Sinds kort gaan alle derdejaars leerlingen van het voortgezet onderwijs 30 uur verplicht op stage. Vaak regelen de leerlingen dit zelfstandig, maar als er hulp bij nodig is krijgen zij die. De start was moeizaam, maar nadat er veel energie en geld is ingestoken loopt het nu als een trein. Helaas, in de bezuinigingsplannen van de regering staat dat er met ingang van het schooljaar 2015-2016 er geen financiering meer vanuit de overheid is en de verplichting er af gaat. GroenLinks betreurt dit erg en is bang dat daarmee deze prima stage weer gestopt wordt.

Enkele leden van GroenLinks werkten kort geleden bij de natuurwerkgroep EnHOe. Daar deden juist enkele jongeren hun laatste uren van hun maatschappelijke stage. Zij kregen een certificaat en een was er al zeker van dat hij als vrijwilliger mee zou blijven doen. Dat was nu juist een van de doelen van de maatschappelijke stage. Daarnaast zijn er meer waardevolle aspecten aan deze stage. Jongeren komen in aanraking met heel andere facetten van de samenleving dan ze op school zien. Ook het zelf organiseren van deze stages is een waardevolle leerervaring. Voor leerlingen die nog geen goede beroepskeuze hebben kunnen maken, kan de stage hiervoor een ondersteuning zijn.

In de gemeente Enschede werken de scholen samen in het project "Samenwerking maatschappelijke stage Enschede". De scholen gebruiken dezelfde formulieren en de leerlingen kunnen gebruik maken van alle contacten die er zijn.

Tal van organisaties werken mee en zijn blij om jonge mensen binnen hun deuren te krijgen. Zij beseffen dat ze in de toekomst afhankelijk zullen zijn van deze generatie vrijwilligers. De leerlingen zijn veelal enthousiast over de stage en ook de gemeente Enschede wil graag doorgaan. Ik hoor van scholen dat ook zij de maatschappelijke stage heel waardevol vinden, maar als de financiering en verplichting hiervan stopt, zullen zij heroverwegen, wat in het schoolprogramma het belangrijkste is. Niet zeker is dat de maatschappelijke stages dan in stand zullen blijven.

GroenLinks ervaart in het stoppen (van de verplichting) van maatschappelijke stages een vernietiging van kapitaal; menselijk, organisatorisch en financieel. GroenLinks heeft daarom artikel 38 vragen gesteld om de mening van het college hierover te horen. GroenLinks hoopt dat de stage voor Enschede behouden kan blijven.

do 30 nov, 20.00 - Stadhuis

do 7 dec, 19.30 - Dinkelzaal HUB Twente

GroenLinks053 RT @jesseklaver: Op dit moment gaat 1/3 van de tijd van een hulpverlener in de ggz naar administratief werk. Zij noemen dit terecht #regelg
GroenLinks053 Banengroei milieusector in vrijwel rechte lijn omhoog https://t.co/6s5XjitCiE via @NUnl https://t.co/w4sLdOCbbp
GroenLinks053 GLOWING NATURE, een interactieve en mysterieuze ervaring met levende lichtgevende algen. https://t.co/IVVLgbpURu
GroenLinks053 RT @vogelnieuws: Schokkend: ook in Nederland worden roofvogels gedood door afschot of vergiftiging! https://t.co/E4jR3ecDIc
GroenLinks053 RT @AnitaSempel: Als raadslid maak ik me grote zorgen over de tekorten in de jeugdzorg. Zijn we verstandig en houden we de jeugdzorg toegan…
JelleKort RT @GroenLinks053: GroenLinks Enschede Nieuwsbrief LinksVoor 17 november 2017 - https://t.co/4VnAsbJgJ1
AnitaSempel Als raadslid maak ik me grote zorgen over de tekorten in de jeugdzorg. Zijn we verstandig en houden we de jeugdzorg… https://t.co/PEsQZSUj2v
GroenLinks053 GroenLinks Enschede Nieuwsbrief LinksVoor 17 november 2017 - https://t.co/4VnAsbJgJ1
GroenLinks053 De open dagen van de Universiteit Twente zijn begonnen! Wij wensen alle aankomende studenten veel succes met hun st… https://t.co/0nsoqkdL85
GroenLinks053 @Speksteenkach @RobinWessels75 Goedemorgen Robin, zie vraag!
GroenLinks053 RT @JelleKort: Open dagen @UTwente. Welkom in mooi, innovatief en vooral gezellig Twente. Veel succes bij het maken van je keuze.
JelleKort @joepvanaaken Ze maken gasturbines waar door komst van groene energie minder vraag naar is.
JelleKort Open dagen @UTwente. Welkom in mooi, innovatief en vooral gezellig Twente. Veel succes bij het maken van je keuze.
JelleKort Veel Twentse bedrijven pakken nog te weinig hun rol in verduurzaming. #Siemens maakt duidelijk wat de gevolgen kunnen zijn.
GroenLinks053 RT @CedericDuboisch: Wat? Heb je @denieuwsbv gemist met @BasEickhout? Geen nood! Want hier is de podcast! https://t.co/IZMJpnjLzd #COP23
GroenLinks053 RT @urgenda: Wat een goed nieuws: Internationaal treinverkeer wordt goedkoper om te concurreren met luchtvaart #hetkanwel https://t.co/Y8Z
GroenLinks053 Enschede regenboogstad: Stem op een van de 5 kunstwerken voor het Hoedemakerplein en win een dinerbon voor 2 person… https://t.co/HGUS9t6phW
GroenLinks053 Tijdens de #raad053 afgelopen maandag, zijn de volgende moties van GroenLinks Enschede aangenomen! 😀😀😀 lees ze hier… https://t.co/GPTD8ii7MK