GroenLinks werkt constructief mee aan de bezuinigingsopgave die de gemeente Enschede moet invullen. Maar wel in het besef dat niet alleen de economische crisis en rijksbezuinigingen, maar ook te hoge ambities van de politiek in Enschede (o.a. Luchthaven Twente) zorgen voor de forse bezuinigen die nodig zijn. De lokale lasten voor burgers en bedrijven blijven mogelijk gelijk, maar kijk wel even wat deze coalitie allemaal moet wegbezuinigen. GroenLinks had graag gezien dat de politiek in het verleden wijzer was geweest, maar nu is het zaak om vooruit te kijken en sociaal te bezuinigen: Juist nu moeten mensen terug kunnen vallen op de gemeente.

In deze raadsperiode heeft de gemeente vele miljoenen moeten afschrijven op grond en op het project Luchthaven Twente. GroenLinks heeft altijd gepleit voor een aanbod dat de vraag volgt, in plaats van andersom. Dat standpunt brachten we naar voren bij de bekende grote discussies over de Usseler Es en Luchthaven Twente, maar ook bij woonvisies, bedrijventerreinenvisies en het grondbeleid. Nu weet iedereen hopelijk beter en moeten we redden wat er te redden valt. In de concept-begroting heeft het College de zware bezuinigingen op armoedebeleid laten vervallen. GroenLinks heeft zich daar stevig tegen verzet en de raad pikte niet dat het College werklozen extra wilde 'prikkelen' (hoe verzin je het!) nu de werkloosheid in Enschede toeneemt naar 17%.

Een aantal pijnlijke bezuinigingen gaat wel door, dat is al bekend sinds in juli en in september twee keuzenota's door de raad zijn aangenomen. Voor GroenLinks is het zwaar te verteren dat het duurzaamheidsbudget wordt wegbezuinigd en cultuur 1,8 miljoen moet inleveren. Verder komt er een flinke korting voor het welzijnswerk, wordt de arbeidsreïntegratie naar het 'wettelijk minimum' gebracht en ook op het onderwijs (de brede scholen) wordt gekort. Het kan hier en daar best anders maar het lijken gedane zaken (het onderwijs uitgezonderd).

Maandag richt de discussie zich waarschijnlijk vooral op een aantal onverwachte bezuinigingsposten in de concept-begroting, o.a op het leerlingenvervoer, het welzijnswerk en de maatschappelijke opvang. De inzet van GroenLinks zal zijn om op deze punten niet te bezuinigen en een andere dekking te vinden, of bij andere partijen de bereidheid te vinden om in de toekomst opnieuw de afweging te maken, als de consequenties van de bezuinigingen duidelijk zijn. De volgende raad zal daarmee worden geconfronteerd, aangezien de huidige raad er weinig moeite mee heeft om keuzes te maken met veelal onbekende gevolgen.

do 30 nov, 20.00 - Stadhuis

do 7 dec, 19.30 - Dinkelzaal HUB Twente

GroenLinks053 RT @jesseklaver: Op dit moment gaat 1/3 van de tijd van een hulpverlener in de ggz naar administratief werk. Zij noemen dit terecht #regelg
GroenLinks053 Banengroei milieusector in vrijwel rechte lijn omhoog https://t.co/6s5XjitCiE via @NUnl https://t.co/w4sLdOCbbp
GroenLinks053 GLOWING NATURE, een interactieve en mysterieuze ervaring met levende lichtgevende algen. https://t.co/IVVLgbpURu
GroenLinks053 RT @vogelnieuws: Schokkend: ook in Nederland worden roofvogels gedood door afschot of vergiftiging! https://t.co/E4jR3ecDIc
GroenLinks053 RT @AnitaSempel: Als raadslid maak ik me grote zorgen over de tekorten in de jeugdzorg. Zijn we verstandig en houden we de jeugdzorg toegan…
JelleKort RT @GroenLinks053: GroenLinks Enschede Nieuwsbrief LinksVoor 17 november 2017 - https://t.co/4VnAsbJgJ1
AnitaSempel Als raadslid maak ik me grote zorgen over de tekorten in de jeugdzorg. Zijn we verstandig en houden we de jeugdzorg… https://t.co/PEsQZSUj2v
GroenLinks053 GroenLinks Enschede Nieuwsbrief LinksVoor 17 november 2017 - https://t.co/4VnAsbJgJ1
GroenLinks053 De open dagen van de Universiteit Twente zijn begonnen! Wij wensen alle aankomende studenten veel succes met hun st… https://t.co/0nsoqkdL85
GroenLinks053 @Speksteenkach @RobinWessels75 Goedemorgen Robin, zie vraag!
GroenLinks053 RT @JelleKort: Open dagen @UTwente. Welkom in mooi, innovatief en vooral gezellig Twente. Veel succes bij het maken van je keuze.
JelleKort @joepvanaaken Ze maken gasturbines waar door komst van groene energie minder vraag naar is.
JelleKort Open dagen @UTwente. Welkom in mooi, innovatief en vooral gezellig Twente. Veel succes bij het maken van je keuze.
JelleKort Veel Twentse bedrijven pakken nog te weinig hun rol in verduurzaming. #Siemens maakt duidelijk wat de gevolgen kunnen zijn.
GroenLinks053 RT @CedericDuboisch: Wat? Heb je @denieuwsbv gemist met @BasEickhout? Geen nood! Want hier is de podcast! https://t.co/IZMJpnjLzd #COP23
GroenLinks053 RT @urgenda: Wat een goed nieuws: Internationaal treinverkeer wordt goedkoper om te concurreren met luchtvaart #hetkanwel https://t.co/Y8Z
GroenLinks053 Enschede regenboogstad: Stem op een van de 5 kunstwerken voor het Hoedemakerplein en win een dinerbon voor 2 person… https://t.co/HGUS9t6phW
GroenLinks053 Tijdens de #raad053 afgelopen maandag, zijn de volgende moties van GroenLinks Enschede aangenomen! 😀😀😀 lees ze hier… https://t.co/GPTD8ii7MK