Onlangs heeft een unieke bijeenkomst plaatsgevonden. Veel raadsleden die het woord voeren over bijstandsbeleid vonden het nodig om met een aantal experts en Sociaal Hart Enschede (SHE) in alle rust te praten over beleid en uitvoering in Enschede. GroenLinks heeft grote waardering voor de initiatieven die SHE heeft genomen, voor de intensieve betrokkenheid van enkele sociaal advocaten hierbij en wil de gevoerde dialoog tijdens genoemde bijeenkomst gevolg geven.Voor GroenLinks is bij het bijstandsbeleid altijd uitgangspunt geweest om uit te gaan van vertrouwen, bij bijstandsgerechtigden zoals bij iedere andere inwoner van Enschede. GroenLinks wil hen niet uit de bijstand pesten met 'eigen schuld, dikke bult-beleid' maar ondersteunen waar mogelijk en activeren waar nodig. Fraude is een serieuze kwestie, waarbij stevige handhaving op zijn plaats kan zijn, maar proportionaliteit en rekening houden met verwijtbaarheid zijn hierbij wat ons betreft leidende uitgangspunten. Daarnaast moet de gemeente meer doen om duidelijk te maken aan welke (soms vergezochte) wettelijke regels bijstandsgerechtigden zich te houden hebben.

Gelukkig wordt de onvrede waar René Beunders, initiatief en voorzitter van SHE, spreekbuis van is tegenwoordig gehoord en steeds serieuzer genomen. De bijeenkomst is daarvoor een aanwijzing. Ook wordt blijkens een memo van het college naar aanleiding van deze bijeenkomst op een aantal punten de uitvoering aangepast.

GroenLinks mist in deze memo wel een aantal belangrijke zaken. Ten eerste missen we blijvende aandacht voor het meer ondersteunend maken van bijstandsbeleid en -uitvoering.

Ten tweede mist elke coulance voor de situatie van sommige slachtoffers van 'oud' fraude- en boetebeleid. Er zijn mogelijkheden om aan grotendeels oninbare vorderingen en het grote leed van een nog onbekend aantal mensen te verzachten, die gezien hun draagkracht bizar hoge boetes hebben gekregen. Maar die mogelijkheden worden door het college niet benoemd. GroenLinks wil dat de gemeente in lijn met recente jurisprudentie (welke aangeeft dat draagkracht moet worden meegewogen bij het vaststellen van boetes) nog uitstaande vorderingen int. En dat betekent in veel gevallen: niet meer innen. Ook moet worden gekeken naar de te hoge invorderingen op grond van een eerder gevolgde, onrechtmatige uitvoering van de beslagvrije voet.

Ten derde mist GroenLinks bij het college de 'er-op-af aanpak' die nodig is om te helpen ongelukken met het naleven van de bijstandsregels te voorkomen (Niet opzettelijk handelen in strijd met de regels en meteen een hoge boete krijgen). Begrijpelijkerwijs weten veel mensen niet hoe het precies zit met bijvoorbeeld 'op geld waardeerbaar werk' en/of kunnen ze zich niet financieel verantwoorden als de gemeente vermoedt dat is 'gefraudeerd' via aanbod van goederen op Marktplaats.nl. Bij het periodieke contact dat we graag zien met bijstandsgerechtigden kunnen dit soort zaken worden meegenomen. Daar hebben we meer vertrouwen in dan in een 'verdere digitalisering van werkprocessen' zoals het college voorstaat. Hoe dan ook sluit bij een deel van de bijstandsgerechtigden schriftelijke communicatie (digitaal of niet) minder aan.

In dit verband verwachten we ook een uitgebreide 'gele kaart'-werkwijze wanneer de gemeente op het punt staat repressief te gaan optreden. Veel handhaving komt niet rechtvaardig over, onvrede daarover komt ook onder medewerkers voor, en daarom moet goed gekeken worden of er iets kan worden gedaan om bijstandscliënten die niet opzettelijk frauderen of niet aan de 'inlichtingenplicht' voldoen, te helpen om uit de problemen te blijven. Het keihard aanpakken van 'fraudeurs' mag waar mogelijk minder prioriteit krijgen: gekeken moet worden in welke gevallen de gemeente vroegtijdig een waarschuwing kan geven en ondersteuning aanbieden. Ik laat me hier nog graag verder over inlichten.

Na het meireces wordt genoemde memo in de stedelijke commissie besproken.

do 30 nov, 20.00 - Stadhuis

do 7 dec, 19.30 - Dinkelzaal HUB Twente

GroenLinks053 RT @FBEnschede: Project Fietsmaatjes van @Twente_Mobiel vandaag uitgebreid in @tubantia https://t.co/Q8DT3Fmczm
GroenLinks053 RT @jesseklaver: Op dit moment gaat 1/3 van de tijd van een hulpverlener in de ggz naar administratief werk. Zij noemen dit terecht #regelg
GroenLinks053 Banengroei milieusector in vrijwel rechte lijn omhoog https://t.co/6s5XjitCiE via @NUnl https://t.co/w4sLdOCbbp
GroenLinks053 GLOWING NATURE, een interactieve en mysterieuze ervaring met levende lichtgevende algen. https://t.co/IVVLgbpURu
GroenLinks053 RT @vogelnieuws: Schokkend: ook in Nederland worden roofvogels gedood door afschot of vergiftiging! https://t.co/E4jR3ecDIc
GroenLinks053 RT @AnitaSempel: Als raadslid maak ik me grote zorgen over de tekorten in de jeugdzorg. Zijn we verstandig en houden we de jeugdzorg toegan…
JelleKort RT @GroenLinks053: GroenLinks Enschede Nieuwsbrief LinksVoor 17 november 2017 - https://t.co/4VnAsbJgJ1
AnitaSempel Als raadslid maak ik me grote zorgen over de tekorten in de jeugdzorg. Zijn we verstandig en houden we de jeugdzorg… https://t.co/PEsQZSUj2v
GroenLinks053 GroenLinks Enschede Nieuwsbrief LinksVoor 17 november 2017 - https://t.co/4VnAsbJgJ1
GroenLinks053 De open dagen van de Universiteit Twente zijn begonnen! Wij wensen alle aankomende studenten veel succes met hun st… https://t.co/0nsoqkdL85
GroenLinks053 @Speksteenkach @RobinWessels75 Goedemorgen Robin, zie vraag!
GroenLinks053 RT @JelleKort: Open dagen @UTwente. Welkom in mooi, innovatief en vooral gezellig Twente. Veel succes bij het maken van je keuze.
JelleKort @joepvanaaken Ze maken gasturbines waar door komst van groene energie minder vraag naar is.
JelleKort Open dagen @UTwente. Welkom in mooi, innovatief en vooral gezellig Twente. Veel succes bij het maken van je keuze.
JelleKort Veel Twentse bedrijven pakken nog te weinig hun rol in verduurzaming. #Siemens maakt duidelijk wat de gevolgen kunnen zijn.
GroenLinks053 RT @CedericDuboisch: Wat? Heb je @denieuwsbv gemist met @BasEickhout? Geen nood! Want hier is de podcast! https://t.co/IZMJpnjLzd #COP23
GroenLinks053 RT @urgenda: Wat een goed nieuws: Internationaal treinverkeer wordt goedkoper om te concurreren met luchtvaart #hetkanwel https://t.co/Y8Z
GroenLinks053 Enschede regenboogstad: Stem op een van de 5 kunstwerken voor het Hoedemakerplein en win een dinerbon voor 2 person… https://t.co/HGUS9t6phW