GroenLinks is blij te constateren dat na een periode van veel discussie over het sociale beleid van de gemeente Enschede, er is geluisterd naar de wensen vanuit de gemeenteraad en van inwoners. De arbeidsmarktaanpak voor 2017 laat zien dat is gezocht naar activiteiten die daadwerkelijk helpen en tegelijkertijd uitgaan van respect voor mensen in de bijstand. Ondanks het nog toenemende bijstandsbestand lijkt niet langer "eigen schuld, dikke bult" uitgangspunt, maar komt er meer oog voor de persoon die een uitkering ontvangt.

Meer dan voorheen gaan coaches van de gemeente (periodiek) op de bijstandsgerechtigde af om zo goed mogelijk op zijn of haar situatie en wensen te kunnen aansluiten. Onder meer vrijwilligerswerk en scholing zijn gericht op het vinden van betaald werk, dat op een steeds verfijndere manier (ook vanuit Duitsland) aan werkzoekenden wordt gekoppeld. Een tegenprestatie vormt slechts het sluitstuk van de arbeidsmarktaanpak, die veel te bieden heeft. Veel meer dan ik hier kan opnoemen.

Reeds in de afgelopen periode en in 2017 wordt gekeken naar mogelijkheden om bijstandsgerechtigden zelfstandiger te maken en vooruit te helpen d.m.v. het verminderen van verplichtingen en het bieden van mogelijkheden voor bijverdienen. Voorbeelden zijn ontheffing van de sollicitatieplicht; voorwaardelijke kwijtschelding van schulden bij de gemeente; flextensie (bijverdienen) en invoering van een reiskostenvergoeding en een vrijwilligersvergoeding. GroenLinks wilde een nieuw perspectief voor de bijstand en hiermee gaat het de goede kant op: precies in de richting waar we al jaren voor pleiten.

We blijven het kritisch volgen! Mogelijk moet ook Enschede nog officieel gaan 'experimenteren'. Ook heb ik gevraagd hoe het gaat met bijstandsgerechtigden met een arbeidsbeperking. Waar zij voorheen in de Wajong of de WSW kwamen, is de vraag of de mogelijkheid van loonkostensubsidie voldoende soelaas biedt. De plaatsen binnen de afdeling 'beschut werk' worden precies afgestemd op wat het Rijk eist. Is dat voldoende?

do 30 nov, 20.00 - Stadhuis

do 7 dec, 19.30 - Dinkelzaal HUB Twente

GroenLinks053 RT @FBEnschede: Project Fietsmaatjes van @Twente_Mobiel vandaag uitgebreid in @tubantia https://t.co/Q8DT3Fmczm
GroenLinks053 RT @jesseklaver: Op dit moment gaat 1/3 van de tijd van een hulpverlener in de ggz naar administratief werk. Zij noemen dit terecht #regelg
GroenLinks053 Banengroei milieusector in vrijwel rechte lijn omhoog https://t.co/6s5XjitCiE via @NUnl https://t.co/w4sLdOCbbp
GroenLinks053 GLOWING NATURE, een interactieve en mysterieuze ervaring met levende lichtgevende algen. https://t.co/IVVLgbpURu
GroenLinks053 RT @vogelnieuws: Schokkend: ook in Nederland worden roofvogels gedood door afschot of vergiftiging! https://t.co/E4jR3ecDIc
GroenLinks053 RT @AnitaSempel: Als raadslid maak ik me grote zorgen over de tekorten in de jeugdzorg. Zijn we verstandig en houden we de jeugdzorg toegan…
JelleKort RT @GroenLinks053: GroenLinks Enschede Nieuwsbrief LinksVoor 17 november 2017 - https://t.co/4VnAsbJgJ1
AnitaSempel Als raadslid maak ik me grote zorgen over de tekorten in de jeugdzorg. Zijn we verstandig en houden we de jeugdzorg… https://t.co/PEsQZSUj2v
GroenLinks053 GroenLinks Enschede Nieuwsbrief LinksVoor 17 november 2017 - https://t.co/4VnAsbJgJ1
GroenLinks053 De open dagen van de Universiteit Twente zijn begonnen! Wij wensen alle aankomende studenten veel succes met hun st… https://t.co/0nsoqkdL85
GroenLinks053 @Speksteenkach @RobinWessels75 Goedemorgen Robin, zie vraag!
GroenLinks053 RT @JelleKort: Open dagen @UTwente. Welkom in mooi, innovatief en vooral gezellig Twente. Veel succes bij het maken van je keuze.
JelleKort @joepvanaaken Ze maken gasturbines waar door komst van groene energie minder vraag naar is.
JelleKort Open dagen @UTwente. Welkom in mooi, innovatief en vooral gezellig Twente. Veel succes bij het maken van je keuze.
JelleKort Veel Twentse bedrijven pakken nog te weinig hun rol in verduurzaming. #Siemens maakt duidelijk wat de gevolgen kunnen zijn.
GroenLinks053 RT @CedericDuboisch: Wat? Heb je @denieuwsbv gemist met @BasEickhout? Geen nood! Want hier is de podcast! https://t.co/IZMJpnjLzd #COP23
GroenLinks053 RT @urgenda: Wat een goed nieuws: Internationaal treinverkeer wordt goedkoper om te concurreren met luchtvaart #hetkanwel https://t.co/Y8Z
GroenLinks053 Enschede regenboogstad: Stem op een van de 5 kunstwerken voor het Hoedemakerplein en win een dinerbon voor 2 person… https://t.co/HGUS9t6phW