Afgelopen 18 mei was een spannende dag voor iedereen die te maken heeft met de Wet Maatschappelijke Ondersteuning. De Centrale Raad van Beroep deed uitspraak in een drietal zaken en oordeelde dat de huishoudelijke hulp onder de WMO 2015 valt. Dit betekent dat de huishoudelijke hulp niet meer mag worden aangeboden als een algemene voorziening. Het aantal uur hulp dat iemand krijgt moet daarnaast worden gebaseerd op objectief en onafhankelijk onderzoek. GroenLinks is blij met deze uitspraak en wil graag op zeer korte termijn inzichtelijk hebben wat deze uitspraak betekent voor het WMO-beleid in Enschede. Tot die tijd zouden wij graag zien dat, in navolging van Amsterdam, de kortingen op de huishoudelijke hulp tijdelijk worden teruggedraaid.

Met de transitie van de WMO heeft de gemeente Enschede gekozen voor het systeem van resultaatfinanciering. Wanneer iemand met een hulpvraag bij de gemeente komt, kan de gemeente een beschikking afgeven voor huishoudelijke hulp. De gemeente betaalt een vast tarief aan de zorgaanbieder voor ongeveer 2 uur zorg. De zorgaanbieder kijkt vervolgens hoeveel uur zorg iemand nodig heeft, maar is financieel gebonden aan het tarief dat de gemeente betaalt.

GroenLinks is van mening dat de benodigde zorg en niet het beschikbare budget leidend moet zijn. Het huidige systeem van resultaatfinanciering biedt de zorgaanbieders te weinig ruimte voor maatwerk. Bovendien wordt het aantal uur hulp dat iemand krijgt niet door een onafhankelijk partij, maar door de zorgaanbieder vastgesteld. Wij vragen ons dat ook sterk af of er in Enschede daadwerkelijk wordt voldaan aan de eis dat er objectief en onafhankelijk onderzoek moet worden gedaan.

Afgelopen maandag heeft de wethouder een voorlopige reactie gegeven op de uitspraak van de Centrale Raad van Beroep. De wethouder kon echter niet aangeven op welke termijn er duidelijkheid zou komen over de gevolgen van de uitspraak op het beleid in Enschede. GroenLinks was hierin zeer teleurgesteld. Verschillende gemeentes hebben ondertussen actie ondernomen naar aanleiding van de uitspraak. Zo heeft Amsterdam, dat ook werkt met resultaatfinanciering, onlangs besloten de kortingen op de huishoudelijke tijdelijk terug te draaien. GroenLinks zou graag zien dat Enschede het voorbeeld van Amsterdam volgt en ook de kortingen tijdelijk terug draait totdat de gevolgen van de uitspraak inzichtelijk zijn.

vr 30 juni, 9.30 - Stadhuis

di 4 juli, 20.00 - Stadhuis

vr 14 juli, 13.00 - Stadhuis

GroenLinks053 Artikel uit de #LinksVoor van vandaag: GroenLinks blijft groen en sociaal #groenlinks #enschede https://t.co/0ZLOuNXVpv