Met het vertrek van Jos Pierey als klachtencommissaris, al na een jaar, en een rekenkamerrapport waarin verstrekkende conclusies worden getrokken, zit het klachtencommissariaat in een spannende fase. GroenLinks wil deze belangrijke voorziening op dezelfde weg voortgezet zien, vanaf heden onder leiding van interim-klachtencommissaris mw. Veerman-Dronkert.

De onafhankelijke klachtencommissaris blijkt in een behoefte te voorzien en zorgt in veel gevallen dat het probleem waar klagers mee zitten, wordt opgelost. Ook blijkt dat op diverse thema's waarvoor de klachtencommissaris aandacht heeft gevraagd, beleid en uitvoering zijn aangepast. De behoorlijkheidsnormen ontleend aan de Nationale Ombudsman, blijken een krachtig analytisch instrument om uitvoering van beleid en soms impliciet het beleid zelf, tegen het licht te houden.

De Rekenkamer beveelt aan, de klachtencommissaris te positioneren tussen de belangen van burgers en die van de gemeentelijke organisatie in. GroenLinks vindt dat uitgaande van gegronde klachten, hiermee een valse tegenstelling in het leven wordt geroepen. Verder wordt aanbevolen de klachtencommissaris klachten niet langer te laten 'afdoen', maar afdoen betekent in de praktijk niets meer of minder dan dat de klachtencommissaris advies uitbrengt naar aanleiding van de binnengekomen klachten. GroenLinks ziet kortom geen aanleiding om te morrelen aan de onafhankelijke positie noch het mandaat van de klachtencommissaris. Wel is het noodzakelijk,  overeenkomstig  de aanbevelingen van de Rekenkamer, met de burgemeester afspraken te maken over de invulling van zijn wettelijke taak met betrekking tot klachtafhandeling. In dit kader wil GroenLinks dat de burgemeester verantwoordelijk wordt voor een goede facilitering van het klachtencommissariaat. Hierover zal de burgemeester nog met de raad van gedachte moeten wisselen. GroenLinks vindt dat de burgemeester zijn wettelijke taak moet kunnen invullen, maar voorop staat dat de klachtencommissaris onafhankelijk en goed gefaciliteerd dient te blijven functioneren.

Behalve de facilitering (financiering), wil GroenLinks nog twee punten regelen. Ten eerste willen wij dat waar mogelijk de toegankelijkheid van de bezwarenprocedure wordt verbeterd. Volgens dhr. Pierey zijn veel inwoners onvoldoende zelf in staat om een bezwarenprocedure te starten of vinden ze dat te duur (vanwege kosten advocaat). Dit terwijl deze procedure bedoeld is zeer laagdrempelig te zijn.

Het college van B&W wenst een strikte beperking van het werkterrein van de klachtencommissaris tot 'gedragingen' van de gemeentelijke organisatie. GroenLinks ziet geen reden de klachtencommissaris deze beperking op te leggen. Er is tot nu toe door de klachtencommissaris praktisch omgegaan met de scheidslijn tussen 'gedragingen' en beleid, waardoor college en raad meermalen van zeer relevante kritiek zijn voorzien. Beoordeling van gedragingen a.d.v. de behoorlijkheidsnormen leidde soms impliciet ook tot beoordeling van het beleid. Soms is aan het beleid te wijten dat 'gedragingen' niet aan deze normen konden voldoen. Deze interpretatie, waarbij college en raad worden aangesproken als de behoorlijkheidsnormen in het geding zijn, is wat GroenLinks betreft de juiste en het lijkt ons goed als de raad dit bevestigt.

do 30 nov, 20.00 - Stadhuis

do 7 dec, 19.30 - Dinkelzaal HUB Twente

GroenLinks053 RT @jesseklaver: Op dit moment gaat 1/3 van de tijd van een hulpverlener in de ggz naar administratief werk. Zij noemen dit terecht #regelg
GroenLinks053 Banengroei milieusector in vrijwel rechte lijn omhoog https://t.co/6s5XjitCiE via @NUnl https://t.co/w4sLdOCbbp
GroenLinks053 GLOWING NATURE, een interactieve en mysterieuze ervaring met levende lichtgevende algen. https://t.co/IVVLgbpURu
GroenLinks053 RT @vogelnieuws: Schokkend: ook in Nederland worden roofvogels gedood door afschot of vergiftiging! https://t.co/E4jR3ecDIc
GroenLinks053 RT @AnitaSempel: Als raadslid maak ik me grote zorgen over de tekorten in de jeugdzorg. Zijn we verstandig en houden we de jeugdzorg toegan…
JelleKort RT @GroenLinks053: GroenLinks Enschede Nieuwsbrief LinksVoor 17 november 2017 - https://t.co/4VnAsbJgJ1
AnitaSempel Als raadslid maak ik me grote zorgen over de tekorten in de jeugdzorg. Zijn we verstandig en houden we de jeugdzorg… https://t.co/PEsQZSUj2v
GroenLinks053 GroenLinks Enschede Nieuwsbrief LinksVoor 17 november 2017 - https://t.co/4VnAsbJgJ1
GroenLinks053 De open dagen van de Universiteit Twente zijn begonnen! Wij wensen alle aankomende studenten veel succes met hun st… https://t.co/0nsoqkdL85
GroenLinks053 @Speksteenkach @RobinWessels75 Goedemorgen Robin, zie vraag!
GroenLinks053 RT @JelleKort: Open dagen @UTwente. Welkom in mooi, innovatief en vooral gezellig Twente. Veel succes bij het maken van je keuze.
JelleKort @joepvanaaken Ze maken gasturbines waar door komst van groene energie minder vraag naar is.
JelleKort Open dagen @UTwente. Welkom in mooi, innovatief en vooral gezellig Twente. Veel succes bij het maken van je keuze.
JelleKort Veel Twentse bedrijven pakken nog te weinig hun rol in verduurzaming. #Siemens maakt duidelijk wat de gevolgen kunnen zijn.
GroenLinks053 RT @CedericDuboisch: Wat? Heb je @denieuwsbv gemist met @BasEickhout? Geen nood! Want hier is de podcast! https://t.co/IZMJpnjLzd #COP23
GroenLinks053 RT @urgenda: Wat een goed nieuws: Internationaal treinverkeer wordt goedkoper om te concurreren met luchtvaart #hetkanwel https://t.co/Y8Z
GroenLinks053 Enschede regenboogstad: Stem op een van de 5 kunstwerken voor het Hoedemakerplein en win een dinerbon voor 2 person… https://t.co/HGUS9t6phW
GroenLinks053 Tijdens de #raad053 afgelopen maandag, zijn de volgende moties van GroenLinks Enschede aangenomen! 😀😀😀 lees ze hier… https://t.co/GPTD8ii7MK