Afgelopen maandag heeft ons nieuwe Tweede Kamerlid Corinne Ellemeet een bezoek gebracht aan Enschede. Het doel van het bezoek was om kennis te maken met de Enschedese GroenLinksafdeling en om aandacht te vragen voor de grote tekorten op het sociaal domein waarmee de stad geconfronteerd wordt. Daarnaast heeft Corinne kennis gemaakt met het project Levensboek van de UT. Dit project biedt dementerende ouderen de kans om allerlei momenten uit hun leven opnieuw te beleven en daarmee de kwaliteit van hun leven te verhogen.

Nog niet zo lang geleden werd bekend dat Enschede over dit jaar een tekort heeft van bijna 15 miljoen euro. Een groot gedeelte van dit tekort komt voort uit het sociaal domein. Een combinatie van Rijksbezuinigingen, landelijke besluiten en een nieuw verdeelmodel dat ervoor zorgt dat Enschede sinds een aantal jaar minder geld krijgt vanuit het Rijk, heeft ervoor gezorgd dat Enschede op de Jeugdhulp en de Maatschappelijke Ondersteuning geld tekort komt. GroenLinks Enschede maakt zich ernstig zorgen over deze tekorten en vindt het belangrijk dat de landelijke politiek inzicht heeft in de gevolgen hiervan voor Enschede. Om een duidelijk beeld te krijgen van de situatie is Corinne in gesprek gegaan met wethouder Jurgen van Houdt en zijn ambtelijke ondersteuning.

Gelukkig is het niet alleen kommer en kwel in Enschede en gebeuren er ook hele mooi dingen. In de middag hebben we een presentatie bijgewoond van het project Levensboek van de UT. Onderzoekers, vrijwilligers en betrokkenen hebben verteld over de totstandkoming van de levensboeken en de waarde hiervan voor dementerende ouderen. Nog te vaak wordt er enkel ingezet op de medische aspecten van het ouder worden, terwijl juist ook het verhogen van de levenskwaliteit een positief effect kan hebben op de gezondheid. Kortom, een afwisselend werkbezoek dat zowel de positieve en negatieve kant van Enschede heeft laten zien.

do 30 nov, 20.00 - Stadhuis

do 7 dec, 19.30 - Dinkelzaal HUB Twente

GroenLinks053 RT @FBEnschede: Project Fietsmaatjes van @Twente_Mobiel vandaag uitgebreid in @tubantia https://t.co/Q8DT3Fmczm
GroenLinks053 RT @jesseklaver: Op dit moment gaat 1/3 van de tijd van een hulpverlener in de ggz naar administratief werk. Zij noemen dit terecht #regelg
GroenLinks053 Banengroei milieusector in vrijwel rechte lijn omhoog https://t.co/6s5XjitCiE via @NUnl https://t.co/w4sLdOCbbp
GroenLinks053 GLOWING NATURE, een interactieve en mysterieuze ervaring met levende lichtgevende algen. https://t.co/IVVLgbpURu
GroenLinks053 RT @vogelnieuws: Schokkend: ook in Nederland worden roofvogels gedood door afschot of vergiftiging! https://t.co/E4jR3ecDIc
GroenLinks053 RT @AnitaSempel: Als raadslid maak ik me grote zorgen over de tekorten in de jeugdzorg. Zijn we verstandig en houden we de jeugdzorg toegan…
JelleKort RT @GroenLinks053: GroenLinks Enschede Nieuwsbrief LinksVoor 17 november 2017 - https://t.co/4VnAsbJgJ1
AnitaSempel Als raadslid maak ik me grote zorgen over de tekorten in de jeugdzorg. Zijn we verstandig en houden we de jeugdzorg… https://t.co/PEsQZSUj2v
GroenLinks053 GroenLinks Enschede Nieuwsbrief LinksVoor 17 november 2017 - https://t.co/4VnAsbJgJ1
GroenLinks053 De open dagen van de Universiteit Twente zijn begonnen! Wij wensen alle aankomende studenten veel succes met hun st… https://t.co/0nsoqkdL85
GroenLinks053 @Speksteenkach @RobinWessels75 Goedemorgen Robin, zie vraag!
GroenLinks053 RT @JelleKort: Open dagen @UTwente. Welkom in mooi, innovatief en vooral gezellig Twente. Veel succes bij het maken van je keuze.
JelleKort @joepvanaaken Ze maken gasturbines waar door komst van groene energie minder vraag naar is.
JelleKort Open dagen @UTwente. Welkom in mooi, innovatief en vooral gezellig Twente. Veel succes bij het maken van je keuze.
JelleKort Veel Twentse bedrijven pakken nog te weinig hun rol in verduurzaming. #Siemens maakt duidelijk wat de gevolgen kunnen zijn.
GroenLinks053 RT @CedericDuboisch: Wat? Heb je @denieuwsbv gemist met @BasEickhout? Geen nood! Want hier is de podcast! https://t.co/IZMJpnjLzd #COP23
GroenLinks053 RT @urgenda: Wat een goed nieuws: Internationaal treinverkeer wordt goedkoper om te concurreren met luchtvaart #hetkanwel https://t.co/Y8Z
GroenLinks053 Enschede regenboogstad: Stem op een van de 5 kunstwerken voor het Hoedemakerplein en win een dinerbon voor 2 person… https://t.co/HGUS9t6phW