Na de uitspraken van de Centrale Raad van Beroep van afgelopen 18 mei werd duidelijk dat het systeem van resultaatfinanciering bij de huishoudelijke hulp in Enschede herzien moest worden. De afgelopen tijd heeft het college een drietal scenario’s uitgewerkt voor de nieuwe huishoudelijke hulp. Dinsdag, tijdens de laatste commissievergadering van dit seizoen, hebben we de brief besproken waarin het college haar voorkeur uitspreekt voor scenario 1. Met dit scenario kiest het college voor een scenario dat op het randje van de wet balanceert en weinig juridische zekerheid biedt voor de cliënten.

De politieke partijen konden dinsdag kiezen uit een drietal scenario’s. In de eerste twee scenario’s zou het resultaat “schoon en leefbaar huis” concreter uitgewerkt worden. In het eerste scenario wordt echter geen tijdsindicatie opgenomen en in het tweede scenario wel. Het eerste scenario zou betekenen dat er waarschijnlijk niet veel verandert voor de cliënten die flink zijn gekort op hun uren, aangezien over de hoeveelheid uren geen uitspraak wordt gedaan in scenario 1. Het derde scenario bestaat uit het toewijzen van uren, een scenario dat overeen komt met het systeem van voor de transitie.

GroenLinks heeft zich dinsdag uitgesproken voor scenario 2. Eén van de redenen waarom wij voor scenario 2 kiezen is de juridische houdbaarheid. De Centrale Raad van Beroep heeft in haar uitspraak aangegeven dat het systeem van resultaatfinanciering zoals dat nu wordt toegepast niet langer toegestaan is en het resultaat “schoon en leefbaar huis” geconcretiseerd moet worden. Het is echter onduidelijk hoe concreet het resultaat kan worden omschreven, wanneer het aspect van tijd niet wordt meegenomen. Pas wanneer een cliënt de gang naar de rechter maakt, en het dus juridische getoetst kan worden, zullen we juridische zekerheid hebben over dit scenario.

Kortom, GroenLinks heeft dinsdag duidelijk aangegeven te kiezen voor scenario 2, aangezien dit scenario het meeste recht doet aan de uitspraken van de Centrale Raad van Beroep waarin rechtszekerheid de boventoon voert, het voor lange termijn rust brengt op de markt en het onze inwoners niet dwingt via de rechter juridische zekerheid te zoeken.

Borrel
wo 8 nov, 21.00 - Bolwerk

vr 10 nov, 9.30 - Stadhuis

AnitaSempel Mooi initiatief van Foodwatch! "Maak groente en fruit niet duurder maar btw-vrij!" https://t.co/6xmvG0TxRx
AnitaSempel RT @jesseklaver: Met Rutte III neemt de ongelijkheid toe. De rijkste 25% gaat er veel meer op vooruit dan de gewone Nederlander.
AnitaSempel RT @CorinneEllemeet: Verreweg het grootste deel van de ouderen met zorgvraag woont thuis. Zij komen er wel erg bekaaid vanaf in #regeerakko
AnitaSempel RT @vogelnieuws: Iedereen kan iets doen om de huismus te helpen. Tips! https://t.co/NLDR6iLrth
AnitaSempel @RoyBruinsma @GroenLinks053 @burgerbelangen @pvdaenschede Openhouden de Brug is nooit ons doel geweest. Maar ik beg… https://t.co/QorVKPnmJG
GroenLinks053 RT @groenlinks: Eerste berichten over regeerakkoord stemmen niet hoopvol. Maar het kán anders. Samen kunnen we de koers veranderen: https:/…
GroenLinks053 RT @AnitaSempel: Blij met steun vanuit #raad053 voor ons amendement nader onderzk duurzaamheid en recreatief zwemmen bij bouw nieuw zwembad…
AnitaSempel RT @JelleKort: @AnitaSempel zorgt dat duurzaamheid nieuwe zwembad beter wordt bekeken. Bezetting krijgt second opinion: een zwembad is voor…
JelleKort Nuchtere @RobinWessels75 keurt bestemmingsplan moskee goed. #raad053
JelleKort @AnitaSempel zorgt dat duurzaamheid nieuwe zwembad beter wordt bekeken. Bezetting krijgt second opinion: een zwembad is voor iedereen.
AnitaSempel Blij met steun vanuit #raad053 voor ons amendement nader onderzk duurzaamheid en recreatief zwemmen bij bouw nieuw zwembad. @GroenLinks053