LinksVoor

De LinksVoor is de electronische nieuwsbrief van de gemeenteraadsfractie. Deze komt 1 à 2 keer per maand uit. Wilt u deze nieuwsbrief ontvangen, stuur dan een mailtje naar info@groenlinksenschede.nl

Hieronder vindt u de meest recente artikelen die voor de LinksVoor zijn geschreven.

Zoals bekend, nemen Enschede en Overijssel samen het leeuwendeel van het ondernemersrisico en minstens €16,2 miljoen van de investeringskosten voor hun rekening bij de ontwikkeling van Luchthaven Twente. Dit is misschien wel de belangrijkste reden dat de gemeenteraad, net als Provinciale Staten, in de kadernota voor de aanbesteding eisen heeft gesteld aan een eventuele toekomstige exploitant. Het drama is nu compleet, want na een aanbestedingstraject zonder kandidaten, voldoet nu het beoogde consortium voor een onderhandse aanbesteding niet aan de gestelde eisen. Dat betekent volgens GroenLinks dat de politiek moet ingrijpen: de onderhandse aanbesteding moet worden afgeblazen.

De liefhebbers kunnen zich alvast verheugen op hopelijk de laatste welles-nietes discussie in de gemeenteraad. De raadsfracties die voorstander zijn van de luchthaven zullen in de raad schermen met de 'tenderboard', dat positief oordeel. Anneke Broekman (VVD) deed dat al. Of, dat zou me meevallen, men geeft eerlijk toe dat er wel wat aan schort en gaat akkoord onder het bekende motto 'de dood of de gladiolen'. Het motto dat steeds centraal heeft gestaan bij de beoordeling van de risico's en de financiële paragraaf van dit megaproject. De tenderboard onderbouwt haar oordeel niet, maar we kunnen zelf heel eenvoudig vaststellen dat Reggeborgh en Aviapartner niet aan de gestelde eisen voldoen. Dit zijn die eisen:

1. tenminste 3 jaar ervaring in het exploiteren van een luchthaven met een minimum van 1 miljoen passagiersbewegingen;

2. bewezen ervaring in het ontwikkelen en exploiteren van bedrijventerreinen in de afgelopen 5 jaar;

3. bewezen ervaring in het aantrekken van vliegverkeer in de afgelopen 5 jaar;

4. bewezen solvabiliteit;

5. ‘goodstanding’ integriteit (Wet Bibob) en reputatie.

Het duidelijkst wordt afgeweken van de eis dat een exploitant ervaring moet hebben met het aantrekken van vliegverkeer. Een cruciale eis als het gaat om Luchthaven Twente, aangezien dat laatste volgens (onafhankelijke) economen een onmogelijke opgave is en de zaak daardoor niet kan renderen. Aviapartner zou volgens ADT met name op kleinere luchthavens, samen optrekken met 'de luchthavendirecteur' om luchtvaartmaatschappijen aan te trekken. Samen optrekken is een onduidelijke formulering, maar het is een gedeelde verantwoordelijkheid op zijn best die Aviapartner draagt en mogelijk gaat het daarbij alleen om het afzetten van de eigen dienstverlening. Reggeborgh en Aviapartner kunnen hoe dan ook niet aantonen aan dat zij in staat zijn om vliegverkeer aan te trekken (voor Twente).

De kadernota voor de aanbesteding is door de politiek vastgesteld. Daarin vastgestelde eisen zijn dus leidend. In de kadernota staat dat een toekomstige exploitant voor Twente, elders ervaring moet hebben opgebouwd als luchthavenexploitant. ADT heeft deze eis in de RFQ (het document waaraan is getoetst) vervolgens gereduceerd tot "direct operationele verantwoordelijkheid". Dit begrip is vervolgens zo ruim uitgewerkt dat volgens de RFQ ook een afhandelaar van passagiers en vliegtuigen voldoet.

Reggeborgh (dat is Wessels) brengt voldoende kapitaal mee, waardoor aan de financieel-technische eisen wel voldaan lijkt te worden. Over de goodstanding reputatie van Aviapartner worden getwist. In de pers is veel te doen over diverse grote problemen binnen dit bedrijf. Ik zal netjes mijn verhaaltje houden in de volgende commissie GLT, maar ik vrees dat het niet veel meer uithaalt.

Agenda

Werkgroep Zorg & Welzijn
do 22 juni, 19.30 - Stadhuis

Fractieoverleg
vr 30 juni, 9.30 - Stadhuis

Werkgroep Fysiek
di 4 juli, 20.00 - Stadhuis

Uitgebreide Fractie
vr 14 juli, 13.00 - Stadhuis

 

 

 

 

Recente tweets

GroenLinks053 RT @rivm: Het blijft warm de komende dagen:extra zorg voor ouderen en zieken Het hitteplan is geactiveerd in midden en zuid NL https://t.co
GroenLinks053 RT @CorinneEllemeet: In Enschede. Bedankt voor de warme 😁 ontvangst @GroenLinks053 ! https://t.co/sMERwhjz21
AnitaSempel RT @CorinneEllemeet: In Enschede. Bedankt voor de warme 😁 ontvangst @GroenLinks053 ! https://t.co/sMERwhjz21
GroenLinks053 RT @WarrisGL: GroenLinks wil meer ondersteuning voor boeren die Bio willen gaan, ook in Oss. https://t.co/R367BAvKpL via @trouw
GroenLinks053 RT @SE053: Vandaag start de aanleg van de fietsstraat in Usselerweg, gedeelte tussen de Pathmossingel en de Dr. Kosterstr/Buitenweg, t/m 30…
GroenLinks053 Alvast een warm welkom 😀☀️ https://t.co/7mYOVvlIqd
GroenLinks053 RT @CorinneEllemeet: Blij! Kamer steunt GroenLinks-plan mantelzorg https://t.co/7HqzzzxSk3
AnitaSempel RT @CorinneEllemeet: Blij! Kamer steunt GroenLinks-plan mantelzorg https://t.co/7HqzzzxSk3

Volg ons!

 

Archief

Op onze vernieuwde website zijn alle artikelen, moties, nieuwsberichten e.d. vanaf januari 2013 geplaatst.
Artikelen, moties en andere inhoud uit 2012 en eerder zijn te vinden op de gearchiveerde versie van onze oude website.