Woensdag 5 juni staat de geloofwaardigheid van de Enschedese gemeenteraad (opnieuw) op het spel. Dan moet de raad een besluit nemen over opnieuw €5 miljoen aan overheidsgeld voor de luchthaven.

De politiek heeft al bepaald dat €16,2 miljoen investeringssubsidie en een garantstelling van 80% wordt gegeven over 70% van de overige investeringen die de luchthavenexploitant gaat doen. Daar dreigt nu nog €5 miljoen extra investeringssteun bij te komen. Daar bovenop wil het Rijk nog eens €4,6 miljoen bijdragen aan de luchtverkeersleiding en is €3 miljoen gereserveerd voor “luchtveilige investeringen”. Als het misgaat, gaat de gemeente vanwege de garantstelling waarschijnlijk failliet. Wie beweert dat door dit alles geen bijdrage wordt geleverd aan de exploitatie van de luchthaven, heeft zand in zijn ogen. Het zijn communicerende vaten: Een bakker die zijn bakkerij cadeau krijgt, hoeft niet elke maand zijn hypotheek af te betalen.

Het is onvoorstelbaar dat de gemeenteraad maandag 3 juni over €10 miljoen bezuinigingen praat voor 2014, en het College op woensdag 5 juni voorstelt om risicodragend te investeren in de luchthaven. De extra investering zou ten goede komen aan de werkgelegenheid. Of dat klopt weten we niet, het is niet aangetoond dat de luchthaven kan renderen. Wat we wel zeker weten is dat 40% moet worden bezuinigd op de thuiszorg en een groot deel van de sociale werkvoorziening wordt weggesaneerd. Voor het redden van die werkgelegenheid hebben Rijk, provincie en gemeente geen geld.

Als nog eens €12,6 miljoen overheidsgeld in handen wordt gegeven van de exploitant (in totaal €28,8 miljoen), dan wordt een plechtige belofte opnieuw gebroken: totaal onbetrouwbare politiek. Het College komt met voorstellen die niet stroken met wat al jaren geleden is afgesproken: een financieel zelfstandige luchthaven. Nu zal blijken of de voorstanders eindelijk doen wat ze beloofd hebben, namelijk een einde maken aan de luchthavenontwikkeling die zonder overheidsgeld niet kan.

do 30 nov, 20.00 - Stadhuis

do 7 dec, 19.30 - Dinkelzaal HUB Twente

GroenLinks053 RT @FBEnschede: Project Fietsmaatjes van @Twente_Mobiel vandaag uitgebreid in @tubantia https://t.co/Q8DT3Fmczm
GroenLinks053 RT @jesseklaver: Op dit moment gaat 1/3 van de tijd van een hulpverlener in de ggz naar administratief werk. Zij noemen dit terecht #regelg
GroenLinks053 Banengroei milieusector in vrijwel rechte lijn omhoog https://t.co/6s5XjitCiE via @NUnl https://t.co/w4sLdOCbbp
GroenLinks053 GLOWING NATURE, een interactieve en mysterieuze ervaring met levende lichtgevende algen. https://t.co/IVVLgbpURu
GroenLinks053 RT @vogelnieuws: Schokkend: ook in Nederland worden roofvogels gedood door afschot of vergiftiging! https://t.co/E4jR3ecDIc
GroenLinks053 RT @AnitaSempel: Als raadslid maak ik me grote zorgen over de tekorten in de jeugdzorg. Zijn we verstandig en houden we de jeugdzorg toegan…
JelleKort RT @GroenLinks053: GroenLinks Enschede Nieuwsbrief LinksVoor 17 november 2017 - https://t.co/4VnAsbJgJ1
AnitaSempel Als raadslid maak ik me grote zorgen over de tekorten in de jeugdzorg. Zijn we verstandig en houden we de jeugdzorg… https://t.co/PEsQZSUj2v
GroenLinks053 GroenLinks Enschede Nieuwsbrief LinksVoor 17 november 2017 - https://t.co/4VnAsbJgJ1
GroenLinks053 De open dagen van de Universiteit Twente zijn begonnen! Wij wensen alle aankomende studenten veel succes met hun st… https://t.co/0nsoqkdL85
GroenLinks053 @Speksteenkach @RobinWessels75 Goedemorgen Robin, zie vraag!
GroenLinks053 RT @JelleKort: Open dagen @UTwente. Welkom in mooi, innovatief en vooral gezellig Twente. Veel succes bij het maken van je keuze.
JelleKort @joepvanaaken Ze maken gasturbines waar door komst van groene energie minder vraag naar is.
JelleKort Open dagen @UTwente. Welkom in mooi, innovatief en vooral gezellig Twente. Veel succes bij het maken van je keuze.
JelleKort Veel Twentse bedrijven pakken nog te weinig hun rol in verduurzaming. #Siemens maakt duidelijk wat de gevolgen kunnen zijn.
GroenLinks053 RT @CedericDuboisch: Wat? Heb je @denieuwsbv gemist met @BasEickhout? Geen nood! Want hier is de podcast! https://t.co/IZMJpnjLzd #COP23
GroenLinks053 RT @urgenda: Wat een goed nieuws: Internationaal treinverkeer wordt goedkoper om te concurreren met luchtvaart #hetkanwel https://t.co/Y8Z
GroenLinks053 Enschede regenboogstad: Stem op een van de 5 kunstwerken voor het Hoedemakerplein en win een dinerbon voor 2 person… https://t.co/HGUS9t6phW