Op 6 maart is er tijdens de Stedelijke Commissie een randprogramma over luchtkwaliteit gehouden. Na het randprogramma van februari 2016, waar Bert Heusinkveld van de Wageningen University de resultaten van onze roetmetingen presenteerde, was het een jaar later de beurt aan de GGD om een presentatie te houden over luchtkwaliteit en gezondheid. Dit laatste randprogramma was de eerste zichtbare stap in de door GroenLinks aangezwengelde discussie over luchtkwaliteit binnen onze gemeente.

Het randprogramma was goed bezocht, een groot deel van de woordvoerders uit de verschillende fracties was aanwezig. Na de presentatie van de GGD, werd aan de aanwezigen gevraagd hun voorkeur aan te geven uit een reeks mogelijke maatregelen, waaronder de maatregelen die GroenLinks vorig jaar in haar motie luchtkwaliteit had opgenomen. Een aantal maatregelen sprongen er uit doordat ze breed werden gesteund door de aanwezige raadsleden: brommers weren van fietspaden, schone(re) mobiliteit in de binnenstad (bijv. door enerzijds terugdringen van vervuilende voertuigen dan wel stimuleren van elektrischevoertuigen/taxi’s/bussen), weren van doorgaand vrachtverkeer uit het stedelijk gebied en het maken van beleid t.a.v. houtkachels. Ook blijft er brede steun voor het verder uitvoeren van maatregelen uit de fietsvisie.

Ambtelijk wordt er nu, op basis van de uitkomsten van het randprogramma, nader gekeken naar die maatregelen die het breedst worden gesteund en relatief makkelijk uit te voeren zijn. Daarbij wordt gekeken welke maatregelen voor relatief weinig inzet een grote verbetering van de luchtkwaliteit opleveren. Want dat luchtkwaliteit een onderwerp is dat aandacht en beleid verdient, daarover is gelukkig geen discussie meer.

GroenLinks hoopt dat er bij de zomernota over concrete maatregelen ter verbetering van onze luchtkwaliteit, en daarmee onze gezondheid, kan worden gesproken. GroenLinks zal het debat over luchtkwaliteit in Enschede blijven sturen, en daarmee doorgaan totdat er ook echt goede maatregelen zijn genomen.

di 26 sep, 19.30 - Stadhuis

vr 29 sep, 13.00 - Stadhuis