Ruim 2 weken geleden, 15 februari, was de slotavond van Enschede Wekt Op: een proces waar gedurende een half jaar op allerlei manieren met de stad het gesprek werd gevoerd over de vraag hoe en waar we in onze gemeente (grootschalig) duurzame energie kunnen opwekken. Met alleen zonnepanelen op daken kan slechts in een klein deel van onze energiebehoefte worden voorzien. Om de Enschedese doelstelling voor 2030 te halen, namelijk 12% van de in Enschede gebruikte energie wordt binnen de gemeente duurzaam opgewekt, ontkomen we er niet aan om grootschalig zonne- en/of windenergie op te wekken.

In een interactieve setting werd, onder leiding van TV Enschede FM en de Tubantia, gediscussieerd over de uitkomsten van Enschede Wekt Op en over duurzame energie in het algemeen. De uitkomsten zelf waren weinig verrassend: steeds meer Enschedeërs zien gelukkig het belang van duurzame energie en willen ook zelf maatregelen nemen, maar met name als het windmolens betreft wil bijna niemand deze in zijn of haar omgeving. Vooral uit het buitengebied is er veel weerstand tegen windmolens; weerstand die bij veel politieke partijen weerklank vindt.

Nu vindt ook GroenLinks het belangrijk met de stad in gesprek te blijven en bewoners waar mogelijk te betrekken bij nieuwe ontwikkelingen. Maar dat ontslaat de gemeenteraad niet van haar plicht keuzes te maken in het algemeen belang, zoals het faciliteren van de noodzakelijke transitie van fossiele naar duurzame energiebronnen.

Al in 2008 heeft de gemeenteraad een zoekgebied voor het plaatsen van windmolens aangewezen en in 2009 is de nota "Nieuwe Energie voor Enschede" vastgesteld. Bijna een decennium verder zijn de energiedoelen naar beneden bijgesteld, is er nog geen windmolen of zonneweide in ontwikkeling en loopt Enschede steeds meer achteraan. Het is daarom hoog tijd dat college en raad haar verantwoordelijkheid nemen door locaties aan te wijzen voor het grootschalig opwekken van zonne- en windenergie, en tegelijkertijd onderzoeken starten naar mogelijkheden voor geothermie en andere nieuwe, duurzame technologieën in onze gemeente.

Wat GroenLinks betreft wordt er direct begonnen met het realiseren van enkele windmolens in het gebied Grolsch - Marssteden - Havengebied, wordt het plan van de VBU voor kleinschalige zonneweiden op de Usseler Es in ontwikkeling gebracht en worden er grotere zonneweiden gerealiseerd nabij het Vliegveld en de Boedershoek. Tegelijkertijd kunnen er dan plannen worden ontwikkeld voor nadere locaties voor wind- en zonne-energie. Daarbij dienen waardevolle en gevoelige locaties zoveel mogelijk te worden ontzien, maar, zoals bij vrijwel iedere keuze, zullen we het niet iedereen naar de zin kunnen maken.

Net zoals we hebben kunnen wennen aan bijvoorbeeld molens, fabrieksschoorstenen, hoogbouw, hoogspanningsmasten en snelwegen in ons landschap, zullen we er (weer) aan moeten wennen dat de energie die wij gebruiken, in het landschap om ons heen opgewekt zal worden.

do 30 nov, 20.00 - Stadhuis

do 7 dec, 19.30 - Dinkelzaal HUB Twente

GroenLinks053 RT @FBEnschede: Project Fietsmaatjes van @Twente_Mobiel vandaag uitgebreid in @tubantia https://t.co/Q8DT3Fmczm
GroenLinks053 RT @jesseklaver: Op dit moment gaat 1/3 van de tijd van een hulpverlener in de ggz naar administratief werk. Zij noemen dit terecht #regelg
GroenLinks053 Banengroei milieusector in vrijwel rechte lijn omhoog https://t.co/6s5XjitCiE via @NUnl https://t.co/w4sLdOCbbp
GroenLinks053 GLOWING NATURE, een interactieve en mysterieuze ervaring met levende lichtgevende algen. https://t.co/IVVLgbpURu
GroenLinks053 RT @vogelnieuws: Schokkend: ook in Nederland worden roofvogels gedood door afschot of vergiftiging! https://t.co/E4jR3ecDIc
GroenLinks053 RT @AnitaSempel: Als raadslid maak ik me grote zorgen over de tekorten in de jeugdzorg. Zijn we verstandig en houden we de jeugdzorg toegan…
JelleKort RT @GroenLinks053: GroenLinks Enschede Nieuwsbrief LinksVoor 17 november 2017 - https://t.co/4VnAsbJgJ1
AnitaSempel Als raadslid maak ik me grote zorgen over de tekorten in de jeugdzorg. Zijn we verstandig en houden we de jeugdzorg… https://t.co/PEsQZSUj2v
GroenLinks053 GroenLinks Enschede Nieuwsbrief LinksVoor 17 november 2017 - https://t.co/4VnAsbJgJ1
GroenLinks053 De open dagen van de Universiteit Twente zijn begonnen! Wij wensen alle aankomende studenten veel succes met hun st… https://t.co/0nsoqkdL85
GroenLinks053 @Speksteenkach @RobinWessels75 Goedemorgen Robin, zie vraag!
GroenLinks053 RT @JelleKort: Open dagen @UTwente. Welkom in mooi, innovatief en vooral gezellig Twente. Veel succes bij het maken van je keuze.
JelleKort @joepvanaaken Ze maken gasturbines waar door komst van groene energie minder vraag naar is.
JelleKort Open dagen @UTwente. Welkom in mooi, innovatief en vooral gezellig Twente. Veel succes bij het maken van je keuze.
JelleKort Veel Twentse bedrijven pakken nog te weinig hun rol in verduurzaming. #Siemens maakt duidelijk wat de gevolgen kunnen zijn.
GroenLinks053 RT @CedericDuboisch: Wat? Heb je @denieuwsbv gemist met @BasEickhout? Geen nood! Want hier is de podcast! https://t.co/IZMJpnjLzd #COP23
GroenLinks053 RT @urgenda: Wat een goed nieuws: Internationaal treinverkeer wordt goedkoper om te concurreren met luchtvaart #hetkanwel https://t.co/Y8Z
GroenLinks053 Enschede regenboogstad: Stem op een van de 5 kunstwerken voor het Hoedemakerplein en win een dinerbon voor 2 person… https://t.co/HGUS9t6phW