Jazzpodium de Tor, Podium voor jazz en geïmproviseerde muziek, is bekend in de wereld, maar onbekend voor veel Enschedeërs. Dat kan toch niet, dit vermaarde jazzpodium moet ook in Enschede goed bekend zijn. Op 5 april waren raadsleden uitgenodigd in de Tor en enkelen wisten het nauwelijks te vinden. Zelf ken ik het wel, maar kom er eigenlijk nauwelijks meer. Daar komt verandering in, ik heb meteen een jaarkaart gekocht.

Het jazzpodium De Tor, was al eens onderwerp van een randprogramma. Ook dit was omdat het best vermaard is, maar bij velen in Enschede onbekend. Daar moet zeker wat aan gebeuren. Wij hebben er toen over gesproken en ook bij deze uitnodiging was de (on)bekendheid weer een punt van aandacht. Enschede promotie moet hier zeker een rol in spelen, maar ook andere instellingen in de stad kunnen er aan bijdragen. Vanaf nu zal een gepensioneerd musicus zich volop gaan inzetten voor de Tor, zodat ook bij overleggen overdag de Tor goed vertegenwoordigd wordt.

Met ArteEZ is een samenwerking aangegaan waar het gaat om educatie en samenwerking. Ook biedt de Tor een podium voor beginnende jazzmusici en studenten; zij kunnen er op woensdagavonden (gratis) terecht voor sessie-avonden met bekende jazzmusici.

Veel bekende jazzmusici hebben al opgetreden in de Tor en vrijdagavond trad er de Amerikaanse Dena DeRose op, die samen met Maaike den Dunnen een prima programma verzorgde.

De betrekkelijk kleine ruimte, waardoor artiesten en publiek bijna bij elkaar op de lip zitten, geeft een heel bijzondere sfeer. Het is een genot hier bij te zijn. Ik kan het u van harte aanbevelen!

di 23 jan, 19.30 - Stadhuis

wo 24 jan, 19.30 - Stadhuis