Gisteren was er in de Grolsch Veste een inspiratiebijeenkomst onder de naam "Twente blijft fietsen". Vanuit allerlei richtingen werd fietsbeleid belicht. Diverse technische en maatschappelijke ontwikkelingen kwamen aan bod met daarnaast vele voorbeelden van dichtbij (MST, Den Bosch) en ver weg (Bogota, New York). Natuurlijk was er ruim aandacht voor het Enschedese fietsbeleid en de vorig jaar vastgestelde fietsvisie.

Onze fietsvisie dient zelfs als inspiratiebron voor allerlei gemeenten in het land waar ook aan fietsbeleid wordt gewerkt. Enschede was dus even het middelpunt van fietsend Nederland en de stemming was opperbest. De gemeente stelt zich in alle euforie kandidaat voor de titel Fietsstad van 2014, maar vergeet daarbij dat de infrastructuur en voorzieningen voor de fietser nog lang niet op orde zijn. Er is nog een lange weg te gaan voordat Enschede zich met recht fietsstad mag noemen.

De Enschedese fietsvisie is nu ruim een jaar geleden vastgesteld en pas afgelopen week is het eerste zichtbare resultaat opgeleverd: wachttijdindicatie op de kruising van de Haaksbergerstraat met de singels. Eigenlijk was er tot vorige week nog nauwelijks iets te zien van het nieuwe fietsbeleid. De fietsroutes waar achterstallig onderhoud zou worden aangepakt liggen er veelal nog net zo slecht bij als een jaar geleden, bij wegwerkzaamheden moet de fietser nog steeds zelf een alternatieve route zien te vinden en van de innovatieve maatregelen (wachttijdindicatie en regensensoren) was nog niets vernomen. Pas deze week, nu allerlei gemeenten in Enschede komen kijken, wordt er gecommuniceerd over de voortgang van de verschillende projecten: De komende maanden wordt er op diverse kruispunten wachttijdindicatoren en regensensoren geplaatst en later dit jaar wordt begonnen met het ombouwen van de eerste straat tot fietsstraat.

Het belang van de fiets wordt in de gemeentelijke organisatie onderkend, het besef en de houding om echt aan een betere infrastructuur voor de fietser te werken zijn er. Hiermee is een belangrijke stap naar Enschede als fietsstad genomen. Met trots wordt gesproken over onze fietsvisie en de innovatieve technieken die zullen worden toegepast. Dat GroenLinks daarbij niet wordt genoemd als initiator - het amendement dat oproept tot het plaatsen van wachttijdindicatie en regensensoren is door GroenLinks opgesteld en ingediend - is jammer, maar dat zullen we de betreffende sprekers vergeven. Uiteindelijk gaat het om het resultaat, goede voorzieningen voor de fietser, en daaraan wordt nu serieus gewerkt. Alleen het daadwerkelijk realiseren van deze voorzieningen duurt toch altijd weer langer dan je vooraf had gehoopt.

Daarom vindt GroenLinks het voorbarig om ons als gemeente verkiesbaar te stellen als fietsstad van 2014. De visie op papier is prima, maar voordat er echt een netwerk aan fietsroutes en -straten ligt en de bijbehorende voorzieningen op peil zijn gebracht, zijn we vele jaren en de nodige investeringen verder. Met een goede trainer en de eerste gewonnen wedstrijd ben je nog geen kampioen, net zoals je met alleen een goede fietsvisie en enkele wachttijdindicatoren nog lang niet de beste fietsstad van Nederland bent. GroenLinks hoopt dat Enschede zich over enkele jaren wel kan meten met de beste fietssteden van Nederland, zoals Groningen, Veenendaal en Zwolle. Om dat te bereiken is echter nog veel werk, inzet en langdurig commitment nodig.

do 30 nov, 20.00 - Stadhuis

do 7 dec, 19.30 - Dinkelzaal HUB Twente

GroenLinks053 RT @FBEnschede: Project Fietsmaatjes van @Twente_Mobiel vandaag uitgebreid in @tubantia https://t.co/Q8DT3Fmczm
GroenLinks053 RT @jesseklaver: Op dit moment gaat 1/3 van de tijd van een hulpverlener in de ggz naar administratief werk. Zij noemen dit terecht #regelg
GroenLinks053 Banengroei milieusector in vrijwel rechte lijn omhoog https://t.co/6s5XjitCiE via @NUnl https://t.co/w4sLdOCbbp
GroenLinks053 GLOWING NATURE, een interactieve en mysterieuze ervaring met levende lichtgevende algen. https://t.co/IVVLgbpURu
GroenLinks053 RT @vogelnieuws: Schokkend: ook in Nederland worden roofvogels gedood door afschot of vergiftiging! https://t.co/E4jR3ecDIc
GroenLinks053 RT @AnitaSempel: Als raadslid maak ik me grote zorgen over de tekorten in de jeugdzorg. Zijn we verstandig en houden we de jeugdzorg toegan…
JelleKort RT @GroenLinks053: GroenLinks Enschede Nieuwsbrief LinksVoor 17 november 2017 - https://t.co/4VnAsbJgJ1
AnitaSempel Als raadslid maak ik me grote zorgen over de tekorten in de jeugdzorg. Zijn we verstandig en houden we de jeugdzorg… https://t.co/PEsQZSUj2v
GroenLinks053 GroenLinks Enschede Nieuwsbrief LinksVoor 17 november 2017 - https://t.co/4VnAsbJgJ1
GroenLinks053 De open dagen van de Universiteit Twente zijn begonnen! Wij wensen alle aankomende studenten veel succes met hun st… https://t.co/0nsoqkdL85
GroenLinks053 @Speksteenkach @RobinWessels75 Goedemorgen Robin, zie vraag!
GroenLinks053 RT @JelleKort: Open dagen @UTwente. Welkom in mooi, innovatief en vooral gezellig Twente. Veel succes bij het maken van je keuze.
JelleKort @joepvanaaken Ze maken gasturbines waar door komst van groene energie minder vraag naar is.
JelleKort Open dagen @UTwente. Welkom in mooi, innovatief en vooral gezellig Twente. Veel succes bij het maken van je keuze.
JelleKort Veel Twentse bedrijven pakken nog te weinig hun rol in verduurzaming. #Siemens maakt duidelijk wat de gevolgen kunnen zijn.
GroenLinks053 RT @CedericDuboisch: Wat? Heb je @denieuwsbv gemist met @BasEickhout? Geen nood! Want hier is de podcast! https://t.co/IZMJpnjLzd #COP23
GroenLinks053 RT @urgenda: Wat een goed nieuws: Internationaal treinverkeer wordt goedkoper om te concurreren met luchtvaart #hetkanwel https://t.co/Y8Z
GroenLinks053 Enschede regenboogstad: Stem op een van de 5 kunstwerken voor het Hoedemakerplein en win een dinerbon voor 2 person… https://t.co/HGUS9t6phW