Na 3,5 jaar praten en onderhandelen is de bouw van een Turks Cultureel Centrum annex Moskee op het voormalige DCW-terrein een stuk dichterbij gekomen. In de vele gesprekken die zijn gevoerd tussen bouwcommissie en omwonenden zijn diverse plooien glad gestreken, maar leek een compromis omtrent de door het moskeebestuur gewenste gebedsoproep nog ver weg. Het zag er dus naar uit dat de politiek in de gemeenteraadsvergadering van 18 april jl. de knoop moest gaan doorhakken.

GroenLinks heeft altijd een zeer helder standpunt gehad omtrent de oproep voor gebed. GroenLinks staat pal voor de vrijheid van religie en meningsuiting. Grondrechten die een fundamenteel onderdeel uitmaken van onze democratische rechtstaat. Net zoals andere geloofsgemeenschappen het recht hebben zich op allerlei manieren in de openbare ruimte te uiten, heeft de islamitische gemeenschap het recht de gebedsbijeenkomsten vooraf te laten gaan door een openbare oproep tot gebed. Voor GroenLinks heeft die vrijheid, en dus ook de oproep tot gebed, dan ook nooit ter discussie gestaan. Helaas moest GroenLinks in de voorafgaande commissiebehandelingen constateren dat wij hier vrijwel alleen in stonden. Sommige fracties riepen het moskeebestuur nadrukkelijk op om af te zien van de openbare oproep. Enkele fracties overwogen nadrukkelijk zelf beperkingen op te willen leggen aan het recht tot oproep voor gebed, indien omwonenden en moskeebestuur er niet uit zouden komen.

Gelukkig heeft het zover niet hoeven te komen, en is er tijdens de raadsvergadering alsnog een compromis tussen moskeebestuur en omwonenden tot stand gekomen: Er zal één maal per week, voorafgaand aan het vrijdagmiddag gebed, een openbare gebedsoproep worden gedaan op een beduidend lager geluidsniveau dan in de kadernota was opgenomen.

GroenLinks complimenteert alle betrokken partijen voor de getoonde inzet, en is blij dat het moskeebestuur en omwonenden elkaar op de valreep toch nog hebben kunnen vinden. Hiermee kan de bouw van de moskee alsnog op breed (politiek) draagvlak rekenen. GroenLinks hoopt dat moskee en omwonenden, op basis van deze positieve start, een goede relatie als toekomstige buren zullen opbouwen, waarin het veelvuldig genoemde en geroemde Naoberschap daadwerkelijk tot uiting komt.

do 30 nov, 20.00 - Stadhuis

do 7 dec, 19.30 - Dinkelzaal HUB Twente

GroenLinks053 RT @FBEnschede: Project Fietsmaatjes van @Twente_Mobiel vandaag uitgebreid in @tubantia https://t.co/Q8DT3Fmczm
GroenLinks053 RT @jesseklaver: Op dit moment gaat 1/3 van de tijd van een hulpverlener in de ggz naar administratief werk. Zij noemen dit terecht #regelg
GroenLinks053 Banengroei milieusector in vrijwel rechte lijn omhoog https://t.co/6s5XjitCiE via @NUnl https://t.co/w4sLdOCbbp
GroenLinks053 GLOWING NATURE, een interactieve en mysterieuze ervaring met levende lichtgevende algen. https://t.co/IVVLgbpURu
GroenLinks053 RT @vogelnieuws: Schokkend: ook in Nederland worden roofvogels gedood door afschot of vergiftiging! https://t.co/E4jR3ecDIc
GroenLinks053 RT @AnitaSempel: Als raadslid maak ik me grote zorgen over de tekorten in de jeugdzorg. Zijn we verstandig en houden we de jeugdzorg toegan…
JelleKort RT @GroenLinks053: GroenLinks Enschede Nieuwsbrief LinksVoor 17 november 2017 - https://t.co/4VnAsbJgJ1
AnitaSempel Als raadslid maak ik me grote zorgen over de tekorten in de jeugdzorg. Zijn we verstandig en houden we de jeugdzorg… https://t.co/PEsQZSUj2v
GroenLinks053 GroenLinks Enschede Nieuwsbrief LinksVoor 17 november 2017 - https://t.co/4VnAsbJgJ1
GroenLinks053 De open dagen van de Universiteit Twente zijn begonnen! Wij wensen alle aankomende studenten veel succes met hun st… https://t.co/0nsoqkdL85
GroenLinks053 @Speksteenkach @RobinWessels75 Goedemorgen Robin, zie vraag!
GroenLinks053 RT @JelleKort: Open dagen @UTwente. Welkom in mooi, innovatief en vooral gezellig Twente. Veel succes bij het maken van je keuze.
JelleKort @joepvanaaken Ze maken gasturbines waar door komst van groene energie minder vraag naar is.
JelleKort Open dagen @UTwente. Welkom in mooi, innovatief en vooral gezellig Twente. Veel succes bij het maken van je keuze.
JelleKort Veel Twentse bedrijven pakken nog te weinig hun rol in verduurzaming. #Siemens maakt duidelijk wat de gevolgen kunnen zijn.
GroenLinks053 RT @CedericDuboisch: Wat? Heb je @denieuwsbv gemist met @BasEickhout? Geen nood! Want hier is de podcast! https://t.co/IZMJpnjLzd #COP23
GroenLinks053 RT @urgenda: Wat een goed nieuws: Internationaal treinverkeer wordt goedkoper om te concurreren met luchtvaart #hetkanwel https://t.co/Y8Z
GroenLinks053 Enschede regenboogstad: Stem op een van de 5 kunstwerken voor het Hoedemakerplein en win een dinerbon voor 2 person… https://t.co/HGUS9t6phW