Na de uitspraken van de Centrale Raad van Beroep van afgelopen 18 mei werd duidelijk dat het systeem van resultaatfinanciering bij de huishoudelijke hulp in Enschede herzien moest worden. De afgelopen tijd heeft het college een drietal scenario’s uitgewerkt voor de nieuwe huishoudelijke hulp. Dinsdag, tijdens de laatste commissievergadering van dit seizoen, hebben we de brief besproken waarin het college haar voorkeur uitspreekt voor scenario 1. Met dit scenario kiest het college voor een scenario dat op het randje van de wet balanceert en weinig juridische zekerheid biedt voor de cliënten.

De politieke partijen konden dinsdag kiezen uit een drietal scenario’s. In de eerste twee scenario’s zou het resultaat “schoon en leefbaar huis” concreter uitgewerkt worden. In het eerste scenario wordt echter geen tijdsindicatie opgenomen en in het tweede scenario wel. Het eerste scenario zou betekenen dat er waarschijnlijk niet veel verandert voor de cliënten die flink zijn gekort op hun uren, aangezien over de hoeveelheid uren geen uitspraak wordt gedaan in scenario 1. Het derde scenario bestaat uit het toewijzen van uren, een scenario dat overeen komt met het systeem van voor de transitie.

GroenLinks heeft zich dinsdag uitgesproken voor scenario 2. Eén van de redenen waarom wij voor scenario 2 kiezen is de juridische houdbaarheid. De Centrale Raad van Beroep heeft in haar uitspraak aangegeven dat het systeem van resultaatfinanciering zoals dat nu wordt toegepast niet langer toegestaan is en het resultaat “schoon en leefbaar huis” geconcretiseerd moet worden. Het is echter onduidelijk hoe concreet het resultaat kan worden omschreven, wanneer het aspect van tijd niet wordt meegenomen. Pas wanneer een cliënt de gang naar de rechter maakt, en het dus juridische getoetst kan worden, zullen we juridische zekerheid hebben over dit scenario.

Kortom, GroenLinks heeft dinsdag duidelijk aangegeven te kiezen voor scenario 2, aangezien dit scenario het meeste recht doet aan de uitspraken van de Centrale Raad van Beroep waarin rechtszekerheid de boventoon voert, het voor lange termijn rust brengt op de markt en het onze inwoners niet dwingt via de rechter juridische zekerheid te zoeken.

vr 30 juni, 9.30 - Stadhuis

di 4 juli, 20.00 - Stadhuis

vr 14 juli, 13.00 - Stadhuis

GroenLinks053 Artikel uit de #LinksVoor van vandaag: GroenLinks blijft groen en sociaal #groenlinks #enschede https://t.co/0ZLOuNXVpv