Afgelopen jaar heeft GroenLinks veel aandacht gevraagd voor luchtkwaliteit in Enschede, o.a. door eigen metingen, uitgebreide schriftelijke vragen en een motie bij de zomernota. Het college heeft naar aanleiding daarvan aangegeven het thema luchtkwaliteit op te willen pakken, en ook ambtelijk is het thema gaan leven. Luchtkwaliteit heeft binnen de gemeente nu aandacht, maar om daadwerkelijk tot een schonere en gezondere lucht te komen, zijn concrete maatregelen nodig. En vooral ook bewustwording binnen politiek en maatschappij, om draagvlak voor dergelijke maatregelen te creëren.

Begin maart zal er in het randprogramma van de stedelijke commissie een bijeenkomst over luchtkwaliteit worden georganiseerd, in samenwerking met betrokken ambtenaren en het GGD. Hier zal aandacht worden besteedt aan gezondheidseffecten van fijnstof, en zullen verschillende mogelijke maatregelen de revue passeren. Een goed moment om te kijken welk draagvlak er in de Enschedese politiek is voor aanpak van fijnstof en andere vormen van luchtvervuiling.

Een aanzienlijk deel van het fijnstof in onze lucht wordt veroorzaakt door het verkeer. Door gebruik van fiets en OV te stimuleren, proberen we het binnenstedelijk autogebruik terug te dringen. Maar de grootste winst is te behalen door de blootstelling aan uitlaatgassen te verminderen: o.a. met het stimuleren van elektrische mobiliteit, het aanleggen van meer groen langs drukke wegen en het realiseren van ontvlochten fiets- en wandelroutes kan verschil worden gemaakt.

Naast het verkeer, zijn vooral in de winterperiode ook houtkachels een bron van schadelijk fijnstof. Veel woningen hebben er één, soms voor de sfeer maar vaak ook als primaire warmtebron. De rook van houtkachels kan echter in de omgeving tot veel gezondheidsproblemen leiden, en in het bijzonder mensen met astma of andere aandoeningen aan de luchtwegen kunnen hier zeer onder leiden. Hoewel hout (of breder: biomassa in het algemeen) nogal eens wordt gezien als 'relatief' duurzame energiebron (het is hernieuwbaar en tijdens de groei neemt een boom CO2 op uit de lucht), is houtrook alles behalve gezond. Daarbij geldt: hoe minder volledig de verbranding, hoe schadelijker de rook is.

De overlast door houtrook is prima aan te pakken, o.a. door goede voorlichting over de juiste manier van stoken en door het plaatsen van filters in het rookkanaal. Het bouwbesluit bevat verschillende regels op basis waarvan op overlast door houtrook kan worden gehandhaafd, en ook in de APV kan iedere gemeente passages opnemen m.b.t. (vervuiling van) de open lucht. GroenLinks zal in de verdere discussie over fijnstof dan ook nadrukkelijk pleiten voor het tegengaan van overlast door houtkachels, en indien nodig zelf met een voorstel tot aanpassing van de APV komen.

do 30 nov, 20.00 - Stadhuis

do 7 dec, 19.30 - Dinkelzaal HUB Twente

GroenLinks053 RT @FBEnschede: Project Fietsmaatjes van @Twente_Mobiel vandaag uitgebreid in @tubantia https://t.co/Q8DT3Fmczm
GroenLinks053 RT @jesseklaver: Op dit moment gaat 1/3 van de tijd van een hulpverlener in de ggz naar administratief werk. Zij noemen dit terecht #regelg
GroenLinks053 Banengroei milieusector in vrijwel rechte lijn omhoog https://t.co/6s5XjitCiE via @NUnl https://t.co/w4sLdOCbbp
GroenLinks053 GLOWING NATURE, een interactieve en mysterieuze ervaring met levende lichtgevende algen. https://t.co/IVVLgbpURu
GroenLinks053 RT @vogelnieuws: Schokkend: ook in Nederland worden roofvogels gedood door afschot of vergiftiging! https://t.co/E4jR3ecDIc
GroenLinks053 RT @AnitaSempel: Als raadslid maak ik me grote zorgen over de tekorten in de jeugdzorg. Zijn we verstandig en houden we de jeugdzorg toegan…
JelleKort RT @GroenLinks053: GroenLinks Enschede Nieuwsbrief LinksVoor 17 november 2017 - https://t.co/4VnAsbJgJ1
AnitaSempel Als raadslid maak ik me grote zorgen over de tekorten in de jeugdzorg. Zijn we verstandig en houden we de jeugdzorg… https://t.co/PEsQZSUj2v
GroenLinks053 GroenLinks Enschede Nieuwsbrief LinksVoor 17 november 2017 - https://t.co/4VnAsbJgJ1
GroenLinks053 De open dagen van de Universiteit Twente zijn begonnen! Wij wensen alle aankomende studenten veel succes met hun st… https://t.co/0nsoqkdL85
GroenLinks053 @Speksteenkach @RobinWessels75 Goedemorgen Robin, zie vraag!
GroenLinks053 RT @JelleKort: Open dagen @UTwente. Welkom in mooi, innovatief en vooral gezellig Twente. Veel succes bij het maken van je keuze.
JelleKort @joepvanaaken Ze maken gasturbines waar door komst van groene energie minder vraag naar is.
JelleKort Open dagen @UTwente. Welkom in mooi, innovatief en vooral gezellig Twente. Veel succes bij het maken van je keuze.
JelleKort Veel Twentse bedrijven pakken nog te weinig hun rol in verduurzaming. #Siemens maakt duidelijk wat de gevolgen kunnen zijn.
GroenLinks053 RT @CedericDuboisch: Wat? Heb je @denieuwsbv gemist met @BasEickhout? Geen nood! Want hier is de podcast! https://t.co/IZMJpnjLzd #COP23
GroenLinks053 RT @urgenda: Wat een goed nieuws: Internationaal treinverkeer wordt goedkoper om te concurreren met luchtvaart #hetkanwel https://t.co/Y8Z
GroenLinks053 Enschede regenboogstad: Stem op een van de 5 kunstwerken voor het Hoedemakerplein en win een dinerbon voor 2 person… https://t.co/HGUS9t6phW