Uit een artikel in de Volkskrant en ook via contacten over de grens, vernam GroenLinks van de voorgenomen grootschalige opslag van radioactief uraniumoxide in Gronau, zo'n drie kilometer over de grens. GroenLinks maakt zich grote zorgen over deze opslag, waarmee het aantal radioactieve activiteiten op een steenworp afstand van Enschede verder wordt uitgebreid. Ik was me op het thema aan het inlezen en bezig met de voorbereiding van mondelinge vragen voor de stedelijke commissie, toen het bericht langs kwam dat Burgerbelangen vragen over hetzelfde onderwerp had ingediend. GroenLinks is blij ook Burgerbelangen dit serieus neemt en wij dus niet de enige partij zijn die zich hierover grote zorgen maakt.

In onze omgeving bevinden zich al diverse bedrijven die radioactieve stoffen opslaan en verwerken: De kerncentrale in Lingen (40 km hemelsbreed vanaf Enschede), de vestigingen van Urenco in Almelo (19 km) en Gronau (12 km van Enschede) en de opslag van gebruikte splijtstofstaven in Ahaus (19 km). Van en naar deze bedrijven worden grote hoeveelheden radioactief materiaal vervoerd, grotendeels met vrachtwagens over snelwegen waaronder de A1, deels ook per spoor over de lijnen Gronau-Münster en Gronau-Dortmund. Vervoer dat altijd gepaard gaat met risico's. De opslag van radioactieve (grond-)stoffen vindt daarnaast voor een groot deel plaats in de open lucht of in eenvoudige hallen. Het gaat in onze omgeving om tienduizenden tonnen licht-radioactief uraniumoxide maar ook om grote hoeveelheden van het zeer giftige en radioactieve gas uraniumhexafloride.

De komst van een grootschalige opslag voor uraniumoxide in Gronau betekent dat er nog meer radioactieve stoffen worden opgeslagen in, en vervoerd door onze directe omgeving, met als gevolg een nog groter risico op incidenten.

GroenLinks is altijd tegenstander van kernenergie geweest. Als energiebron biedt het namelijk geen oplossing maar wel grote risico's. Uranium is, net als olie en gas, een eindige grondstof, het winnen van uranium gebeurt op milieuonvriendelijke wijze, kerncentrales zijn nooit 100% veilig te krijgen en het kernafval vormt nog duizenden jaren een onoplosbaar probleem voor milieu en gezondheid. Daarnaast vormt ook het vele heen en weer gesleep van radioactieve stoffen tussen mijnen, opwerkingsfabrieken, kerncentrales en opslagplaatsen een onacceptabel risico. Wanneer het ergens mis gaat, zoals in Tsjernobyl en Fukushima, zijn de gevolgen niet te overzien.

GroenLinks zal zich daarom blijven verzetten tegen kernenergie en daaraan gerelateerde activiteiten, en hoopt dat ons college al het mogelijke wil doen om zich tegen de nieuwe opslag van uraniumoxide in Gronau te verzetten. Zodra de antwoorden van de vragen van BurgerBelangen binnen zijn zal de GroenLinks-fractie deze zeer kritisch bekijken en indien nodig het college oproepen in actie te komen tegen de voorgenomen opslag in Gronau.

do 30 nov, 20.00 - Stadhuis

do 7 dec, 19.30 - Dinkelzaal HUB Twente

GroenLinks053 RT @jesseklaver: Op dit moment gaat 1/3 van de tijd van een hulpverlener in de ggz naar administratief werk. Zij noemen dit terecht #regelg
GroenLinks053 Banengroei milieusector in vrijwel rechte lijn omhoog https://t.co/6s5XjitCiE via @NUnl https://t.co/w4sLdOCbbp
GroenLinks053 GLOWING NATURE, een interactieve en mysterieuze ervaring met levende lichtgevende algen. https://t.co/IVVLgbpURu
GroenLinks053 RT @vogelnieuws: Schokkend: ook in Nederland worden roofvogels gedood door afschot of vergiftiging! https://t.co/E4jR3ecDIc
GroenLinks053 RT @AnitaSempel: Als raadslid maak ik me grote zorgen over de tekorten in de jeugdzorg. Zijn we verstandig en houden we de jeugdzorg toegan…
JelleKort RT @GroenLinks053: GroenLinks Enschede Nieuwsbrief LinksVoor 17 november 2017 - https://t.co/4VnAsbJgJ1
AnitaSempel Als raadslid maak ik me grote zorgen over de tekorten in de jeugdzorg. Zijn we verstandig en houden we de jeugdzorg… https://t.co/PEsQZSUj2v
GroenLinks053 GroenLinks Enschede Nieuwsbrief LinksVoor 17 november 2017 - https://t.co/4VnAsbJgJ1
GroenLinks053 De open dagen van de Universiteit Twente zijn begonnen! Wij wensen alle aankomende studenten veel succes met hun st… https://t.co/0nsoqkdL85
GroenLinks053 @Speksteenkach @RobinWessels75 Goedemorgen Robin, zie vraag!
GroenLinks053 RT @JelleKort: Open dagen @UTwente. Welkom in mooi, innovatief en vooral gezellig Twente. Veel succes bij het maken van je keuze.
JelleKort @joepvanaaken Ze maken gasturbines waar door komst van groene energie minder vraag naar is.
JelleKort Open dagen @UTwente. Welkom in mooi, innovatief en vooral gezellig Twente. Veel succes bij het maken van je keuze.
JelleKort Veel Twentse bedrijven pakken nog te weinig hun rol in verduurzaming. #Siemens maakt duidelijk wat de gevolgen kunnen zijn.
GroenLinks053 RT @CedericDuboisch: Wat? Heb je @denieuwsbv gemist met @BasEickhout? Geen nood! Want hier is de podcast! https://t.co/IZMJpnjLzd #COP23
GroenLinks053 RT @urgenda: Wat een goed nieuws: Internationaal treinverkeer wordt goedkoper om te concurreren met luchtvaart #hetkanwel https://t.co/Y8Z
GroenLinks053 Enschede regenboogstad: Stem op een van de 5 kunstwerken voor het Hoedemakerplein en win een dinerbon voor 2 person… https://t.co/HGUS9t6phW
GroenLinks053 Tijdens de #raad053 afgelopen maandag, zijn de volgende moties van GroenLinks Enschede aangenomen! 😀😀😀 lees ze hier… https://t.co/GPTD8ii7MK