Maandag zal GroenLinks bij de begrotingsbehandeling voorstellen de arbeidstoeleiding naar Duitsland zo snel mogelijk bij de gemeente (terug te) brengen. In de concept-programmabegroting wordt gesproken over een 'social impact bond', waarin arbeidstoeleiding van Enschedese bijstandsgerechtigden naar de Duitse arbeidsmarkt, aan bedrijven wordt overgelaten. GroenLinks vindt dat hiervan het verkeerde signaal uitgaat.

Er wordt door private partijen geïnvesteerd, onder de voorwaarde dat besparingen op het bijstandsbudget als gevolg hiervan tot een maximum van 1,1 miljoen euro door de gemeente worden uitgekeerd. Door wethouder Welman werd in de stedelijke commissie van 7 november 2016 gesteld dat de gemeente op dit moment niet over de benodigde 'netwerken' in Duitsland zou beschikken en dat daarin via deze 'social impact bond' wordt voorzien.

Meer werk maken van de Duitse arbeidsmarkt lijkt een belangrijke stap voor Enschede, en zou daarom door de gemeente serieus invulling gegeven moeten worden. Daarbij zou dan van de aanwezige professionals binnen de gemeente (Werkplein) gebruik gemaakt moeten worden. Het binnenhalen van de benodigde competenties en het aangaan van netwerken zou niet een belemmering mogen vormen voor de gemeente zelf om initiatieven te nemen richting Duitse arbeidsmarkt. Bovendien kan van het behalen van commerciële winst op de uitvoering van een gevoelige overheidstaak het verkeerde signaal uitgaan.

do 22 juni, 19.30 - Stadhuis

vr 30 juni, 9.30 - Stadhuis

di 4 juli, 20.00 - Stadhuis

vr 14 juli, 13.00 - Stadhuis