Het rijk heeft een zorgakkoord gesloten met de sociale partners. Hierin zijn de zwaarste bezuinigingen verzacht. Maar het kwaad is al geschied; vorig jaar is een extra groot aantal mensen opgenomen in instellingen. In hoeverre hierin de angst heeft meegespeeld, om later niet meer te kunnen worden opgenomen, is niet bekend.

GroenLinks is blij dat de grootste bezuinigingen van de baan zijn, maar de bezuinigingen die wel blijven, baren ons grote zorgen. Er blijft nog 40% staan van de bezuiniging op huishoudelijke hulp. Voor een stad als Enschede, waar de meeste mensen die een beroep doen op deze hulp een minimum inkomen hebben, een gigantisch bedrag.

50 % van de mensen die geïndiceerd zijn voor een zorg- of verpleeghuis en een zorgzwaarte pakket 4 hebben mogen straks nog opgenomen worden. Daarmee worden de meest kwetsbaren geholpen. De anderen moeten thuis blijven. GroenLinks vindt dat daarvoor dan wel genoeg zorg thuis moet zijn! En zorg wil niet alleen zeggen verpleegkundigen; ook huishoudelijke hulp is heel belangrijk. En daar wordt toch flink op gekort.

Nu al werkt het zo dat, wanneer iemand een grote operatie gehad heeft, en hij/zij een partner heeft, de patiënt zo snel mogelijk naar huis gaat. Meestal is dat fijn en de fysiotherapeut en de verpleegkundige komen wel in huis. Maar hulp bij het huishouden komt er (meestal) niet. De partner wordt geacht dit te doen, ook als deze al op leeftijd is en de betrokkenen het voor de opname altijd samen deden. Mensen die geen partner hebben, gaan naar een zorghotel, prima, maar veel duurder! Iemand die naar huis gaat zou dan toch ook huishoudelijke hulp moeten kunnen krijgen!

Mensen willen graag voor hun familie zorgen, maar als dat betekent dat je dan ook meteen alles zelf moet doen en geen beroep kunt doen op enige ondersteuning, bedenken sommigen zich nog wel een keer. Niet iedereen is in staat dit alles zelf te doen, en dan kiest men toch voor opname.

Mensen met zorgzwaarte pakket 3 en 4 konden dit jaar nog naar een instelling en wie daar eenmaal is, wordt er niet weer uitgezet. Er zijn veel mensen met deze zorg voor wie opname hard nodig is. Door hun beperking raken ze geïsoleerd en als ze alleen wonen, ook vaak angstig. Sommige van deze mensen bloeien weer helemaal op als ze in een zorginstelling wonen. Anderen zouden zich met meer hulp misschien thuis nog wel heel prettig voelen. Maar omdat de hulp er niet is, of omdat ze bang zijn, dat de hulp verminderd wordt, gaan ze naar een instelling. (Natuurlijk alleen als ze daarvoor geïndiceerd zijn, dat spreekt voor zich) De prikkel om thuis te blijven ontbreekt. In tegendeel; met de angst voor ogen dat opname straks niet meer kan en er thuis niet genoeg hulp zal zijn, zijn mensen eerder geneigd juist naar een instelling te gaan, nu het nog kan.

Voor mensen met dementie ligt de situatie nog moeilijker. GroenLinks is van mening dat hier zeker voldoende zorg gegeven moet worden, voor betrokkenen én voor hun mantelzorgers.

Niets is zo zwaar als mantelzorger te zijn voor mensen die gaan dementeren. De dag rond moet je alert zijn en in sommige fases van de ziekte wordt de nachtrust meermalen onderbroken. Dagopvang is dan een goede oplossing. Maar daar moet juist weer op bezuinigd worden. GroenLinks is van mening dat er voor mensen met dementie en hun mantelzorgers zorg op maat moet zijn. Hulp in huis naar behoefte, dagopvang waar dat nodig en als het thuis niet meer gaat een vlotte opname. GroenLinks zal doen wat ze kan, om dat te bereiken.

do 30 nov, 20.00 - Stadhuis

do 7 dec, 19.30 - Dinkelzaal HUB Twente

GroenLinks053 Banengroei milieusector in vrijwel rechte lijn omhoog https://t.co/6s5XjitCiE via @NUnl https://t.co/w4sLdOCbbp
GroenLinks053 GLOWING NATURE, een interactieve en mysterieuze ervaring met levende lichtgevende algen. https://t.co/IVVLgbpURu
GroenLinks053 RT @vogelnieuws: Schokkend: ook in Nederland worden roofvogels gedood door afschot of vergiftiging! https://t.co/E4jR3ecDIc
GroenLinks053 RT @AnitaSempel: Als raadslid maak ik me grote zorgen over de tekorten in de jeugdzorg. Zijn we verstandig en houden we de jeugdzorg toegan…
JelleKort RT @GroenLinks053: GroenLinks Enschede Nieuwsbrief LinksVoor 17 november 2017 - https://t.co/4VnAsbJgJ1
AnitaSempel Als raadslid maak ik me grote zorgen over de tekorten in de jeugdzorg. Zijn we verstandig en houden we de jeugdzorg… https://t.co/PEsQZSUj2v
GroenLinks053 GroenLinks Enschede Nieuwsbrief LinksVoor 17 november 2017 - https://t.co/4VnAsbJgJ1
GroenLinks053 De open dagen van de Universiteit Twente zijn begonnen! Wij wensen alle aankomende studenten veel succes met hun st… https://t.co/0nsoqkdL85
GroenLinks053 @Speksteenkach @RobinWessels75 Goedemorgen Robin, zie vraag!
GroenLinks053 RT @JelleKort: Open dagen @UTwente. Welkom in mooi, innovatief en vooral gezellig Twente. Veel succes bij het maken van je keuze.
JelleKort @joepvanaaken Ze maken gasturbines waar door komst van groene energie minder vraag naar is.
JelleKort Open dagen @UTwente. Welkom in mooi, innovatief en vooral gezellig Twente. Veel succes bij het maken van je keuze.
JelleKort Veel Twentse bedrijven pakken nog te weinig hun rol in verduurzaming. #Siemens maakt duidelijk wat de gevolgen kunnen zijn.
GroenLinks053 RT @CedericDuboisch: Wat? Heb je @denieuwsbv gemist met @BasEickhout? Geen nood! Want hier is de podcast! https://t.co/IZMJpnjLzd #COP23
GroenLinks053 RT @urgenda: Wat een goed nieuws: Internationaal treinverkeer wordt goedkoper om te concurreren met luchtvaart #hetkanwel https://t.co/Y8Z
GroenLinks053 Enschede regenboogstad: Stem op een van de 5 kunstwerken voor het Hoedemakerplein en win een dinerbon voor 2 person… https://t.co/HGUS9t6phW
GroenLinks053 Tijdens de #raad053 afgelopen maandag, zijn de volgende moties van GroenLinks Enschede aangenomen! 😀😀😀 lees ze hier… https://t.co/GPTD8ii7MK