Afgelopen januari was het één jaar sinds de decentralisaties op het sociale domein zijn doorgevoerd. Reden voor een feestje? Wat ons betreft niet. De decentralisaties van de Wmo en de jeugdhulp zijn gepaard gegaan met een forse rijksbezuiniging, die zijn sporen heeft nagelaten. Ondanks mooie beleidsplannen en beloftes van maatwerk, worden we nog geregeld geconfronteerd met situaties en berichten waarin duidelijk wordt dat we nog een lange weg te gaan hebben.

Onlangs hebben we in de stedelijke commissie het rapport van de Enschedese klachtencommissaris besproken, welke was opgesteld naar aanleiding van de vele klachten die bij de klachtencommissaris binnen kwamen. In dit rapport wordt geadviseerd te blijven beschikken in uren huishoudelijke hulp en het begrip “schoon huis” los te laten. Reden hiervoor is dat de zorgaanbieders een vast bedrag krijgen per cliënt. De zorgaanbieders hoeven echter enkel het resultaat te verantwoorden en niet het aantal uur ondersteuning dat zij leveren. Op deze manier is het mogelijk dat het daadwerkelijke aantal uur huishoudelijke ondersteuning dat geleverd wordt een stuk lager ligt, dan de 18% die de gemeente bezuinigt op het budget.

De bezuinigingen op de huishoudelijk ondersteuning hebben niet alleen tot beroering geleid bij de zorgvragers, ook voor de medewerkers is het een roerige tijd. Zorgaanbieder TSN verlaagde eerder de lonen van de medewerkers en Zorggroep Manna deed een oproep voor een vrijwillig loonoffer. Staatssecretaris Van Rijn maakte eind dit jaar bekend extra geld vrij te maken voor goede arbeidsvoorwaarden voor werknemers en behoud van arbeidsplaatsen door de Huishoudelijk Hulp Toelage. Daarnaast wordt per 1 januari 2017 de alfahulp constructies aan banden gelegd.

Afgelopen week bleek uit een rapport uitgevoerd door Regioplan onder 175 zorginstellingen, dat acht op de tien jeugdzorgaanbieders meent dat gemeenten cliënten te laat doorverwijzen. Meer dan de helft, 57%, van de aanbieders geeft aan dat de problematiek waarmee jongeren binnenkomen in 2015 zwaarder was dan 2014. Alhoewel wij vooralsnog tevreden zijn met de manier waarop de jeugdzorg wordt georganiseerd in Enschede, maken ook wij ons zorgen over de nog komende bezuinigingen op de jeugdzorg en het lange termijn effect hiervan.

Kortom, wat GroenLinks betreft zijn we er nog lang niet. De decentralisaties en de bijbehorende bezuinigingen zijn een feit, maar dit betekent niet dat er geen ruimte voor verbetering is. Beleidstheorie komt niet altijd overeen met de praktijk en daarom is het belangrijk dat we klachten en signalen serieus nemen en niet bang zijn terug te komen op eerder gemaakte besluiten.

do 30 nov, 20.00 - Stadhuis

do 7 dec, 19.30 - Dinkelzaal HUB Twente

GroenLinks053 RT @jesseklaver: Op dit moment gaat 1/3 van de tijd van een hulpverlener in de ggz naar administratief werk. Zij noemen dit terecht #regelg
GroenLinks053 Banengroei milieusector in vrijwel rechte lijn omhoog https://t.co/6s5XjitCiE via @NUnl https://t.co/w4sLdOCbbp
GroenLinks053 GLOWING NATURE, een interactieve en mysterieuze ervaring met levende lichtgevende algen. https://t.co/IVVLgbpURu
GroenLinks053 RT @vogelnieuws: Schokkend: ook in Nederland worden roofvogels gedood door afschot of vergiftiging! https://t.co/E4jR3ecDIc
GroenLinks053 RT @AnitaSempel: Als raadslid maak ik me grote zorgen over de tekorten in de jeugdzorg. Zijn we verstandig en houden we de jeugdzorg toegan…
JelleKort RT @GroenLinks053: GroenLinks Enschede Nieuwsbrief LinksVoor 17 november 2017 - https://t.co/4VnAsbJgJ1
AnitaSempel Als raadslid maak ik me grote zorgen over de tekorten in de jeugdzorg. Zijn we verstandig en houden we de jeugdzorg… https://t.co/PEsQZSUj2v
GroenLinks053 GroenLinks Enschede Nieuwsbrief LinksVoor 17 november 2017 - https://t.co/4VnAsbJgJ1
GroenLinks053 De open dagen van de Universiteit Twente zijn begonnen! Wij wensen alle aankomende studenten veel succes met hun st… https://t.co/0nsoqkdL85
GroenLinks053 @Speksteenkach @RobinWessels75 Goedemorgen Robin, zie vraag!
GroenLinks053 RT @JelleKort: Open dagen @UTwente. Welkom in mooi, innovatief en vooral gezellig Twente. Veel succes bij het maken van je keuze.
JelleKort @joepvanaaken Ze maken gasturbines waar door komst van groene energie minder vraag naar is.
JelleKort Open dagen @UTwente. Welkom in mooi, innovatief en vooral gezellig Twente. Veel succes bij het maken van je keuze.
JelleKort Veel Twentse bedrijven pakken nog te weinig hun rol in verduurzaming. #Siemens maakt duidelijk wat de gevolgen kunnen zijn.
GroenLinks053 RT @CedericDuboisch: Wat? Heb je @denieuwsbv gemist met @BasEickhout? Geen nood! Want hier is de podcast! https://t.co/IZMJpnjLzd #COP23
GroenLinks053 RT @urgenda: Wat een goed nieuws: Internationaal treinverkeer wordt goedkoper om te concurreren met luchtvaart #hetkanwel https://t.co/Y8Z
GroenLinks053 Enschede regenboogstad: Stem op een van de 5 kunstwerken voor het Hoedemakerplein en win een dinerbon voor 2 person… https://t.co/HGUS9t6phW
GroenLinks053 Tijdens de #raad053 afgelopen maandag, zijn de volgende moties van GroenLinks Enschede aangenomen! 😀😀😀 lees ze hier… https://t.co/GPTD8ii7MK