Na een lang zomerreces kwam de Enschedese gemeenteraad onlangs bijeen voor de opening van het nieuwe raadsseizoen. Eén van de thema’s die deze avond ter sprake kwam was de toenemende tegenstellingen in onze stad. Mensen leven steeds meer in hun eigen ‘bubbel’ en er is minder tijd en ruimte voor verbinding. Vaak wordt er gepraat over de kloof tussen arm of rijk, tussen hoger en lager opgeleiden, maar in mijn raadswerk en mijn omgeving zie ik ook steeds vaker een harde kloof tussen zij die een beroep doen op zorg en ondersteuning van de gemeente en zij die zogezegd ‘zelfredzaam’ zijn.

Onder de financiële druk van de bezuinigingen is het zorgbeleid van de gemeente de laatste jaren meer en meer een laatste vangnet geworden. Mensen worden geacht steeds meer hulpvragen op te lossen in hun eigen netwerk, alvorens een beroep te doen op de gemeente. Bovendien trok het college in de afgelopen zomernota extra geld uit voor handhaving en toezicht in het sociaal domein, overigens zonder dat men verwacht hierdoor geld te besparen. Tegen de tendens in bleek uit het onlangs verschenen cliëntervaringsonderzoek over de maatschappelijke ondersteuning 2016, dat het aandeel mensen dat ondersteund wordt door het eigen netwerk, niet toeneemt.

Mijn eigen ervaring als voormalig thuiszorgmedewerker is dat de meeste mensen zo lang mogelijk wachten voordat zij naar de gemeente stappen. Pas als ze geen andere oplossing meer zien en ze er met hulp van familie en vrienden niet meer uitkomen, kloppen zij bij de gemeente aan. Natuurlijk is de drempel om hulp te vragen niet voor iedereen even hoog en ik zal de eerste zijn die toegeeft dat misbruik voor komt. In de politiek lijkt echter steeds meer een tendens te ontstaan van wantrouwen en achterdocht.

GroenLinks is van mening dat misbruik van zorggeld tegen moet worden gegaan, maar ziet tegelijkertijd dat wantrouwen en achterdocht mensen uit elkaar drijft en de tegenstellingen groter maakt. De huidige politieke koers waarin zorg en ondersteuning steeds meer gezien worden als een kostenpost in plaats van een recht, draagt in mijn ogen bij aan de groeiende tegenstellingen in onze samenleving. Als je als politiek wil dat mensen uit hun ‘bubbel’ komen en elkaar weer weten te vinden, is het ongetwijfeld beter je inwoners vanuit vertrouwen te benaderen dan controle centraal te stellen.

do 30 nov, 20.00 - Stadhuis

do 7 dec, 19.30 - Dinkelzaal HUB Twente

GroenLinks053 RT @jesseklaver: Op dit moment gaat 1/3 van de tijd van een hulpverlener in de ggz naar administratief werk. Zij noemen dit terecht #regelg
GroenLinks053 Banengroei milieusector in vrijwel rechte lijn omhoog https://t.co/6s5XjitCiE via @NUnl https://t.co/w4sLdOCbbp
GroenLinks053 GLOWING NATURE, een interactieve en mysterieuze ervaring met levende lichtgevende algen. https://t.co/IVVLgbpURu
GroenLinks053 RT @vogelnieuws: Schokkend: ook in Nederland worden roofvogels gedood door afschot of vergiftiging! https://t.co/E4jR3ecDIc
GroenLinks053 RT @AnitaSempel: Als raadslid maak ik me grote zorgen over de tekorten in de jeugdzorg. Zijn we verstandig en houden we de jeugdzorg toegan…
JelleKort RT @GroenLinks053: GroenLinks Enschede Nieuwsbrief LinksVoor 17 november 2017 - https://t.co/4VnAsbJgJ1
AnitaSempel Als raadslid maak ik me grote zorgen over de tekorten in de jeugdzorg. Zijn we verstandig en houden we de jeugdzorg… https://t.co/PEsQZSUj2v
GroenLinks053 GroenLinks Enschede Nieuwsbrief LinksVoor 17 november 2017 - https://t.co/4VnAsbJgJ1
GroenLinks053 De open dagen van de Universiteit Twente zijn begonnen! Wij wensen alle aankomende studenten veel succes met hun st… https://t.co/0nsoqkdL85
GroenLinks053 @Speksteenkach @RobinWessels75 Goedemorgen Robin, zie vraag!
GroenLinks053 RT @JelleKort: Open dagen @UTwente. Welkom in mooi, innovatief en vooral gezellig Twente. Veel succes bij het maken van je keuze.
JelleKort @joepvanaaken Ze maken gasturbines waar door komst van groene energie minder vraag naar is.
JelleKort Open dagen @UTwente. Welkom in mooi, innovatief en vooral gezellig Twente. Veel succes bij het maken van je keuze.
JelleKort Veel Twentse bedrijven pakken nog te weinig hun rol in verduurzaming. #Siemens maakt duidelijk wat de gevolgen kunnen zijn.
GroenLinks053 RT @CedericDuboisch: Wat? Heb je @denieuwsbv gemist met @BasEickhout? Geen nood! Want hier is de podcast! https://t.co/IZMJpnjLzd #COP23
GroenLinks053 RT @urgenda: Wat een goed nieuws: Internationaal treinverkeer wordt goedkoper om te concurreren met luchtvaart #hetkanwel https://t.co/Y8Z
GroenLinks053 Enschede regenboogstad: Stem op een van de 5 kunstwerken voor het Hoedemakerplein en win een dinerbon voor 2 person… https://t.co/HGUS9t6phW
GroenLinks053 Tijdens de #raad053 afgelopen maandag, zijn de volgende moties van GroenLinks Enschede aangenomen! 😀😀😀 lees ze hier… https://t.co/GPTD8ii7MK