Onlangs maakte het college bekend dat er geen AZC op het Eschmarkerveld zal worden gebouwd. Vanwege de verminderde instroom van vluchtelingen denkt het COA voldoende capaciteit te hebben tot eind volgend jaar. GroenLinks heeft dubbele gevoelens bij deze bekendmaking, want miljoenen vluchtelingen verkeren nog onder erbarmelijke omstandigheden en grote onzekerheid in landen als Griekenland, Turkije, Libanon en Jordanië. En zolang de verschrikkingen in landen als Syrië, Irak, Afghanistan, Jemen, Sudan en Eritrea blijven doorgaan, zullen er mensen bij komen die huis en haard ontvluchten, op zoek naar een veiliger plek voor hunzelf en hun kinderen. De stroom vluchtelingen, ook naar Nederland, kan dan ook ieder moment weer toenemen, wat ons noodzaakt hierop voorbereid te zijn.

Hoewel het AZC op het Eschmarkerveld van de baan is, willen college en raad op andere vlakken bij blijven dragen aan opvang en integratie van vluchtelingen. Het college wil samen met het COA en omwonenden kijken of de noodopvang aan de Getfertsingel een jaar langer open kan blijven; College en raad blijven belang hechten aan bed, bad en brood (èn begeleiding) voor uitgeprocedeerde asielzoekers en Enschede voldoet makkelijk aan haar taakstelling tot het huisvesten van statushouders, wat lang niet iedere gemeente lukt. GroenLinks is blij met de brede steun voor goede opvang en begeleiding van vluchtelingen en statushouders, niet alleen in de Enschedese politiek, maar ook in onze samenleving, wat blijkt uit de vele vrijwilligers die zich hebben gemeld en de vele initiatieven die zijn ontstaan om nieuwe Enschedeërs zich te laten thuisvoelen en laten meedoen in onze samenleving.

Komende maandag wordt in de gemeenteraad het actieplan "Meedoen en Thuisvoelen" vastgesteld. Een actieplan waarin staat beschreven hoe gemeente, COA, verenigingen en organisaties samen werken om vluchtelingen en statushouders in de Enschedese samenleving te integreren. In dit actieplan komen thema's als huisvesting, inkomen, vrijwilligerswerk, sport, onderwijs en zorg aan bod.
GroenLinks is blij met dit actieplan en de wijze waarop burgers, statushouders, verenigingen en organisaties zijn betrokken bij de totstandkoming. Dit toont opnieuw de brede steun vanuit onze samenleving om samen nieuwkomers een goed thuis te bieden.

Op een aantal punten had het actieplan "Meedoen en Thuisvoelen" voor GroenLinks nog wat aanscherping of nadere uitwerking verdiend, met name als het gaat om traumaverwerking. Veel vluchtelingen hebben verschrikkingen meegemaakt die wij ons niet kunnen voorstellen, en zullen eerst tijd en hulp nodig hebben met het verwerken van deze trauma's, voordat het leren van een nieuwe taal of het doen van (vrijwilligers)werk überhaupt aan de orde kan komen. Een belangrijk onderwerp dat in het actieplan wat onderbelicht was, maar het college heeft toegezegd met een nadere uitwerking voor deze traumazorg te komen.

Andere voor GroenLinks belangrijke thema's, zoals toegang tot inkomens- en armoedevoorzieningen, blijken in de praktijk al geregeld te zijn.

Het actieprogramma "Meedoen en Thuisvoelen" wordt continu bijgewerkt, onder andere op basis van regelmatige gesprekken met statushouders en betrokken organisaties.

do 30 nov, 20.00 - Stadhuis

do 7 dec, 19.30 - Dinkelzaal HUB Twente

GroenLinks053 RT @FBEnschede: Project Fietsmaatjes van @Twente_Mobiel vandaag uitgebreid in @tubantia https://t.co/Q8DT3Fmczm
GroenLinks053 RT @jesseklaver: Op dit moment gaat 1/3 van de tijd van een hulpverlener in de ggz naar administratief werk. Zij noemen dit terecht #regelg
GroenLinks053 Banengroei milieusector in vrijwel rechte lijn omhoog https://t.co/6s5XjitCiE via @NUnl https://t.co/w4sLdOCbbp
GroenLinks053 GLOWING NATURE, een interactieve en mysterieuze ervaring met levende lichtgevende algen. https://t.co/IVVLgbpURu
GroenLinks053 RT @vogelnieuws: Schokkend: ook in Nederland worden roofvogels gedood door afschot of vergiftiging! https://t.co/E4jR3ecDIc
GroenLinks053 RT @AnitaSempel: Als raadslid maak ik me grote zorgen over de tekorten in de jeugdzorg. Zijn we verstandig en houden we de jeugdzorg toegan…
JelleKort RT @GroenLinks053: GroenLinks Enschede Nieuwsbrief LinksVoor 17 november 2017 - https://t.co/4VnAsbJgJ1
AnitaSempel Als raadslid maak ik me grote zorgen over de tekorten in de jeugdzorg. Zijn we verstandig en houden we de jeugdzorg… https://t.co/PEsQZSUj2v
GroenLinks053 GroenLinks Enschede Nieuwsbrief LinksVoor 17 november 2017 - https://t.co/4VnAsbJgJ1
GroenLinks053 De open dagen van de Universiteit Twente zijn begonnen! Wij wensen alle aankomende studenten veel succes met hun st… https://t.co/0nsoqkdL85
GroenLinks053 @Speksteenkach @RobinWessels75 Goedemorgen Robin, zie vraag!
GroenLinks053 RT @JelleKort: Open dagen @UTwente. Welkom in mooi, innovatief en vooral gezellig Twente. Veel succes bij het maken van je keuze.
JelleKort @joepvanaaken Ze maken gasturbines waar door komst van groene energie minder vraag naar is.
JelleKort Open dagen @UTwente. Welkom in mooi, innovatief en vooral gezellig Twente. Veel succes bij het maken van je keuze.
JelleKort Veel Twentse bedrijven pakken nog te weinig hun rol in verduurzaming. #Siemens maakt duidelijk wat de gevolgen kunnen zijn.
GroenLinks053 RT @CedericDuboisch: Wat? Heb je @denieuwsbv gemist met @BasEickhout? Geen nood! Want hier is de podcast! https://t.co/IZMJpnjLzd #COP23
GroenLinks053 RT @urgenda: Wat een goed nieuws: Internationaal treinverkeer wordt goedkoper om te concurreren met luchtvaart #hetkanwel https://t.co/Y8Z
GroenLinks053 Enschede regenboogstad: Stem op een van de 5 kunstwerken voor het Hoedemakerplein en win een dinerbon voor 2 person… https://t.co/HGUS9t6phW