Tot eind juni veelal geen aansluiting tussen trein en bus.

In maart heb ik schriftelijke vragen aan het college gesteld over de dienstverlening van de NS en Connexxion. Een drietal thema's stonden daarin centraal: de mogelijke sluiting van de NS-loketten in Enschede, de sterk verouderde lijnenkaarten bij bushaltes en de slechte aansluiting tussen trein en bus.

Betreffende het eerste onderwerp is er goed nieuws te melden. In een vergadering van het ROCOV (een periodiek overleg tussen consumentenorganisaties, regio en vervoerders) heeft een woordvoerder van de NS geantwoord dat de loketten in Enschede en Hengelo in ieder geval de komende jaren open zullen blijven, toen de vraag over de mogelijke sluiting van de loketten aan de orde kwam. Goed nieuws voor de reiziger, maar ook voor de loketmedewerkers.

Ook Connexxion is aan het werk geweest, want bij veel haltes zijn de lijnenkaarten vernieuwd en wordt nu de actuele situatie weergegeven. Echter, op het centrale busstation hangen nog steeds de sterk verouderde kaarten. En juist op deze halte is actuele informatie het meest van belang: De treinreiziger die in Enschede arriveert en slecht bekend is met het plaatselijke OV-aanbod, vindt op het busstation dus niet de juiste informatie, en denkt dat hij nog gewoon per bus naar bijvoorbeeld het Roessingh kan reizen. Een erg slordige misser van Connexxion.

Over het verbeteren van de overstap tussen trein en bus is helaas nog geen goed nieuws te melden. Integendeel. Om onbekende reden komen de meeste Intercity's uit de Randstad tot eind juni vier minuten later aan in Enschede. Over het hoe en waarom is het gissen, want op de website van NS is onder werkzaamheden en storingen hierover niets te vinden. Deze wijziging lijkt niet te zijn gecommuniceerd, maar heeft wel als gevolg dat de overstaptijd van trein op bus in Enschede is gereduceerd tot één minuut. Een nagenoeg onmogelijke opgave voor zelfs de meest fitte OV-reiziger. Van een aantal buschauffeurs die ik hiernaar heb gevraagd was niemand op de hoogte van de gewijzigde aankomsttijden, dus de kans is zeer reëel dat veel OV-reizigers de komende weken hun aansluitende bus zullen gaan missen.

Buschauffeurs krijgen sowieso niet te horen of een trein is vertraagd. De drie minuten wachttijd bij vertraging, zoals opgenomen in de concessieovereenkomst met Connexxion, geldt dus feitelijk alleen maar voor aansluitingen tussen de bussen onderling en niet voor de aansluiting tussen trein en bus. Dit roept de vraag op of er überhaupt wel enige communicatie tussen de NS en Connexxion is.

Of de treinreiziger in Enschede zijn aansluitende bus nog haalt, is dus afhankelijk van de goede wil en oplettendheid van de betreffende buschauffeur. En dat is niet het service-niveau dat GroenLinks voor ogen heeft. Wanneer een trein vertraagd is, en helemaal als er een tijdelijke wijziging in de dienstregeling plaatsvindt, dient de NS dit direct aan betrokken vervoerders te melden, zodat deze hun dienstverlening, waar mogelijk, hierop kunnen aanpassen. De OV-reiziger moet in veel gevallen nu eenmaal overstappen, dus om het OV betrouwbaar te maken is het faciliteren van deze overstap van groot belang. Het is daarom onbegrijpelijk dat er blijkbaar geen goede afspraken zijn gemaakt omtrent communicatie tussen de verschillende OV-bedrijven. GroenLinks hoopt dat een dergelijke communicatie alsnog kan worden opgezet.

do 30 nov, 20.00 - Stadhuis

do 7 dec, 19.30 - Dinkelzaal HUB Twente

GroenLinks053 RT @FBEnschede: Project Fietsmaatjes van @Twente_Mobiel vandaag uitgebreid in @tubantia https://t.co/Q8DT3Fmczm
GroenLinks053 RT @jesseklaver: Op dit moment gaat 1/3 van de tijd van een hulpverlener in de ggz naar administratief werk. Zij noemen dit terecht #regelg
GroenLinks053 Banengroei milieusector in vrijwel rechte lijn omhoog https://t.co/6s5XjitCiE via @NUnl https://t.co/w4sLdOCbbp
GroenLinks053 GLOWING NATURE, een interactieve en mysterieuze ervaring met levende lichtgevende algen. https://t.co/IVVLgbpURu
GroenLinks053 RT @vogelnieuws: Schokkend: ook in Nederland worden roofvogels gedood door afschot of vergiftiging! https://t.co/E4jR3ecDIc
GroenLinks053 RT @AnitaSempel: Als raadslid maak ik me grote zorgen over de tekorten in de jeugdzorg. Zijn we verstandig en houden we de jeugdzorg toegan…
JelleKort RT @GroenLinks053: GroenLinks Enschede Nieuwsbrief LinksVoor 17 november 2017 - https://t.co/4VnAsbJgJ1
AnitaSempel Als raadslid maak ik me grote zorgen over de tekorten in de jeugdzorg. Zijn we verstandig en houden we de jeugdzorg… https://t.co/PEsQZSUj2v
GroenLinks053 GroenLinks Enschede Nieuwsbrief LinksVoor 17 november 2017 - https://t.co/4VnAsbJgJ1
GroenLinks053 De open dagen van de Universiteit Twente zijn begonnen! Wij wensen alle aankomende studenten veel succes met hun st… https://t.co/0nsoqkdL85
GroenLinks053 @Speksteenkach @RobinWessels75 Goedemorgen Robin, zie vraag!
GroenLinks053 RT @JelleKort: Open dagen @UTwente. Welkom in mooi, innovatief en vooral gezellig Twente. Veel succes bij het maken van je keuze.
JelleKort @joepvanaaken Ze maken gasturbines waar door komst van groene energie minder vraag naar is.
JelleKort Open dagen @UTwente. Welkom in mooi, innovatief en vooral gezellig Twente. Veel succes bij het maken van je keuze.
JelleKort Veel Twentse bedrijven pakken nog te weinig hun rol in verduurzaming. #Siemens maakt duidelijk wat de gevolgen kunnen zijn.
GroenLinks053 RT @CedericDuboisch: Wat? Heb je @denieuwsbv gemist met @BasEickhout? Geen nood! Want hier is de podcast! https://t.co/IZMJpnjLzd #COP23
GroenLinks053 RT @urgenda: Wat een goed nieuws: Internationaal treinverkeer wordt goedkoper om te concurreren met luchtvaart #hetkanwel https://t.co/Y8Z
GroenLinks053 Enschede regenboogstad: Stem op een van de 5 kunstwerken voor het Hoedemakerplein en win een dinerbon voor 2 person… https://t.co/HGUS9t6phW