In de programmabegroting 2017-2020, die maandag in de gemeenteraad wordt besproken, heeft duurzaamheid een prominente plek. Steeds meer dringt binnen gemeente, college en raad door dat we echt de omslag naar een duurzame maatschappij moeten maken. Dit besef heeft er toe geleid dat in Enschede, na jarenlang in een politieke impasse te hebben gezeten, eindelijk de keuze is gemaakt voor diftar. Ook komen er vanuit andere fracties in de gemeenteraad steeds vaker geluiden dat we binnen de gemeente op zoek moeten naar manieren om duurzame, hernieuwbare energie op te wekken. Dit alles stemt GroenLinks natuurlijk tevreden. Maar toch gaat het naar onze mening niet snel genoeg.

Veel fracties belijden namelijk wel duurzaamheid in woord, maar zodra er een concreet plan voorligt dan heeft de gemeenteraad nog veel koudwatervrees. Of het nu gaat om kleine windturbines bij boerenerven of een zonnepark op de Usseler Es: er heerst nog teveel angst voor het nieuwe, het onbekende.

In 2008 heeft de gemeenteraad al een zoekgebied voor grote windmolens aangewezen, namelijk de zone Grote Plooy (Grolsch), A35, Marssteden, Usseler Es. In 2011 heeft de gemeenteraad dit zoekgebied nog eens bevestigd met het vaststellen van de structuurvisie Enschede, waarin dit zoekgebied is opgenomen.

Vanuit de markt is er ook meermaals concrete interesse getoond om één of enkele windmolens binnen dit zoekgebied te realiseren. Maar toch is het er nog steeds niet van gekomen.

De herontwikkeling van de luchthaven, en droombeelden van een grote commerciële burgerluchthaven, gooiden roet in het eten. Het bouwen van windmolens zou kunnen conflicteren met aan- en afvliegroutes van vliegtuigen.
Ondertussen is de burgerluchthaven van tafel en is ook duidelijk dat de vliegroutes niet over het zoekgebied komen te liggen, dus is er nu echt geen reden meer om nog langer te wachten met het realiseren van de eerste windturbines in Enschede.

GroenLinks zal maandag daarom met een motie komen waarin we het college oproepen met geïnteresseerde marktpartijen aan de slag te gaan om binnen de zone Grolsch/A35/Marssteden één of enkele windturbines te realiseren. We willen het college daarmee een stevige, duurzame, duw in de rug geven om nu eindelijk een echt werk te maken van windenergie in Enschede, en geven andere fracties hiermee de kans hun duurzame woorden nu eens om te zetten in daden.

do 30 nov, 20.00 - Stadhuis

do 7 dec, 19.30 - Dinkelzaal HUB Twente

GroenLinks053 RT @FBEnschede: Project Fietsmaatjes van @Twente_Mobiel vandaag uitgebreid in @tubantia https://t.co/Q8DT3Fmczm
GroenLinks053 RT @jesseklaver: Op dit moment gaat 1/3 van de tijd van een hulpverlener in de ggz naar administratief werk. Zij noemen dit terecht #regelg
GroenLinks053 Banengroei milieusector in vrijwel rechte lijn omhoog https://t.co/6s5XjitCiE via @NUnl https://t.co/w4sLdOCbbp
GroenLinks053 GLOWING NATURE, een interactieve en mysterieuze ervaring met levende lichtgevende algen. https://t.co/IVVLgbpURu
GroenLinks053 RT @vogelnieuws: Schokkend: ook in Nederland worden roofvogels gedood door afschot of vergiftiging! https://t.co/E4jR3ecDIc
GroenLinks053 RT @AnitaSempel: Als raadslid maak ik me grote zorgen over de tekorten in de jeugdzorg. Zijn we verstandig en houden we de jeugdzorg toegan…
JelleKort RT @GroenLinks053: GroenLinks Enschede Nieuwsbrief LinksVoor 17 november 2017 - https://t.co/4VnAsbJgJ1
AnitaSempel Als raadslid maak ik me grote zorgen over de tekorten in de jeugdzorg. Zijn we verstandig en houden we de jeugdzorg… https://t.co/PEsQZSUj2v
GroenLinks053 GroenLinks Enschede Nieuwsbrief LinksVoor 17 november 2017 - https://t.co/4VnAsbJgJ1
GroenLinks053 De open dagen van de Universiteit Twente zijn begonnen! Wij wensen alle aankomende studenten veel succes met hun st… https://t.co/0nsoqkdL85
GroenLinks053 @Speksteenkach @RobinWessels75 Goedemorgen Robin, zie vraag!
GroenLinks053 RT @JelleKort: Open dagen @UTwente. Welkom in mooi, innovatief en vooral gezellig Twente. Veel succes bij het maken van je keuze.
JelleKort @joepvanaaken Ze maken gasturbines waar door komst van groene energie minder vraag naar is.
JelleKort Open dagen @UTwente. Welkom in mooi, innovatief en vooral gezellig Twente. Veel succes bij het maken van je keuze.
JelleKort Veel Twentse bedrijven pakken nog te weinig hun rol in verduurzaming. #Siemens maakt duidelijk wat de gevolgen kunnen zijn.
GroenLinks053 RT @CedericDuboisch: Wat? Heb je @denieuwsbv gemist met @BasEickhout? Geen nood! Want hier is de podcast! https://t.co/IZMJpnjLzd #COP23
GroenLinks053 RT @urgenda: Wat een goed nieuws: Internationaal treinverkeer wordt goedkoper om te concurreren met luchtvaart #hetkanwel https://t.co/Y8Z
GroenLinks053 Enschede regenboogstad: Stem op een van de 5 kunstwerken voor het Hoedemakerplein en win een dinerbon voor 2 person… https://t.co/HGUS9t6phW