Een week nadat Enschede in het landelijke regeerakkoord één van de vier culturele centra buiten de randstad werd genoemd, stond het plan om te investeren in een nieuwe
entree voor het Muziekkwartier op de agenda. Met de bouw van één gezamenlijke entree willen de instellingen het gebouw tot een huiskamer van de stad maken. De samenwerking tussen instellingen werpt steeds meer zijn vruchten af en onlangs heeft ook de Bibliotheek aangegeven te willen kijken naar de mogelijkheid om te verhuizen naar het Muziekkwartier. GroenLinks is blij dat de instellingen na de zware bezuinigingen weer vooruit kunnen kijken en wil graag geld vrij maken voor cultuur, maar is geen voorstander van opnieuw investeren in stenen.

Al sinds de bouw van het Muziekkwartier is de stijgende huurlast een molensteen om de nek van culturele instellingen. De afgelopen periodes is er ook nog eens flink op cultuur bezuinigd, waardoor een groot gedeelte van het cultuurbudget vast zit in stenen. Ondanks deze bezuinigingen hebben verschillende instellingen zich de afgelopen tijd ten goede weten te profileren en de erkenning van Enschede als een belangrijk cultuur centrum in het land is dan ook grotendeels aan hen te danken. Wat GroenLinks betreft is het nu tijd om de balans recht te trekken en niet langer geld uit te geven aan stenen, maar te investeren in programmering en inhoud.

GroenLinks is van mening dat het niet het gebouw zelf is dat mensen naar binnen trekt, maar hetgeen zich daarbinnen afspeelt. Zo vervult de Bibliotheek met haar boeken en activiteiten al jarenlang de functie van huiskamer van de stad. GroenLinks staat niet onwelwillend tegenover een eventuele horecafunctie binnen het Muziekkwartier, maar is er niet van overtuigd dat daarvoor een dure verbouwing nodig is. Bovendien zou eerst het plan van de Bibliotheek uitgewerkt moeten worden, zodat we niet over een half jaar opnieuw een besluit hoeven te nemen.

Kortom, GroenLinks ziet graag dat er de komende jaren geïnvesteerd wordt in het bereik en de aantrekkelijkheid van het cultuuraanbod. Door culturele instellingen meer financiële armslag te geven, kunnen ze meer spraakmakende concerten, voorstellingen en festivals organiseren. GroenLinks gelooft dat het potentieel van de cultuur in Enschede zit in verbetering van het aanbod, niet in (nog) mooiere gebouwen.

do 30 nov, 20.00 - Stadhuis

do 7 dec, 19.30 - Dinkelzaal HUB Twente

JelleKort RT @GroenLinks053: GroenLinks Enschede Nieuwsbrief LinksVoor 17 november 2017 - https://t.co/4VnAsbJgJ1
AnitaSempel Als raadslid maak ik me grote zorgen over de tekorten in de jeugdzorg. Zijn we verstandig en houden we de jeugdzorg… https://t.co/PEsQZSUj2v
GroenLinks053 GroenLinks Enschede Nieuwsbrief LinksVoor 17 november 2017 - https://t.co/4VnAsbJgJ1
GroenLinks053 De open dagen van de Universiteit Twente zijn begonnen! Wij wensen alle aankomende studenten veel succes met hun st… https://t.co/0nsoqkdL85
GroenLinks053 @Speksteenkach @RobinWessels75 Goedemorgen Robin, zie vraag!
GroenLinks053 RT @JelleKort: Open dagen @UTwente. Welkom in mooi, innovatief en vooral gezellig Twente. Veel succes bij het maken van je keuze.
JelleKort @joepvanaaken Ze maken gasturbines waar door komst van groene energie minder vraag naar is.
JelleKort Open dagen @UTwente. Welkom in mooi, innovatief en vooral gezellig Twente. Veel succes bij het maken van je keuze.
JelleKort Veel Twentse bedrijven pakken nog te weinig hun rol in verduurzaming. #Siemens maakt duidelijk wat de gevolgen kunnen zijn.
GroenLinks053 RT @CedericDuboisch: Wat? Heb je @denieuwsbv gemist met @BasEickhout? Geen nood! Want hier is de podcast! https://t.co/IZMJpnjLzd #COP23
GroenLinks053 RT @urgenda: Wat een goed nieuws: Internationaal treinverkeer wordt goedkoper om te concurreren met luchtvaart #hetkanwel https://t.co/Y8Z
GroenLinks053 Enschede regenboogstad: Stem op een van de 5 kunstwerken voor het Hoedemakerplein en win een dinerbon voor 2 person… https://t.co/HGUS9t6phW
GroenLinks053 Tijdens de #raad053 afgelopen maandag, zijn de volgende moties van GroenLinks Enschede aangenomen! 😀😀😀 lees ze hier… https://t.co/GPTD8ii7MK
GroenLinks053 RT @groenlinks: De herindelingsverkiezingen staan voor de deur. Deze maandag, 20 november, gaat @jesseklaver erover in gesprek met @PALGroe
GroenLinks053 RT @RobinWessels75: @hansvanagteren neemt voorstel van #GroenLinks over om in #Twente meer samen te werken voor behoud van kwaliteit Twents…
GroenLinks053 RT @RobinWessels75: @eelcoeerenberg raadt voorstel van #GroenLinks aan om bij verlening van subsidies voorwaarden te stellen mbt #duurzaamh
RobinWessels75 @eelcoeerenberg Dank! De mogelijkheid stond al in de subsidieverordening, maar werd niet benut. Goed dat dit nu wel gaat gebeuren!
RobinWessels75 @hansvanagteren neemt voorstel van #GroenLinks over om in #Twente meer samen te werken voor behoud van kwaliteit Twents #landschap #raad053
RobinWessels75 @eelcoeerenberg raadt voorstel van #GroenLinks aan om bij verlening van subsidies voorwaarden te stellen mbt #duurzaamheid #raad053