De afgelopen jaren heeft GroenLinks regelmatig aandacht gevraagd voor de risico's van allerlei activiteiten in onze bodem. De (strategische) opslag van dieselolie in cavernes, de stabilisatie van instabiele cavernes met vliegas en het afvalwater van de NAM: regelmatig zien we dat het met dergelijke projecten mis gaat zoals bij de olie-lekkage in Epe en de meerdere lekkages van afvalwater in Noordoost Twente. Toch is het pompen van afvalwater onlangs hervat en de eerste olie al in cavernes onder de Marssteden gepompt. Alleen de pilot om instabiele cavernes te vullen met o.a. vliegas is vanwege maatschappelijke en politieke tegenstand van tafel.

Nu werd vlak voor het zomerreces bekend dat al 27 jaar lang een lekkage zit in de voormalige boorput nr 335 van de Akzo m.b.t. de zoutwinning. het gaat daarbij dus niet over de risico's van het opslaan van allerlei stoffen in de bodem, maar om de reguliere zoutwinning die in onze regio al decennia lang plaatsvindt. Dat de zoutwinning tot vele incidenten heeft geleid, is pas daarna langzaamaan duidelijk geworden. Het blijkt dat vanaf 2014 vrijwel iedere maand een incident/lekkage heeft plaatsgevonden en dat er ook in de jaren daarvoor vele lekkages zijn geweest. Onderzoek naar een viertal boorputten vergelijkbaar met nr 335 heeft aangetoond dat al deze boorputten lekkages vertonen. We kunnen dus al lang niet meer spreken van incidenten, maar van een structureel probleem waarvan de omvang en vooral de gevolgen nog onduidelijk zijn.

naar aanleiding van de lekkage die in juni aan het licht kwam, heeft GroenLinks mondelinge vragen aan het college gesteld. Wethouder van Agteren gaf toen aan net zo verbaasd te zijn als de raad, en pas zeer laat door AkzoNobel over de lekkage te zijn geïnformeerd. Maar uit gespreksverslagen van vergaderingen waar ook een afvaardiging van de gemeente Enschede aanwezig was, blijkt dat al meerdere jaren bekend is dat met enige regelmaat incidenten en lekkages voorkomen in de leidingen en boorputten van AkzoNobel. De gemeenteraad is daar echter nooit over geïnformeerd.

Op verzoek van verschillende raadsfracties, waaronder GroenLinks, is er onlangs een informatiebijeenkomst in de stadsdeelcommissie west gehouden, waar AkzoNobel werd verzocht tekst en uitleg te geven over de recent aan het licht gekomen lekkages. In die bijeenkomst werd duidelijk dat ook in de vele jaren voorafgaand aan 2014 met grote regelmaat lekkages voorkwamen.

GroenLinks wil dat er nu eindelijk eens echte duidelijkheid en openheid komt omtrent de lekkages die hebben plaatsgevonden en nog steeds geregeld plaatsvinden. Om deze duidelijkheid te krijgen hebben we, samen met EnschedeAnders.nl, SP, PvdA en D66 vragen ingediend aan het College van B&W, waarin we onder meer willen weten:
- welke lekkages zich vanaf de jaren 80 tot en met heden hebben voorgedaan en wat de gevolgen daarvan waren;
- welke procedures er gelden wanneer een lekkage voordoet en welke afspraken er zijn gemaakt om incidenten te voorkomen;
- of is onderzocht wat de korte- en langetermijneffecten zijn van de vele lekkages die al decennia lang plaatsvinden;
- op welke momenten de gemeente over lekkages is geïnformeerd en waarom deze informatie niet bij de raad is terecht gekomen;
- op welke manier de gemeente zeggenschap heeft over de (ondiepe) bodem en wat de gemeente met die zeggenschap heeft gedaan.

We hopen met deze vragen niet alleen inzicht te krijgen in de omvang van de lekkages en de gevolgen daarvan, maar ook dat vanaf nu alle betrokken partijen open en transparant communiceren en samen al het mogelijke in het werk stellen om nieuwe lekkages te voorkomen.

do 30 nov, 20.00 - Stadhuis

do 7 dec, 19.30 - Dinkelzaal HUB Twente

GroenLinks053 RT @FBEnschede: Project Fietsmaatjes van @Twente_Mobiel vandaag uitgebreid in @tubantia https://t.co/Q8DT3Fmczm
GroenLinks053 RT @jesseklaver: Op dit moment gaat 1/3 van de tijd van een hulpverlener in de ggz naar administratief werk. Zij noemen dit terecht #regelg
GroenLinks053 Banengroei milieusector in vrijwel rechte lijn omhoog https://t.co/6s5XjitCiE via @NUnl https://t.co/w4sLdOCbbp
GroenLinks053 GLOWING NATURE, een interactieve en mysterieuze ervaring met levende lichtgevende algen. https://t.co/IVVLgbpURu
GroenLinks053 RT @vogelnieuws: Schokkend: ook in Nederland worden roofvogels gedood door afschot of vergiftiging! https://t.co/E4jR3ecDIc
GroenLinks053 RT @AnitaSempel: Als raadslid maak ik me grote zorgen over de tekorten in de jeugdzorg. Zijn we verstandig en houden we de jeugdzorg toegan…
JelleKort RT @GroenLinks053: GroenLinks Enschede Nieuwsbrief LinksVoor 17 november 2017 - https://t.co/4VnAsbJgJ1
AnitaSempel Als raadslid maak ik me grote zorgen over de tekorten in de jeugdzorg. Zijn we verstandig en houden we de jeugdzorg… https://t.co/PEsQZSUj2v
GroenLinks053 GroenLinks Enschede Nieuwsbrief LinksVoor 17 november 2017 - https://t.co/4VnAsbJgJ1
GroenLinks053 De open dagen van de Universiteit Twente zijn begonnen! Wij wensen alle aankomende studenten veel succes met hun st… https://t.co/0nsoqkdL85
GroenLinks053 @Speksteenkach @RobinWessels75 Goedemorgen Robin, zie vraag!
GroenLinks053 RT @JelleKort: Open dagen @UTwente. Welkom in mooi, innovatief en vooral gezellig Twente. Veel succes bij het maken van je keuze.
JelleKort @joepvanaaken Ze maken gasturbines waar door komst van groene energie minder vraag naar is.
JelleKort Open dagen @UTwente. Welkom in mooi, innovatief en vooral gezellig Twente. Veel succes bij het maken van je keuze.
JelleKort Veel Twentse bedrijven pakken nog te weinig hun rol in verduurzaming. #Siemens maakt duidelijk wat de gevolgen kunnen zijn.
GroenLinks053 RT @CedericDuboisch: Wat? Heb je @denieuwsbv gemist met @BasEickhout? Geen nood! Want hier is de podcast! https://t.co/IZMJpnjLzd #COP23
GroenLinks053 RT @urgenda: Wat een goed nieuws: Internationaal treinverkeer wordt goedkoper om te concurreren met luchtvaart #hetkanwel https://t.co/Y8Z
GroenLinks053 Enschede regenboogstad: Stem op een van de 5 kunstwerken voor het Hoedemakerplein en win een dinerbon voor 2 person… https://t.co/HGUS9t6phW