Meerderheid raad steunt amendement GroenLinks

Op 10 april werden de uitkomsten van Enschede Wekt Op besproken in de gemeenteraad. Het college had een raadsvoorstel geschreven waarin werd voorgesteld om, op basis van een aantal concentratiegebieden voor zonne- en windenergie, een structuurvisie energie op te stellen. Inclusief de benodigde onderzoeken zou het al met al nog ruim een jaar duren totdat die structuurvisie door de raad kan worden vastgesteld. In totaal zou daarmee het hele proces rond Enschede Wekt Op 2 jaar in beslag nemen, 2 jaar waarin de focus ligt op praten en beleidsnota's schrijven, in plaats van het daadwerkelijk realiseren van duurzame energieprojecten in Enschede.

GroenLinks ziet in de uitkomsten van Enschede Wekt Op genoeg mogelijkheden om meteen te beginnen met het aanleggen van zonne- en windprojecten op locaties waarvoor voldoende maatschappelijk draagvlak bestaat. De energietransitie vraagt om urgentie, want de klimaatverandering gaat in de tussentijd gewoon door. GroenLinks vindt het daarom onverantwoord nog een jaar lang te wachten op beleidsstukken, maar wil dat de gemeente direct aan de slag gaat.

GroenLinks had daarom een amendement opgesteld dat het dictum van het raadsvoorstel volledig herschreef: Het college moet direct aan de slag gaan met realisatie van projecten waarvoor draagvlak is, en tegelijk een veel bredere energievisie voor de toekomst opstellen waarin de kaders worden gesteld om tot een volledig duurzame energievoorziening te komen. GroenLinks kreeg daarin steun van D66, ChristenUnie en de PvdA. Gelukkig konden we op het laatste moment ook de SP overtuigen ons amendement te steunen, zodat we een meerderheid van de raad achter ons hadden staan.

Nadat het amendement was aangenomen, ontstond er enige hilariteit in de raadszaal. BurgerBelangen, CDA en VVD hadden als windmolen-kritische partijen een tweetal amendementen ingediend op het oorspronkelijke raadsvoorstel, met als voornaamste doel de bouw van windmolens in Enschede tegen te gaan. Zij waren niet alleen hun meerderheid kwijt geraakt, doordat het gehele raadsvoorstel zojuist was gewijzigd klopten hun amendementen ook niet meer. Blijkbaar had niemand zich voorbereid op de mogelijkheid dat het amendement van GroenLinks wel eens aangenomen zou kunnen worden.

De gemeenteraad heeft aan het eind van een spannende avond gekozen voor het belang van duurzame energie, inclusief windenergie, en heeft een duidelijk signaal aan het college afgegeven dat er nu echt haast moet worden gemaakt. GroenLinks kijkt dus met grote tevredenheid op de raadsvergadering terug, en zal er natuurlijk op toezien dat er nu daadwerkelijk aan de slag wordt gegaan met concrete duurzame energieprojecten in Enschede.

Nieuwjaarsbijeenkomst
Gemeente Enschede
ma 8 jan, 20.00 - 22.00 - Saxion
M.H. Tromplaan 28 - Enschede