Maandag zal GroenLinks bij de begrotingsbehandeling voorstellen de arbeidstoeleiding naar Duitsland zo snel mogelijk bij de gemeente (terug te) brengen. In de concept-programmabegroting wordt gesproken over een 'social impact bond', waarin arbeidstoeleiding van Enschedese bijstandsgerechtigden naar de Duitse arbeidsmarkt, aan bedrijven wordt overgelaten. GroenLinks vindt dat hiervan het verkeerde signaal uitgaat.

Er wordt door private partijen geïnvesteerd, onder de voorwaarde dat besparingen op het bijstandsbudget als gevolg hiervan tot een maximum van 1,1 miljoen euro door de gemeente worden uitgekeerd. Door wethouder Welman werd in de stedelijke commissie van 7 november 2016 gesteld dat de gemeente op dit moment niet over de benodigde 'netwerken' in Duitsland zou beschikken en dat daarin via deze 'social impact bond' wordt voorzien.

Meer werk maken van de Duitse arbeidsmarkt lijkt een belangrijke stap voor Enschede, en zou daarom door de gemeente serieus invulling gegeven moeten worden. Daarbij zou dan van de aanwezige professionals binnen de gemeente (Werkplein) gebruik gemaakt moeten worden. Het binnenhalen van de benodigde competenties en het aangaan van netwerken zou niet een belemmering mogen vormen voor de gemeente zelf om initiatieven te nemen richting Duitse arbeidsmarkt. Bovendien kan van het behalen van commerciële winst op de uitvoering van een gevoelige overheidstaak het verkeerde signaal uitgaan.

do 30 nov, 20.00 - Stadhuis

do 7 dec, 19.30 - Dinkelzaal HUB Twente

GroenLinks053 RT @FBEnschede: Project Fietsmaatjes van @Twente_Mobiel vandaag uitgebreid in @tubantia https://t.co/Q8DT3Fmczm
GroenLinks053 RT @jesseklaver: Op dit moment gaat 1/3 van de tijd van een hulpverlener in de ggz naar administratief werk. Zij noemen dit terecht #regelg
GroenLinks053 Banengroei milieusector in vrijwel rechte lijn omhoog https://t.co/6s5XjitCiE via @NUnl https://t.co/w4sLdOCbbp
GroenLinks053 GLOWING NATURE, een interactieve en mysterieuze ervaring met levende lichtgevende algen. https://t.co/IVVLgbpURu
GroenLinks053 RT @vogelnieuws: Schokkend: ook in Nederland worden roofvogels gedood door afschot of vergiftiging! https://t.co/E4jR3ecDIc
GroenLinks053 RT @AnitaSempel: Als raadslid maak ik me grote zorgen over de tekorten in de jeugdzorg. Zijn we verstandig en houden we de jeugdzorg toegan…
JelleKort RT @GroenLinks053: GroenLinks Enschede Nieuwsbrief LinksVoor 17 november 2017 - https://t.co/4VnAsbJgJ1
AnitaSempel Als raadslid maak ik me grote zorgen over de tekorten in de jeugdzorg. Zijn we verstandig en houden we de jeugdzorg… https://t.co/PEsQZSUj2v
GroenLinks053 GroenLinks Enschede Nieuwsbrief LinksVoor 17 november 2017 - https://t.co/4VnAsbJgJ1
GroenLinks053 De open dagen van de Universiteit Twente zijn begonnen! Wij wensen alle aankomende studenten veel succes met hun st… https://t.co/0nsoqkdL85
GroenLinks053 @Speksteenkach @RobinWessels75 Goedemorgen Robin, zie vraag!
GroenLinks053 RT @JelleKort: Open dagen @UTwente. Welkom in mooi, innovatief en vooral gezellig Twente. Veel succes bij het maken van je keuze.
JelleKort @joepvanaaken Ze maken gasturbines waar door komst van groene energie minder vraag naar is.
JelleKort Open dagen @UTwente. Welkom in mooi, innovatief en vooral gezellig Twente. Veel succes bij het maken van je keuze.
JelleKort Veel Twentse bedrijven pakken nog te weinig hun rol in verduurzaming. #Siemens maakt duidelijk wat de gevolgen kunnen zijn.
GroenLinks053 RT @CedericDuboisch: Wat? Heb je @denieuwsbv gemist met @BasEickhout? Geen nood! Want hier is de podcast! https://t.co/IZMJpnjLzd #COP23
GroenLinks053 RT @urgenda: Wat een goed nieuws: Internationaal treinverkeer wordt goedkoper om te concurreren met luchtvaart #hetkanwel https://t.co/Y8Z
GroenLinks053 Enschede regenboogstad: Stem op een van de 5 kunstwerken voor het Hoedemakerplein en win een dinerbon voor 2 person… https://t.co/HGUS9t6phW