De invoering van de klachtencommissaris in Enschede was voor Enschede en zeker ook voor GroenLinks, die hiervoor gepleit heeft, een mooi moment. In korte tijd was iedereen het erover eens dat een onafhankelijke functionaris aan de slag zou moeten gaan met de lastige, onoverzichtelijke onderwerpen die burgers leiden tot het indienen van klachten over de gemeente. De complimenten van andere gemeenten waren niet van de lucht. Er was alle lof voor een onafhankelijke functionaris die met gezag kan bemiddelen wanneer mogelijk, maar organisatie en bestuur ook een spiegel kan voorhouden. Bij de gemeenteraad ligt nu een voorstel van het college om de onafhankelijke klachtencommissaris terug te draaien.

Voorgesteld wordt dat het college de klachtencommissaris, die in naam nog wel blijft bestaan, in het vervolg benoemt en ontslaat. Wij zien niet welk probleem daarmee wordt opgelost, er komen alleen problemen bij. De onafhankelijke positie wordt aangetast en zowel de geloofwaardigheid van de klachtencommissaris, als die van het college staan daardoor op het spel.

In de stedelijke commissie bleek dat veel fracties ongerust zijn over dit voorstel. Allerlei mogelijkheden om de onafhankelijkheid van de klachtencommissaris te versterken, passeerden de revue.

De klachtencommissaris moet met gezag kunnen werken: onafhankelijkheid en goede randvoorwaarden (o.a. structureel geld in de begroting) moeten daarom gewaarborgd zijn. Daarbij moeten er mogelijkheden zijn voor gevraagd en ongevraagd advies. GroenLinks zou er ook aan willen vasthouden dat de raad benoemt en ontslaat. Maar in de afgelopen periode werd het werken onafhankelijk van de gemeentelijke organisatie zodanig moeilijk gemaakt dat het de voorkeur heeft van de huidige klachtencommissaris (onder een statuut dat regelt dat geen bemoeienis mogelijk is met de invulling van het werk) om onder het college te worden aangesteld. We waren niet overtuigd dat hiermee de onafhankelijke positie genoeg gewaarborgd zou zijn, en zien uit naar het aangepaste voorstel...

do 30 nov, 20.00 - Stadhuis

do 7 dec, 19.30 - Dinkelzaal HUB Twente

GroenLinks053 RT @jesseklaver: Op dit moment gaat 1/3 van de tijd van een hulpverlener in de ggz naar administratief werk. Zij noemen dit terecht #regelg
GroenLinks053 Banengroei milieusector in vrijwel rechte lijn omhoog https://t.co/6s5XjitCiE via @NUnl https://t.co/w4sLdOCbbp
GroenLinks053 GLOWING NATURE, een interactieve en mysterieuze ervaring met levende lichtgevende algen. https://t.co/IVVLgbpURu
GroenLinks053 RT @vogelnieuws: Schokkend: ook in Nederland worden roofvogels gedood door afschot of vergiftiging! https://t.co/E4jR3ecDIc
GroenLinks053 RT @AnitaSempel: Als raadslid maak ik me grote zorgen over de tekorten in de jeugdzorg. Zijn we verstandig en houden we de jeugdzorg toegan…
JelleKort RT @GroenLinks053: GroenLinks Enschede Nieuwsbrief LinksVoor 17 november 2017 - https://t.co/4VnAsbJgJ1
AnitaSempel Als raadslid maak ik me grote zorgen over de tekorten in de jeugdzorg. Zijn we verstandig en houden we de jeugdzorg… https://t.co/PEsQZSUj2v
GroenLinks053 GroenLinks Enschede Nieuwsbrief LinksVoor 17 november 2017 - https://t.co/4VnAsbJgJ1
GroenLinks053 De open dagen van de Universiteit Twente zijn begonnen! Wij wensen alle aankomende studenten veel succes met hun st… https://t.co/0nsoqkdL85
GroenLinks053 @Speksteenkach @RobinWessels75 Goedemorgen Robin, zie vraag!
GroenLinks053 RT @JelleKort: Open dagen @UTwente. Welkom in mooi, innovatief en vooral gezellig Twente. Veel succes bij het maken van je keuze.
JelleKort @joepvanaaken Ze maken gasturbines waar door komst van groene energie minder vraag naar is.
JelleKort Open dagen @UTwente. Welkom in mooi, innovatief en vooral gezellig Twente. Veel succes bij het maken van je keuze.
JelleKort Veel Twentse bedrijven pakken nog te weinig hun rol in verduurzaming. #Siemens maakt duidelijk wat de gevolgen kunnen zijn.
GroenLinks053 RT @CedericDuboisch: Wat? Heb je @denieuwsbv gemist met @BasEickhout? Geen nood! Want hier is de podcast! https://t.co/IZMJpnjLzd #COP23
GroenLinks053 RT @urgenda: Wat een goed nieuws: Internationaal treinverkeer wordt goedkoper om te concurreren met luchtvaart #hetkanwel https://t.co/Y8Z
GroenLinks053 Enschede regenboogstad: Stem op een van de 5 kunstwerken voor het Hoedemakerplein en win een dinerbon voor 2 person… https://t.co/HGUS9t6phW
GroenLinks053 Tijdens de #raad053 afgelopen maandag, zijn de volgende moties van GroenLinks Enschede aangenomen! 😀😀😀 lees ze hier… https://t.co/GPTD8ii7MK