We ademen allemaal, dag in, dag uit, de ons omringende lucht in. Lucht die door allerlei processen wordt vervuild, zowel van menselijke als natuurlijke oorsprong: Industrie, mobiliteit, landbouw, vulkanen, stofstormen, etc. Als individu hebben we nauwelijks invloed op de kwaliteit van de lucht die we inademen, maar de kwaliteit van deze lucht beïnvloedt wel onze gezondheid. Luchtkwaliteit is daarom een thema dat iedereen aangaat. Maandagavond jl. presenteerde dr. ing. Bert Heusinkveld, senior onderzoeker en docent Meteorologie en Luchtkwaliteit aan de Wageningen Universiteit, in het stadhuis een aantal metingen die onlangs - op initiatief van GroenLinks en het Sociaal Hart - in Enschede zijn gedaan. De belangrijkste conclusie: lokaal beleid en gedrag kunnen grote invloed uitoefenen op de luchtkwaliteit c.q. gezondheidseffecten.

Eén van de belangrijkste verontreinigingen in onze lucht is fijnstof. Onder fijnstof worden alle in de lucht zwevende deeltjes kleiner dan 10 micrometer gerekend ("PM 10"). Bijvoorbeeld zand en zeezout van natuurlijke oorsprong, maar ook o.a. as, roet en metaaldeeltjes die bij verbranding en slijtage vrijkomen.

De 'grotere' fijnstofdeeltjes worden bij inademen in de neus en keelholte opgevangen, en vormen daardoor weinig gevaar voor onze gezondheid. Maar de kleinere deeltjes (kleiner dan ca. 5 micrometer) komen in onze longen terecht. Daarbij geldt: hoe kleiner het deeltje, hoe dieper het in onze longen doordringt. De kleinste deeltjes kunnen zelfs in onze bloedsomloop terechtkomen. Luchtvervuiling kan daardoor hart-, vaat- en longziekten veroorzaken, en zorgt voor vroegtijdig overlijden.

Er wordt weleens beweerd dat het overgrote deel van het fijnstof in onze lucht uit het buitenland komt - bijvoorbeeld uit het Ruhrgebied - en dat lokaal beleid dus nauwelijks van invloed is. Wanneer je kijkt naar de totale hoeveelheid fijnstof in onze lucht, dan zit daar een grote kern van waarheid in. Maar als je specifiek kijkt naar alleen de kleinere deeltjes ("PM 2,5"; deeltjes kleiner dan 2,5 micrometer) dan blijkt dat de concentratie wel voornamelijk door lokale omstandigheden wordt bepaald. En juist die kleinere deeltjes zijn het schadelijkst.

Om een beeld te krijgen van de werkelijke kwaliteit van de lucht in Enschede, heeft GroenLinks, samen met vrijwilligers van de SP en Sociaal Hart Enschede, de afgelopen maanden op een aantal plekken in Enschede roetmetingen gedaan. Roet is namelijk één van de meest schadelijke onderdelen van fijnstof. Echter, metingen naar roetconcentraties worden in Nederland nog erg weinig gedaan. Roet is zo ongezond omdat roetdeeltjes zeer klein zijn, en tegelijk allerlei (giftige) stoffen die in de lucht zweven absorberen, en daarmee diep in ons lichaam brengen.

De Enschedese metingen bevestigen dat de lokale situatie van grote invloed is op de concentratie roet in de lucht. Bij een meting langs de Boddenkampsingel (rode lijn) bleek dat de concentratie roet in de lucht tijdens de spits een factor 3 to 4 hoger ligt dan tijdens rustige uren. Bij een gelijktijdige meting op een verkeersluwe plek in de binnenstad, de Klokkenplas (groene lijn) is de concentratie roet gedurende de gehele dag (iets) lager en is er geen invloed van de spits te zien.
roetmeting fijnstof Enschede dec 2015 GroenLinks

Gemiddelde concentratie roet per tijdvak van 10 minuten, in nanogram per m3, over de periode ma. 14 dec, 2015, 11:00 tot di. 15 dec. 2015, 12:00
Rode lijn: Boddenkampsingel
Groene lijn: Klokkenplas

Dit roept de vraag op wat we kunnen doen om de luchtkwaliteit te verbeteren en negatieve gezondheidseffecten tegen te gaan. Enerzijds valt hierbij te denken aan het verder stimuleren van duurzame vervoersvormen en het zoveel mogelijk weren van de meest vervuilende soorten vervoer uit delen van de stad (vrachtverkeer, brommers). Anderzijds zijn de gezondheidseffecten te verkleinen door o.a. fietsroutes of sportvelden niet in de nabijheid van drukke wegen aan te leggen, maar juist in verkeersluwe gebieden. GroenLinks zal zich de komende tijd verder over deze vraag buigen en met voorstellen komen om in Enschede de luchtkwaliteit beter te monitoren, alsmede om vervuiling en de blootstelling daaraan, tegen te gaan.

do 30 nov, 20.00 - Stadhuis

do 7 dec, 19.30 - Dinkelzaal HUB Twente

GroenLinks053 RT @jesseklaver: Op dit moment gaat 1/3 van de tijd van een hulpverlener in de ggz naar administratief werk. Zij noemen dit terecht #regelg
GroenLinks053 Banengroei milieusector in vrijwel rechte lijn omhoog https://t.co/6s5XjitCiE via @NUnl https://t.co/w4sLdOCbbp
GroenLinks053 GLOWING NATURE, een interactieve en mysterieuze ervaring met levende lichtgevende algen. https://t.co/IVVLgbpURu
GroenLinks053 RT @vogelnieuws: Schokkend: ook in Nederland worden roofvogels gedood door afschot of vergiftiging! https://t.co/E4jR3ecDIc
GroenLinks053 RT @AnitaSempel: Als raadslid maak ik me grote zorgen over de tekorten in de jeugdzorg. Zijn we verstandig en houden we de jeugdzorg toegan…
JelleKort RT @GroenLinks053: GroenLinks Enschede Nieuwsbrief LinksVoor 17 november 2017 - https://t.co/4VnAsbJgJ1
AnitaSempel Als raadslid maak ik me grote zorgen over de tekorten in de jeugdzorg. Zijn we verstandig en houden we de jeugdzorg… https://t.co/PEsQZSUj2v
GroenLinks053 GroenLinks Enschede Nieuwsbrief LinksVoor 17 november 2017 - https://t.co/4VnAsbJgJ1
GroenLinks053 De open dagen van de Universiteit Twente zijn begonnen! Wij wensen alle aankomende studenten veel succes met hun st… https://t.co/0nsoqkdL85
GroenLinks053 @Speksteenkach @RobinWessels75 Goedemorgen Robin, zie vraag!
GroenLinks053 RT @JelleKort: Open dagen @UTwente. Welkom in mooi, innovatief en vooral gezellig Twente. Veel succes bij het maken van je keuze.
JelleKort @joepvanaaken Ze maken gasturbines waar door komst van groene energie minder vraag naar is.
JelleKort Open dagen @UTwente. Welkom in mooi, innovatief en vooral gezellig Twente. Veel succes bij het maken van je keuze.
JelleKort Veel Twentse bedrijven pakken nog te weinig hun rol in verduurzaming. #Siemens maakt duidelijk wat de gevolgen kunnen zijn.
GroenLinks053 RT @CedericDuboisch: Wat? Heb je @denieuwsbv gemist met @BasEickhout? Geen nood! Want hier is de podcast! https://t.co/IZMJpnjLzd #COP23
GroenLinks053 RT @urgenda: Wat een goed nieuws: Internationaal treinverkeer wordt goedkoper om te concurreren met luchtvaart #hetkanwel https://t.co/Y8Z
GroenLinks053 Enschede regenboogstad: Stem op een van de 5 kunstwerken voor het Hoedemakerplein en win een dinerbon voor 2 person… https://t.co/HGUS9t6phW
GroenLinks053 Tijdens de #raad053 afgelopen maandag, zijn de volgende moties van GroenLinks Enschede aangenomen! 😀😀😀 lees ze hier… https://t.co/GPTD8ii7MK