Het blijkt dat de maatschappelijke opvang in Enschede regelmatig helemaal vol zit, waardoor het elke week voorkomt dat mensen op straat moeten blijven, die eigenlijk opgevangen willen worden. GroenLinks vindt dat hier zo snel mogelijk iets aan moet gebeuren.

Uit de beantwoording van mijn vragen blijkt hoe het College aankijkt tegen dit probleem. In de eerste plaats wordt bevestigd dat alle plaatsen regelmatig bezet zijn en daardoor mensen ‘geweigerd’ worden. Het aantal plaatsen voor vrouwen en het aantal plaatsen voor gezinnen is beperkt. Het College stelt dat als in het contact blijkt dat het onverantwoord is om iemand niet op te nemen, een oplossing wordt gevonden in de vorm van een hotelkamer en dat bij vorst de winternoodnachtopvang wordt geopend. Per week doen zes tot zeven personen tevergeefs een beroep op de opvang van het Leger des Heils in Enschede, wegens plaatsgebrek.

Het College vindt dat een hogere uitstroom vanuit de kortdurende opvang moet worden afgewacht en doet geen toezegging over het wegnemen van het tekort. In de periode 1 oktober - 1 april is er de uitwijkmogelijkheid naar de winternoodnachtopvang en er worden twaalf kamers ingericht voor tijdelijk wonen. Met de vereniging WoOn zijn inmiddels afspraken gemaakt over tweede-kans-beleid bij huurachterstand en wordt op dit moment gesproken over mogelijkheden voor tijdelijk wonen, bijvoorbeeld onder de Leegstandswet. Volgens het College is er binnen de huidige aanpak te weinig geld beschikbaar voor uitbreiding van de opvang. GroenLinks is voorstander van 'tijdelijk wonen' en duurzame uitstroommogelijkheden maar wij vinden het onacceptabel als er mensen zijn die op moeten straat slapen (of rondlopen in de kou) omdat er te weinig plek is.

Er lijken een aantal min of meer structurele problemen te spelen, waardoor de kortdurende opvang onmisbaar is. Doorstromen naar volledige zelfstandigheid is lastig en niet voor iedereen weggelegd. Er is nog steeds te weinig plek voor begeleid en beschermd wonen en andere ‘tussenvormen’, waarbij mensen door het Leger des Heils werden geholpen zelfstandig te worden, zijn er door gemeentelijke bezuinigingen steeds minder. Vanwege de regionale functie van Enschede, moeten in onze stad ook mensen worden opgevangen uit andere Twentse gemeenten, maar het blijkt dat gemeenten elkaar de vliegen afvangen. Als iemand geen uitkering krijgt van de gemeente waar hij of zij vandaan komt, dan moet van de gemeente Enschede op dit moment de toegang tot de opvang worden geweigerd.

GroenLinks wil hierover zo snel mogelijk in debat met wethouder Wallinga. De problemen in de regionale samenwerking moeten openbaar aan de kaak worden gesteld. Maar de belangrijkste vraag is of het acceptabel is dat mensen die hulp en onderdak hebben gevraagd, (soms) op straat moeten blijven. ‘Nee verkopen’ moet een uitzondering worden in plaats van de regel en er moet een harde afspraak komen over wanneer het tekort is opgelost. Want wat hebben we voor een maatschappij, als we niet in staat zijn om goed voor daklozen te zorgen?

do 22 juni, 19.30 - Stadhuis

vr 30 juni, 9.30 - Stadhuis

di 4 juli, 20.00 - Stadhuis

vr 14 juli, 13.00 - Stadhuis