Het leven van een gemeenteraadslid bestaat niet alleen uit stukken lezen en urenlang vergaderen. Zo ben ik afgelopen dinsdagavond met een excursie door het Aamsveen op zoek gegaan naar de boomkikker. Deze excursie werd georganiseerd door de gemeente in samenwerking met Landschap Overijssel. De boomkikker is zeldzaam in Nederland en ondanks verschillende maatregelen om het de boomkikkertjes naar hun zin te maken, is blijvende aandacht van groot belang. Reden voor de gemeente om in 2014 de boomkikker te adopteren.

Net als raadsleden, zijn de boomkikkers vooral in de avonduren actief en het mooie weer van afgelopen dinsdag gaf dan ook een uitgelezen kans om de boomkikker te horen. De excursie werd geleid door de boswachter van Landschap Overijssel en ecologen van de gemeente Enschede. Tijdens de wandeling naar de kikkerpoelen werden we getrakteerd op een overvliegende houtsnip, het geroep van een zwarte specht en de kundige uitleg van de boswachter en de ecologen. Bij de waterpoelen aangekomen werd het steeds duidelijker te horen: hier zitten ze!

De boomkikker is zo’n 4 tot 5 centimeter lang en heeft een grasgroene kleur met een bruine streep over zijn lichaam. Normaal gesproken leven de kikkers in beplanting van 1 tot 2 meter hoog, maar tijdens het paarseizoen, in mei en juni, zijn ze vaak aan de rand van poelen te vinden. Alhoewel ze niet makkelijk te zien zijn, is hun karakteristieke gekwaak tot ver in de omgeving te horen.

Al met al was het indrukwekkend om te realiseren dat er in Enschede zo’n bijzonder en waardevol kikkertje voor komt. En terwijl ik mij al fietsend een weg naar huis zocht, hoorde ik het gekwaak van de boomkikker nog een lange tijd achter me en realiseerde ik me, dat ik nog lang niet op de hoogte ben van al het moois dat onze gemeente te bieden heeft.

di 26 sep, 19.30 - Stadhuis

vr 29 sep, 13.00 - Stadhuis