Wat doe je als je je zorgen maakt over het mantelzorgbeleid in Enschede en de wethouder kan geen antwoorden geven? Dan ga je zelf op onderzoek uit! Onlangs stelde GroenLinks in de stedelijke commissie vragen over de voortgang van het actieplan mantelzorg en gebruik van mantelzorgondersteuning in Enschede. Uit onderzoek blijkt dat mantelzorgers de afgelopen jaren minder gebruik maken van ondersteuning, terwijl er juist steeds meer mantelzorgers bij komen en zij ook zwaardere taken op zich nemen. Wij willen graag weten hoe dit kan en besloten er zelf op uit te trekken om mantelzorgers te vragen welke ondersteuning zij graag willen ontvangen.

Geen enkele mantelzorger is hetzelfde. Sommige mensen zorgen al jaren voor een zieke partner, familielid of kennis, terwijl anderen pas aan het begin van een mantelzorgtraject staan. Wanneer je geconfronteerd wordt met de ziekte van een partner of familielid krijg je, naast de emotionele impact, ook vaak te maken met het regelen van verschillende zorgaanbieders, het aanvragen van eventuele aanpassingen in de woning en het organiseren van vervoer. Vanuit de gemeente is er veel aandacht voor de emotionele impact van mantelzorg en alhoewel dat zeker belangrijk is, merken wij ook dat er behoefte is aan praktische ondersteuning. Voor veel mantelzorgers is het bovendien niet vanzelfsprekend dat zij tijd vrij kunnen maken voor activiteiten en trainingen die de gemeente aanbiedt.

GroenLinks wil graag de praktische ondersteuning voor mantelzorgers in stand houden. De afgelopen jaren was het mogelijk om als mantelzorger voor 5 euro per uur dienstencheques voor de huishoudelijke hulp in te kopen bij één van de zorgaanbieders in Enschede. Vele tientallen mantelzorgers maakten hiervan gebruik als ondersteuning bij hun zorgtaak. Met de zomernota 2017 dreigen deze dienstencheques te verdwijnen. Bovendien wordt voorgesteld om de Ondersteuning Maatschappelijke Deelname, waar ook dementerende ouderen gebruik van kunnen maken om hun mantelzorger tijdelijk te ontlasten, grotendeels te vervangen door een algemene voorziening.

Wij willen dat ook in de toekomst mantelzorgers een beroep kunnen blijven doen op zowel emotionele als praktische ondersteuning. Lotgenotenactiviteiten en cursussen zijn waardevol, maar mantelzorgers moeten ook in staat zijn deze te bezoeken. Juist praktische ondersteuning, zoals opvang, respijtzorg en huishoudelijke ondersteuning kunnen daarin helpen. Bovenal vinden wij het belangrijk dat er blijvend geluisterd wordt naar de wensen en behoeften van mantelzorgers.

do 30 nov, 20.00 - Stadhuis

do 7 dec, 19.30 - Dinkelzaal HUB Twente

GroenLinks053 RT @FBEnschede: Project Fietsmaatjes van @Twente_Mobiel vandaag uitgebreid in @tubantia https://t.co/Q8DT3Fmczm
GroenLinks053 RT @jesseklaver: Op dit moment gaat 1/3 van de tijd van een hulpverlener in de ggz naar administratief werk. Zij noemen dit terecht #regelg
GroenLinks053 Banengroei milieusector in vrijwel rechte lijn omhoog https://t.co/6s5XjitCiE via @NUnl https://t.co/w4sLdOCbbp
GroenLinks053 GLOWING NATURE, een interactieve en mysterieuze ervaring met levende lichtgevende algen. https://t.co/IVVLgbpURu
GroenLinks053 RT @vogelnieuws: Schokkend: ook in Nederland worden roofvogels gedood door afschot of vergiftiging! https://t.co/E4jR3ecDIc
GroenLinks053 RT @AnitaSempel: Als raadslid maak ik me grote zorgen over de tekorten in de jeugdzorg. Zijn we verstandig en houden we de jeugdzorg toegan…
JelleKort RT @GroenLinks053: GroenLinks Enschede Nieuwsbrief LinksVoor 17 november 2017 - https://t.co/4VnAsbJgJ1
AnitaSempel Als raadslid maak ik me grote zorgen over de tekorten in de jeugdzorg. Zijn we verstandig en houden we de jeugdzorg… https://t.co/PEsQZSUj2v
GroenLinks053 GroenLinks Enschede Nieuwsbrief LinksVoor 17 november 2017 - https://t.co/4VnAsbJgJ1
GroenLinks053 De open dagen van de Universiteit Twente zijn begonnen! Wij wensen alle aankomende studenten veel succes met hun st… https://t.co/0nsoqkdL85
GroenLinks053 @Speksteenkach @RobinWessels75 Goedemorgen Robin, zie vraag!
GroenLinks053 RT @JelleKort: Open dagen @UTwente. Welkom in mooi, innovatief en vooral gezellig Twente. Veel succes bij het maken van je keuze.
JelleKort @joepvanaaken Ze maken gasturbines waar door komst van groene energie minder vraag naar is.
JelleKort Open dagen @UTwente. Welkom in mooi, innovatief en vooral gezellig Twente. Veel succes bij het maken van je keuze.
JelleKort Veel Twentse bedrijven pakken nog te weinig hun rol in verduurzaming. #Siemens maakt duidelijk wat de gevolgen kunnen zijn.
GroenLinks053 RT @CedericDuboisch: Wat? Heb je @denieuwsbv gemist met @BasEickhout? Geen nood! Want hier is de podcast! https://t.co/IZMJpnjLzd #COP23
GroenLinks053 RT @urgenda: Wat een goed nieuws: Internationaal treinverkeer wordt goedkoper om te concurreren met luchtvaart #hetkanwel https://t.co/Y8Z
GroenLinks053 Enschede regenboogstad: Stem op een van de 5 kunstwerken voor het Hoedemakerplein en win een dinerbon voor 2 person… https://t.co/HGUS9t6phW