GroenLinks werkt constructief mee aan de bezuinigingsopgave die de gemeente Enschede moet invullen. Maar wel in het besef dat niet alleen de economische crisis en rijksbezuinigingen, maar ook te hoge ambities van de politiek in Enschede (o.a. Luchthaven Twente) zorgen voor de forse bezuinigen die nodig zijn. De lokale lasten voor burgers en bedrijven blijven mogelijk gelijk, maar kijk wel even wat deze coalitie allemaal moet wegbezuinigen. GroenLinks had graag gezien dat de politiek in het verleden wijzer was geweest, maar nu is het zaak om vooruit te kijken en sociaal te bezuinigen: Juist nu moeten mensen terug kunnen vallen op de gemeente.

In deze raadsperiode heeft de gemeente vele miljoenen moeten afschrijven op grond en op het project Luchthaven Twente. GroenLinks heeft altijd gepleit voor een aanbod dat de vraag volgt, in plaats van andersom. Dat standpunt brachten we naar voren bij de bekende grote discussies over de Usseler Es en Luchthaven Twente, maar ook bij woonvisies, bedrijventerreinenvisies en het grondbeleid. Nu weet iedereen hopelijk beter en moeten we redden wat er te redden valt. In de concept-begroting heeft het College de zware bezuinigingen op armoedebeleid laten vervallen. GroenLinks heeft zich daar stevig tegen verzet en de raad pikte niet dat het College werklozen extra wilde 'prikkelen' (hoe verzin je het!) nu de werkloosheid in Enschede toeneemt naar 17%.

Een aantal pijnlijke bezuinigingen gaat wel door, dat is al bekend sinds in juli en in september twee keuzenota's door de raad zijn aangenomen. Voor GroenLinks is het zwaar te verteren dat het duurzaamheidsbudget wordt wegbezuinigd en cultuur 1,8 miljoen moet inleveren. Verder komt er een flinke korting voor het welzijnswerk, wordt de arbeidsreïntegratie naar het 'wettelijk minimum' gebracht en ook op het onderwijs (de brede scholen) wordt gekort. Het kan hier en daar best anders maar het lijken gedane zaken (het onderwijs uitgezonderd).

Maandag richt de discussie zich waarschijnlijk vooral op een aantal onverwachte bezuinigingsposten in de concept-begroting, o.a op het leerlingenvervoer, het welzijnswerk en de maatschappelijke opvang. De inzet van GroenLinks zal zijn om op deze punten niet te bezuinigen en een andere dekking te vinden, of bij andere partijen de bereidheid te vinden om in de toekomst opnieuw de afweging te maken, als de consequenties van de bezuinigingen duidelijk zijn. De volgende raad zal daarmee worden geconfronteerd, aangezien de huidige raad er weinig moeite mee heeft om keuzes te maken met veelal onbekende gevolgen.

vr 29 sep, 13.00 - Stadhuis

GroenLinks053 @RKDRE Dankjewel! 😉
GroenLinks053 Vacature stage GroenLinks Europa https://t.co/L2JxUkxhQ2 via @groenlinks
RobinWessels75 Nu hopen dat college dekking voor #groeneleges kan vinden, zodat deze erg succesvolle #duurzame regeling inderdaad kan worden voortgezet 2/2