Het leven van een gemeenteraadslid bestaat niet alleen uit stukken lezen en urenlang vergaderen. Zo ben ik afgelopen dinsdagavond met een excursie door het Aamsveen op zoek gegaan naar de boomkikker. Deze excursie werd georganiseerd door de gemeente in samenwerking met Landschap Overijssel. De boomkikker is zeldzaam in Nederland en ondanks verschillende maatregelen om het de boomkikkertjes naar hun zin te maken, is blijvende aandacht van groot belang. Reden voor de gemeente om in 2014 de boomkikker te adopteren.

Net als raadsleden, zijn de boomkikkers vooral in de avonduren actief en het mooie weer van afgelopen dinsdag gaf dan ook een uitgelezen kans om de boomkikker te horen. De excursie werd geleid door de boswachter van Landschap Overijssel en ecologen van de gemeente Enschede. Tijdens de wandeling naar de kikkerpoelen werden we getrakteerd op een overvliegende houtsnip, het geroep van een zwarte specht en de kundige uitleg van de boswachter en de ecologen. Bij de waterpoelen aangekomen werd het steeds duidelijker te horen: hier zitten ze!

De boomkikker is zo’n 4 tot 5 centimeter lang en heeft een grasgroene kleur met een bruine streep over zijn lichaam. Normaal gesproken leven de kikkers in beplanting van 1 tot 2 meter hoog, maar tijdens het paarseizoen, in mei en juni, zijn ze vaak aan de rand van poelen te vinden. Alhoewel ze niet makkelijk te zien zijn, is hun karakteristieke gekwaak tot ver in de omgeving te horen.

Al met al was het indrukwekkend om te realiseren dat er in Enschede zo’n bijzonder en waardevol kikkertje voor komt. En terwijl ik mij al fietsend een weg naar huis zocht, hoorde ik het gekwaak van de boomkikker nog een lange tijd achter me en realiseerde ik me, dat ik nog lang niet op de hoogte ben van al het moois dat onze gemeente te bieden heeft.

Borrel
wo 8 nov, 21.00 - Bolwerk

vr 10 nov, 9.30 - Stadhuis

AnitaSempel Mooi initiatief van Foodwatch! "Maak groente en fruit niet duurder maar btw-vrij!" https://t.co/6xmvG0TxRx
AnitaSempel RT @jesseklaver: Met Rutte III neemt de ongelijkheid toe. De rijkste 25% gaat er veel meer op vooruit dan de gewone Nederlander.
AnitaSempel RT @CorinneEllemeet: Verreweg het grootste deel van de ouderen met zorgvraag woont thuis. Zij komen er wel erg bekaaid vanaf in #regeerakko
AnitaSempel RT @vogelnieuws: Iedereen kan iets doen om de huismus te helpen. Tips! https://t.co/NLDR6iLrth
AnitaSempel @RoyBruinsma @GroenLinks053 @burgerbelangen @pvdaenschede Openhouden de Brug is nooit ons doel geweest. Maar ik beg… https://t.co/QorVKPnmJG
GroenLinks053 RT @groenlinks: Eerste berichten over regeerakkoord stemmen niet hoopvol. Maar het kán anders. Samen kunnen we de koers veranderen: https:/…
GroenLinks053 RT @AnitaSempel: Blij met steun vanuit #raad053 voor ons amendement nader onderzk duurzaamheid en recreatief zwemmen bij bouw nieuw zwembad…
AnitaSempel RT @JelleKort: @AnitaSempel zorgt dat duurzaamheid nieuwe zwembad beter wordt bekeken. Bezetting krijgt second opinion: een zwembad is voor…
JelleKort Nuchtere @RobinWessels75 keurt bestemmingsplan moskee goed. #raad053
JelleKort @AnitaSempel zorgt dat duurzaamheid nieuwe zwembad beter wordt bekeken. Bezetting krijgt second opinion: een zwembad is voor iedereen.
AnitaSempel Blij met steun vanuit #raad053 voor ons amendement nader onderzk duurzaamheid en recreatief zwemmen bij bouw nieuw zwembad. @GroenLinks053