Het blijkt dat de maatschappelijke opvang in Enschede regelmatig helemaal vol zit, waardoor het elke week voorkomt dat mensen op straat moeten blijven, die eigenlijk opgevangen willen worden. GroenLinks vindt dat hier zo snel mogelijk iets aan moet gebeuren.

Uit de beantwoording van mijn vragen blijkt hoe het College aankijkt tegen dit probleem. In de eerste plaats wordt bevestigd dat alle plaatsen regelmatig bezet zijn en daardoor mensen ‘geweigerd’ worden. Het aantal plaatsen voor vrouwen en het aantal plaatsen voor gezinnen is beperkt. Het College stelt dat als in het contact blijkt dat het onverantwoord is om iemand niet op te nemen, een oplossing wordt gevonden in de vorm van een hotelkamer en dat bij vorst de winternoodnachtopvang wordt geopend. Per week doen zes tot zeven personen tevergeefs een beroep op de opvang van het Leger des Heils in Enschede, wegens plaatsgebrek.

Het College vindt dat een hogere uitstroom vanuit de kortdurende opvang moet worden afgewacht en doet geen toezegging over het wegnemen van het tekort. In de periode 1 oktober - 1 april is er de uitwijkmogelijkheid naar de winternoodnachtopvang en er worden twaalf kamers ingericht voor tijdelijk wonen. Met de vereniging WoOn zijn inmiddels afspraken gemaakt over tweede-kans-beleid bij huurachterstand en wordt op dit moment gesproken over mogelijkheden voor tijdelijk wonen, bijvoorbeeld onder de Leegstandswet. Volgens het College is er binnen de huidige aanpak te weinig geld beschikbaar voor uitbreiding van de opvang. GroenLinks is voorstander van 'tijdelijk wonen' en duurzame uitstroommogelijkheden maar wij vinden het onacceptabel als er mensen zijn die op moeten straat slapen (of rondlopen in de kou) omdat er te weinig plek is.

Er lijken een aantal min of meer structurele problemen te spelen, waardoor de kortdurende opvang onmisbaar is. Doorstromen naar volledige zelfstandigheid is lastig en niet voor iedereen weggelegd. Er is nog steeds te weinig plek voor begeleid en beschermd wonen en andere ‘tussenvormen’, waarbij mensen door het Leger des Heils werden geholpen zelfstandig te worden, zijn er door gemeentelijke bezuinigingen steeds minder. Vanwege de regionale functie van Enschede, moeten in onze stad ook mensen worden opgevangen uit andere Twentse gemeenten, maar het blijkt dat gemeenten elkaar de vliegen afvangen. Als iemand geen uitkering krijgt van de gemeente waar hij of zij vandaan komt, dan moet van de gemeente Enschede op dit moment de toegang tot de opvang worden geweigerd.

GroenLinks wil hierover zo snel mogelijk in debat met wethouder Wallinga. De problemen in de regionale samenwerking moeten openbaar aan de kaak worden gesteld. Maar de belangrijkste vraag is of het acceptabel is dat mensen die hulp en onderdak hebben gevraagd, (soms) op straat moeten blijven. ‘Nee verkopen’ moet een uitzondering worden in plaats van de regel en er moet een harde afspraak komen over wanneer het tekort is opgelost. Want wat hebben we voor een maatschappij, als we niet in staat zijn om goed voor daklozen te zorgen?

do 30 nov, 20.00 - Stadhuis

do 7 dec, 19.30 - Dinkelzaal HUB Twente

GroenLinks053 RT @FBEnschede: Project Fietsmaatjes van @Twente_Mobiel vandaag uitgebreid in @tubantia https://t.co/Q8DT3Fmczm
GroenLinks053 RT @jesseklaver: Op dit moment gaat 1/3 van de tijd van een hulpverlener in de ggz naar administratief werk. Zij noemen dit terecht #regelg
GroenLinks053 Banengroei milieusector in vrijwel rechte lijn omhoog https://t.co/6s5XjitCiE via @NUnl https://t.co/w4sLdOCbbp
GroenLinks053 GLOWING NATURE, een interactieve en mysterieuze ervaring met levende lichtgevende algen. https://t.co/IVVLgbpURu
GroenLinks053 RT @vogelnieuws: Schokkend: ook in Nederland worden roofvogels gedood door afschot of vergiftiging! https://t.co/E4jR3ecDIc
GroenLinks053 RT @AnitaSempel: Als raadslid maak ik me grote zorgen over de tekorten in de jeugdzorg. Zijn we verstandig en houden we de jeugdzorg toegan…
JelleKort RT @GroenLinks053: GroenLinks Enschede Nieuwsbrief LinksVoor 17 november 2017 - https://t.co/4VnAsbJgJ1
AnitaSempel Als raadslid maak ik me grote zorgen over de tekorten in de jeugdzorg. Zijn we verstandig en houden we de jeugdzorg… https://t.co/PEsQZSUj2v
GroenLinks053 GroenLinks Enschede Nieuwsbrief LinksVoor 17 november 2017 - https://t.co/4VnAsbJgJ1
GroenLinks053 De open dagen van de Universiteit Twente zijn begonnen! Wij wensen alle aankomende studenten veel succes met hun st… https://t.co/0nsoqkdL85
GroenLinks053 @Speksteenkach @RobinWessels75 Goedemorgen Robin, zie vraag!
GroenLinks053 RT @JelleKort: Open dagen @UTwente. Welkom in mooi, innovatief en vooral gezellig Twente. Veel succes bij het maken van je keuze.
JelleKort @joepvanaaken Ze maken gasturbines waar door komst van groene energie minder vraag naar is.
JelleKort Open dagen @UTwente. Welkom in mooi, innovatief en vooral gezellig Twente. Veel succes bij het maken van je keuze.
JelleKort Veel Twentse bedrijven pakken nog te weinig hun rol in verduurzaming. #Siemens maakt duidelijk wat de gevolgen kunnen zijn.
GroenLinks053 RT @CedericDuboisch: Wat? Heb je @denieuwsbv gemist met @BasEickhout? Geen nood! Want hier is de podcast! https://t.co/IZMJpnjLzd #COP23
GroenLinks053 RT @urgenda: Wat een goed nieuws: Internationaal treinverkeer wordt goedkoper om te concurreren met luchtvaart #hetkanwel https://t.co/Y8Z
GroenLinks053 Enschede regenboogstad: Stem op een van de 5 kunstwerken voor het Hoedemakerplein en win een dinerbon voor 2 person… https://t.co/HGUS9t6phW