In 2015 moet de jeugdzorg van de provincie over gaan naar de gemeentes. Dat heeft grote voordelen, zoals de zorg dicht bij huis geven, dat kan veel bureaucratie voorkomen. Ook de samenwerking in de wijk met school en wijkteam kan een goede meerwaarde hebben. Maar er zijn ook nadelen. GroenLinks denkt dat de jeugdzorg bij de gemeente goed verzorgd zal kunnen worden, maar maakt zich zorgen over de complexe decentralisatie die ons nu te wachten staat. Want de zorg voor de jeugd moet zonder onderbreking worden voortgezet. Belangrijk is dat het kind, de jongere, hierbij op de eerste plaats komt.

Er zijn onderdelen die niet op gemeenteniveau gerealiseerd kunnen worden, zoals de zorg voor jongeren die met justitie in aanraking zijn gekomen, de gesloten jeugdzorg en de jeugdreclassering. Op deze vlakken zal er regionaal samengewerkt moeten worden. Veertien gemeentes in Twente gaan samenwerken. Er is een actieplan gemaakt, waarin niet alleen de transformatie van de jeugdzorg aan bod komt, maar ook de decentralisatie van de extramurale begeleiding en samenwerking van de Wmo in Twente.

Het grootste deel van onze jeugd groeit harmonieus en gelukkig op. Helaas zijn er ook in Enschede kinderen van wie de start niet zo goed is. Het kan gaan om kinderen met (ernstige) beperkingen, maar ook het gezin waarin het kind geboren wordt kan met beperkingen kampen. Ook deze kinderen gunnen we het om een goede start in hun leven te maken. Als dat nodig is zorgt de maatschappij voor steun en waar nodig voor professionele hulp.

De lichte ondersteuning is nu gemeentelijk georganiseerd en wordt naast vele anderen door de mensen van Jeugd en Gezin vorm gegeven. De wat zwaardere hulp komt vanuit de provincie. Dit versnippert de hulp en maakt dat er soms veel verschillende hulpverleners in een gezin komen. Dit is niet praktisch en bij de transitie moet er een nieuw stelsel komen; simpel, betaalbaar en effectief. Voorkomen, en als dat niet kan, zo vroeg mogelijk signaleren van de problemen krijgt de nadruk. Zodat met lichte, snelle hulp, grote(re) problemen voorkomen worden. Dat is positief voor het kind en het gezin en kost de gemeenschap minder. GroenLinks ondersteunt dit van harte.

Maar voor het zover is moet er nog heel wat gebeuren. Voor de eerste hulp moeten gezinnen in hun eigen omgeving terecht kunnen, maar lang niet iedereen heeft een versterkende en ondersteunende omgeving. Scholen hebben een belangrijke signaalfunctie, hebben zij een goede aansluiting met jeugdzorg?

Bij meervoudige problemen komt het wijkteam in beeld, hierin zijn verschillende organisaties vertegenwoordigd en staan Mediant en Tactus in de tweede lijn. Maar hoe zit het met de opleiding van de verschillende professionals? Zijn zij voldoende opgeleid om zoveel verschillende problemen op de juiste manier te onderkennen en de behandeling te sturen? Hoe gaat het met de kennis en expertise van de mensen die nu in de jeugdzorg werken? Blijft deze kennis beschikbaar voor de jeugd die dit nodig heeft?

In het verleden waren er bij jeugdzorg vaak wachtlijsten. Die moeten nu voorkomen worden. Maar wie gaat dat controleren en wie is hier op aan te spreken?

Nog tal van problemen die onderkend en aangepakt moeten worden. GroenLinks ziet graag een positieve ontwikkelingen in de jeugdzorg en zal zich inzetten om dat te bereiken.

do 30 nov, 20.00 - Stadhuis

do 7 dec, 19.30 - Dinkelzaal HUB Twente

JelleKort RT @GroenLinks053: GroenLinks Enschede Nieuwsbrief LinksVoor 17 november 2017 - https://t.co/4VnAsbJgJ1
AnitaSempel Als raadslid maak ik me grote zorgen over de tekorten in de jeugdzorg. Zijn we verstandig en houden we de jeugdzorg… https://t.co/PEsQZSUj2v
GroenLinks053 GroenLinks Enschede Nieuwsbrief LinksVoor 17 november 2017 - https://t.co/4VnAsbJgJ1
GroenLinks053 De open dagen van de Universiteit Twente zijn begonnen! Wij wensen alle aankomende studenten veel succes met hun st… https://t.co/0nsoqkdL85
GroenLinks053 @Speksteenkach @RobinWessels75 Goedemorgen Robin, zie vraag!
GroenLinks053 RT @JelleKort: Open dagen @UTwente. Welkom in mooi, innovatief en vooral gezellig Twente. Veel succes bij het maken van je keuze.
JelleKort @joepvanaaken Ze maken gasturbines waar door komst van groene energie minder vraag naar is.
JelleKort Open dagen @UTwente. Welkom in mooi, innovatief en vooral gezellig Twente. Veel succes bij het maken van je keuze.
JelleKort Veel Twentse bedrijven pakken nog te weinig hun rol in verduurzaming. #Siemens maakt duidelijk wat de gevolgen kunnen zijn.
GroenLinks053 RT @CedericDuboisch: Wat? Heb je @denieuwsbv gemist met @BasEickhout? Geen nood! Want hier is de podcast! https://t.co/IZMJpnjLzd #COP23
GroenLinks053 RT @urgenda: Wat een goed nieuws: Internationaal treinverkeer wordt goedkoper om te concurreren met luchtvaart #hetkanwel https://t.co/Y8Z
GroenLinks053 Enschede regenboogstad: Stem op een van de 5 kunstwerken voor het Hoedemakerplein en win een dinerbon voor 2 person… https://t.co/HGUS9t6phW
GroenLinks053 Tijdens de #raad053 afgelopen maandag, zijn de volgende moties van GroenLinks Enschede aangenomen! 😀😀😀 lees ze hier… https://t.co/GPTD8ii7MK
GroenLinks053 RT @groenlinks: De herindelingsverkiezingen staan voor de deur. Deze maandag, 20 november, gaat @jesseklaver erover in gesprek met @PALGroe
GroenLinks053 RT @RobinWessels75: @hansvanagteren neemt voorstel van #GroenLinks over om in #Twente meer samen te werken voor behoud van kwaliteit Twents…
GroenLinks053 RT @RobinWessels75: @eelcoeerenberg raadt voorstel van #GroenLinks aan om bij verlening van subsidies voorwaarden te stellen mbt #duurzaamh
RobinWessels75 @eelcoeerenberg Dank! De mogelijkheid stond al in de subsidieverordening, maar werd niet benut. Goed dat dit nu wel gaat gebeuren!
RobinWessels75 @hansvanagteren neemt voorstel van #GroenLinks over om in #Twente meer samen te werken voor behoud van kwaliteit Twents #landschap #raad053
RobinWessels75 @eelcoeerenberg raadt voorstel van #GroenLinks aan om bij verlening van subsidies voorwaarden te stellen mbt #duurzaamheid #raad053