Onlangs hebben signalen van ex-cliënten en een rapport van de Nationale Ombudsman duidelijk gemaakt dat de kwaliteit van de dienstverlening door de Stadsbank Oost-Nederland (SON) onder druk staat. De SON wil hiermee serieus aan de slag. De nieuwe beleidsnota over schuldhulpverlening is gericht op meer maatwerk, preventie en nazorg. Bijzonder is dat het beleid volgens het college tegelijkertijd voor minder geld uitgevoerd kan gaan worden. GroenLinks is het hiermee niet eens.

Volgens het college moet de schuldhulpverlening het op den duur met minder geld kunnen stellen, ondanks de nu reeds enorme caseload van de medewerkers. Deze veronderstelling blijkt echter nergens op gebaseerd en dit betekent dat de gemeenteraad bij het vaststellen van genoemde beleidsnota een keuze moet maken: Is het budget leidend of kiezen we voor het belang van het grote aantal mensen met problematische schulden in Enschede? GroenLinks kiest voor dat laatste en zal hierover een amendement indienen.

GroenLinks wil aandacht voor gevallen waarin de schulden van cliënten niet worden verholpen. Nadat door de SON regelingen zijn getroffen met schuldeisers, blijkt het maandelijkse inkomen van cliënten in een deel van de gevallen nog steeds te laag om de belangrijkste kosten van levensonderhoud, vaste lasten en schuldeisers te betalen. Problemen van cliënten worden dan niet opgelost en de inspanningen van de SON hebben weinig tot geen effect. In Groningen wil men mensen met schulden niet onnodig op de blaren laten zitten, maar oplossingen bieden. Beseft wordt dat mensen in de meeste gevallen door omstandigheden in de schulden komen, zoals door een scheiding of werkloosheid. In Groningen worden (als onderdeel van een pilot) schulden waar nodig overgenomen door de gemeente. GroenLinks vindt dat we dit ook in Enschede moeten doen, zodat om te beginnen het probleem van hulpverlening die niet op gang komt wordt opgelost. Schulden kunnen dan in een haalbaar tempo worden afbetaald. Ook op dit punt zal GroenLinks met een voorstel komen in de gemeenteraad.

Nieuwjaarsbijeenkomst
Gemeente Enschede
ma 8 jan, 20.00 - 22.00 - Saxion
M.H. Tromplaan 28 - Enschede