Niet alleen Mauro dreigde enige tijd geleden uitgezet te worden nadat hij vele jaren in Nederland gewoond heeft en helemaal een Nederlandse jongen geworden is. Veel jongeren, die vaak als Ama (alleenstaande minderjarige asielzoeker) Nederland binnen kwamen, wachtten dit lot. Zij zijn in Nederland opgegroeid, hier naar school geweest en voelen zich helemaal Nederlander. Gelukkig heeft de menslievendheid het hier gewonnen en na veel protesten mag een groep blijven.

Maar dit geldt niet voor alle vluchtelingen die al vele jaren in Nederland zijn. Nog tal van jongeren vallen niet onder de nieuwe regeling. In Nederland groot geworden, de taal geleerd, vrienden gemaakt, werk gevonden, maar dat alles is niet genoeg om hier te mogen blijven. Ook als men tien jaar een voorlopige verblijfsvergunning had en nu een goede baan heeft is er geen garantie dat je mag blijven. Als de voorlopige verblijfsvergunning niet wordt omgezet in een definitieve dan kun je maar zo worden uitgezet. Een werkgever die deze persoon werk blijft geven krijgt een dikke boete, ook al heeft hij deze werknemer graag in dienst en kan hij hem nauwelijks vervangen.

Afgezien van het menselijke leed is het vaak onmogelijk om terug te keren naar het land van herkomst. Het paspoort (als er al een is) is niet meer geldig en het land van herkomst wil de persoon niet terug. Reismogelijkheden zijn er dan niet; deze mensen kunnen nergens heen. Als terugkeer niet mogelijk blijkt te zijn moet er een verblijfsvergunning verleend worden.

Nu weer zoveel mensen naar het Westen komen waarbij er honderden verdrinken wordt het tijd dat er een ander Nederlands, maar ook een ander Europees beleid komt. Wegkijken van deze misstanden is niet langer verantwoord. Europa moet met haar buurlanden afspraken maken over een eerlijke asielprocedure en een menselijke behandeling van migranten.

Ook buiten het eigen grondgebied dient Europa haar verantwoordelijkheid te nemen. Het

overgrote deel van de vluchtelingen in de wereld wordt buiten Europa opgevangen. Europa moet solidariteit tonen door bij te dragen aan een behoorlijke vluchtelingenopvang in de regio, maar ook door de kwetsbaarste Syrische vluchtelingen een veilige haven in Europa te bieden. De opvang van vijftig mensen is dan veel te weinig.

do 30 nov, 20.00 - Stadhuis

do 7 dec, 19.30 - Dinkelzaal HUB Twente

GroenLinks053 Banengroei milieusector in vrijwel rechte lijn omhoog https://t.co/6s5XjitCiE via @NUnl https://t.co/w4sLdOCbbp
GroenLinks053 GLOWING NATURE, een interactieve en mysterieuze ervaring met levende lichtgevende algen. https://t.co/IVVLgbpURu
GroenLinks053 RT @vogelnieuws: Schokkend: ook in Nederland worden roofvogels gedood door afschot of vergiftiging! https://t.co/E4jR3ecDIc
GroenLinks053 RT @AnitaSempel: Als raadslid maak ik me grote zorgen over de tekorten in de jeugdzorg. Zijn we verstandig en houden we de jeugdzorg toegan…
JelleKort RT @GroenLinks053: GroenLinks Enschede Nieuwsbrief LinksVoor 17 november 2017 - https://t.co/4VnAsbJgJ1
AnitaSempel Als raadslid maak ik me grote zorgen over de tekorten in de jeugdzorg. Zijn we verstandig en houden we de jeugdzorg… https://t.co/PEsQZSUj2v
GroenLinks053 GroenLinks Enschede Nieuwsbrief LinksVoor 17 november 2017 - https://t.co/4VnAsbJgJ1
GroenLinks053 De open dagen van de Universiteit Twente zijn begonnen! Wij wensen alle aankomende studenten veel succes met hun st… https://t.co/0nsoqkdL85
GroenLinks053 @Speksteenkach @RobinWessels75 Goedemorgen Robin, zie vraag!
GroenLinks053 RT @JelleKort: Open dagen @UTwente. Welkom in mooi, innovatief en vooral gezellig Twente. Veel succes bij het maken van je keuze.
JelleKort @joepvanaaken Ze maken gasturbines waar door komst van groene energie minder vraag naar is.
JelleKort Open dagen @UTwente. Welkom in mooi, innovatief en vooral gezellig Twente. Veel succes bij het maken van je keuze.
JelleKort Veel Twentse bedrijven pakken nog te weinig hun rol in verduurzaming. #Siemens maakt duidelijk wat de gevolgen kunnen zijn.
GroenLinks053 RT @CedericDuboisch: Wat? Heb je @denieuwsbv gemist met @BasEickhout? Geen nood! Want hier is de podcast! https://t.co/IZMJpnjLzd #COP23
GroenLinks053 RT @urgenda: Wat een goed nieuws: Internationaal treinverkeer wordt goedkoper om te concurreren met luchtvaart #hetkanwel https://t.co/Y8Z
GroenLinks053 Enschede regenboogstad: Stem op een van de 5 kunstwerken voor het Hoedemakerplein en win een dinerbon voor 2 person… https://t.co/HGUS9t6phW
GroenLinks053 Tijdens de #raad053 afgelopen maandag, zijn de volgende moties van GroenLinks Enschede aangenomen! 😀😀😀 lees ze hier… https://t.co/GPTD8ii7MK