GroenLinks heeft altijd kritisch naar de ontwikkeling van het luchthaventerrein gekeken. Niet alleen omdat veel van de plannen economisch onhaalbaar leken of in ieder geval erg mager onderbouwd waren, maar ook omdat we veel waarde hechten aan landschap, natuur en cultuurhistorie in het groene hart tussen Enschede, Hengelo en Oldenzaal. Waarden waarvan we vreesden dat die onder druk komen te staan door bedrijvigheid, activiteiten en evenementen die in het luchthavengebied mogelijk werden gemaakt. De onlangs opgestelde Milieu-Effect Rapportage (MER) voor de verschillende ontwikkelingen op het luchthavengebied (vliegen, Technology Base, werkparken) toont aan dat deze waarden inderdaad sterk verdrukt kunnen worden.

De Commissie van Wijzen schreef in haar rapport veelvuldig over de bijzondere kwaliteit van landschap en natuur in het gebied waar de Technology Base moet worden ontwikkeld. De Commissie van Wijzen adviseerde "met respect voor het gebied" te ontwikkelen. In haar visie schreef de Commissie van Wijzen dat groen en rust worden gecombineerd met duurzame hightech bedrijvigheid en dat de "fraaie groene omgeving zich bij uitstek leent voor een nieuw te ontwikkelen, hoogwaardige en moderne locatie waar in alle rust 'strategisch' kan worden samengewerkt..."

Bij het doorlezen van de MER komt er echter een heel ander beeld naar voren, namelijk van veel geluid en drukte, aantasting van landschap en cultuurhistorie en vooral een aanzienlijke verstoring van de omliggende natuur. De nu voorliggende ontwikkelingen lijken dan ook een veel grotere impact op de omgeving te hebben dan het beeld dat de Commissie van Wijzen voor ogen had.

In de MER zijn een tweetal ontwikkelingsvarianten voor het luchthavengebied onderzocht, een minimale en een maximale invulling. De belangrijkste verschillen tussen beide alternatieven zijn de inrichting / bebouwingsdichtheid van het bedrijvengebied (campusinrichting vs hoogwaardig verdicht) en het aantal vliegbewegingen (startvariant vs trendvariant). Op veel van de onderzochte (milieu-)aspecten scoren beide varianten slecht tot zeer slecht; Natuur, landschap en cultuurhistorie krijgen het allen zwaar te verduren.

Om een "goede balans tussen economie, landschap, natuur en recreatie" te zoeken, is er in de MER een derde ontwikkelingsvariant opgesteld, het voorkeursalternatief. In deze variant wordt gekozen voor een nog lagere bebouwingsdichtheid op het bedrijvendeel, maar blijft men wel uitgaan van de maximale variant voor het aantal vliegbewegingen. Het voorkeursalternatief scoort beduidend beter op de thema's landschap en cultuurhistorie, maar nog steeds erg slecht op verschillende natuur-gerelateerde indicatoren.

In eerdere inspraakrondes uitten omwonenden en natuurorganisaties vooral zorgen over geluidsoverlast. Deze zorgen lijken, de MER lezend, zeer terecht. Hoewel er een goede inspanning is gedaan om te zorgen dat geluidsnormen op omliggende woningen aan de zuid- en oostzijde niet worden overschreden, komen zowel de bestaande landgoederenzone tussen luchthaven en A1 als de nieuw gerealiseerde natuur, geheel binnen de 50 dB(A)-contour te liggen. In de MER wordt de hoge mate van verstoring van natuur door geluid als sterk negatief beoordeeld.

Uit berekeningen in de MER blijkt dat als gevolg van de ontwikkeling van vliegveld en Technology Base, de afzet van stikstof in het Natura 2000-gebied de Lonnekermeer met bijna de helft zal toenemen. Ook andere Natura 2000-gebieden krijgen te maken met een toename van de stikstof-afzet.  De MER concludeert hierover dat "significant negatieve effecten" op de habitattypen en soorten niet op voorhand kunnen worden uitgesloten. In de MER wordt het aspect verzuring en vermesting daarom als zeer negatief beoordeeld.

GroenLinks ziet hierin opnieuw bevestigd dat de voorgenomen ontwikkeling van vliegveld, bedrijventerrein, werkparken en evenementenlocatie niet passend is in ons waardevolle buitengebied. GroenLinks kon zich in grote lijnen vinden in het rapport van de Commissie van Wijzen, mede omdat daarin de bijzondere waarden van het gebied werden benadrukt en een zorgvuldige inpassing van de ontwikkelingen werd voorgestaan. Het is jammer dat de nu voorliggende plannen onvoldoende rekening houden met deze belangrijke waarden. De MER maakt duidelijk dat op onderdelen in de verkeerde richting wordt gedacht.

do 30 nov, 20.00 - Stadhuis

do 7 dec, 19.30 - Dinkelzaal HUB Twente

GroenLinks053 RT @FBEnschede: Project Fietsmaatjes van @Twente_Mobiel vandaag uitgebreid in @tubantia https://t.co/Q8DT3Fmczm
GroenLinks053 RT @jesseklaver: Op dit moment gaat 1/3 van de tijd van een hulpverlener in de ggz naar administratief werk. Zij noemen dit terecht #regelg
GroenLinks053 Banengroei milieusector in vrijwel rechte lijn omhoog https://t.co/6s5XjitCiE via @NUnl https://t.co/w4sLdOCbbp
GroenLinks053 GLOWING NATURE, een interactieve en mysterieuze ervaring met levende lichtgevende algen. https://t.co/IVVLgbpURu
GroenLinks053 RT @vogelnieuws: Schokkend: ook in Nederland worden roofvogels gedood door afschot of vergiftiging! https://t.co/E4jR3ecDIc
GroenLinks053 RT @AnitaSempel: Als raadslid maak ik me grote zorgen over de tekorten in de jeugdzorg. Zijn we verstandig en houden we de jeugdzorg toegan…
JelleKort RT @GroenLinks053: GroenLinks Enschede Nieuwsbrief LinksVoor 17 november 2017 - https://t.co/4VnAsbJgJ1
AnitaSempel Als raadslid maak ik me grote zorgen over de tekorten in de jeugdzorg. Zijn we verstandig en houden we de jeugdzorg… https://t.co/PEsQZSUj2v
GroenLinks053 GroenLinks Enschede Nieuwsbrief LinksVoor 17 november 2017 - https://t.co/4VnAsbJgJ1
GroenLinks053 De open dagen van de Universiteit Twente zijn begonnen! Wij wensen alle aankomende studenten veel succes met hun st… https://t.co/0nsoqkdL85
GroenLinks053 @Speksteenkach @RobinWessels75 Goedemorgen Robin, zie vraag!
GroenLinks053 RT @JelleKort: Open dagen @UTwente. Welkom in mooi, innovatief en vooral gezellig Twente. Veel succes bij het maken van je keuze.
JelleKort @joepvanaaken Ze maken gasturbines waar door komst van groene energie minder vraag naar is.
JelleKort Open dagen @UTwente. Welkom in mooi, innovatief en vooral gezellig Twente. Veel succes bij het maken van je keuze.
JelleKort Veel Twentse bedrijven pakken nog te weinig hun rol in verduurzaming. #Siemens maakt duidelijk wat de gevolgen kunnen zijn.
GroenLinks053 RT @CedericDuboisch: Wat? Heb je @denieuwsbv gemist met @BasEickhout? Geen nood! Want hier is de podcast! https://t.co/IZMJpnjLzd #COP23
GroenLinks053 RT @urgenda: Wat een goed nieuws: Internationaal treinverkeer wordt goedkoper om te concurreren met luchtvaart #hetkanwel https://t.co/Y8Z
GroenLinks053 Enschede regenboogstad: Stem op een van de 5 kunstwerken voor het Hoedemakerplein en win een dinerbon voor 2 person… https://t.co/HGUS9t6phW