Tijdens de laatste raadsvergadering van het jaar, aanstaande maandag, zal definitief beslist worden over de oprichting van een sportbedrijf in Enschede. GroenLinks is voor de oprichting van het sportbedrijf, maar constateerde bij de behandeling in de stedelijke commissie, net als veel andere partijen, dat er twijfels bestaan over de financiële haalbaarheid. Enkele weken geleden kwam namelijk naar buiten dat er de komende jaren structureel bijna 1 miljoen euro bezuinigd moet worden op de sport. Dit vanwege een structureel tekort op de gemeentelijke sportaccommodaties en zwembaden.

De oprichting van een sportbedrijf moet de komende jaren leiden tot een betere samenwerking tussen verenigingen, een integraler sportaanbod en meer maatwerk binnen de sport, doordat het sportbedrijf kan inspringen op de vraag van sportverenigingen in plaats van aanbodgericht te werken. Veel sportverenigingen binnen Enschede en partners in de sport geven bovendien aan de oprichting van het sportbedrijf als een goede ontwikkeling te zien. Alhoewel wij ons kunnen vinden in de ideologie achter het sportbedrijf, namelijk meer en betere samenwerking om nog betere resultaten te behalen, vrezen wij wel voor de al ingecalculeerde bezuiniging van twee ton die het sportbedrijf vanaf 2018 jaarlijks op moet gaan leveren.

Naast de twee ton die het sportbedrijf moet opleveren, moet er nog bijna acht ton structureel bezuinigd worden. Hiervoor zijn al een aantal opties geopperd welke volgend jaar uitgewerkt zullen worden zoals huurdifferentiatie, waarbij een vereniging bij een betere bezettingsgraad van de accommodatie huurkorting kan krijgen, en door sport te combineren met bijvoorbeeld zorg of onderwijs of door. Het is echter nog onzeker welke andere mogelijkheden er binnen het programma sport zijn om te bezuinigingen en het is niet duidelijk of dit wel genoeg oplevert om het resterende tekort te dekken.

Voor GroenLinks is het van belang dat het nieuw op te richten sportbedrijf niet opgezadeld wordt met een erfenis uit het verleden. Het sportbedrijf moet geen makkelijke uitweg zijn om het tekort op sport af te wentelen op een verzelfstandigd onderdeel van de gemeente. Tegelijkertijd is het tekort een gegeven en zal dit met of zonder het sportbedrijf opgelost moeten worden.

do 30 nov, 20.00 - Stadhuis

do 7 dec, 19.30 - Dinkelzaal HUB Twente

GroenLinks053 RT @jesseklaver: Op dit moment gaat 1/3 van de tijd van een hulpverlener in de ggz naar administratief werk. Zij noemen dit terecht #regelg
GroenLinks053 Banengroei milieusector in vrijwel rechte lijn omhoog https://t.co/6s5XjitCiE via @NUnl https://t.co/w4sLdOCbbp
GroenLinks053 GLOWING NATURE, een interactieve en mysterieuze ervaring met levende lichtgevende algen. https://t.co/IVVLgbpURu
GroenLinks053 RT @vogelnieuws: Schokkend: ook in Nederland worden roofvogels gedood door afschot of vergiftiging! https://t.co/E4jR3ecDIc
GroenLinks053 RT @AnitaSempel: Als raadslid maak ik me grote zorgen over de tekorten in de jeugdzorg. Zijn we verstandig en houden we de jeugdzorg toegan…
JelleKort RT @GroenLinks053: GroenLinks Enschede Nieuwsbrief LinksVoor 17 november 2017 - https://t.co/4VnAsbJgJ1
AnitaSempel Als raadslid maak ik me grote zorgen over de tekorten in de jeugdzorg. Zijn we verstandig en houden we de jeugdzorg… https://t.co/PEsQZSUj2v
GroenLinks053 GroenLinks Enschede Nieuwsbrief LinksVoor 17 november 2017 - https://t.co/4VnAsbJgJ1
GroenLinks053 De open dagen van de Universiteit Twente zijn begonnen! Wij wensen alle aankomende studenten veel succes met hun st… https://t.co/0nsoqkdL85
GroenLinks053 @Speksteenkach @RobinWessels75 Goedemorgen Robin, zie vraag!
GroenLinks053 RT @JelleKort: Open dagen @UTwente. Welkom in mooi, innovatief en vooral gezellig Twente. Veel succes bij het maken van je keuze.
JelleKort @joepvanaaken Ze maken gasturbines waar door komst van groene energie minder vraag naar is.
JelleKort Open dagen @UTwente. Welkom in mooi, innovatief en vooral gezellig Twente. Veel succes bij het maken van je keuze.
JelleKort Veel Twentse bedrijven pakken nog te weinig hun rol in verduurzaming. #Siemens maakt duidelijk wat de gevolgen kunnen zijn.
GroenLinks053 RT @CedericDuboisch: Wat? Heb je @denieuwsbv gemist met @BasEickhout? Geen nood! Want hier is de podcast! https://t.co/IZMJpnjLzd #COP23
GroenLinks053 RT @urgenda: Wat een goed nieuws: Internationaal treinverkeer wordt goedkoper om te concurreren met luchtvaart #hetkanwel https://t.co/Y8Z
GroenLinks053 Enschede regenboogstad: Stem op een van de 5 kunstwerken voor het Hoedemakerplein en win een dinerbon voor 2 person… https://t.co/HGUS9t6phW
GroenLinks053 Tijdens de #raad053 afgelopen maandag, zijn de volgende moties van GroenLinks Enschede aangenomen! 😀😀😀 lees ze hier… https://t.co/GPTD8ii7MK