Naar aanleiding van een discussie in de stadsdeelcommissie oost omtrent grote verschillen in regels tussen de verschillende volkstuincomplexen, heeft het college een nota volkstuinen opgesteld, waarin een aantal beleidsregels worden voorgesteld, waaronder een maximale hoogte van kassen en bergingen van 1 meter. GroenLinks is van mening dat de voorgestelde regels te streng en beperkend zijn, en vindt dat enige mate van anarchie op de volkstuin moet kunnen.

Als reden om te kiezen voor deze strenge regels, geeft het college aan dat het visuele hinder wil voorkomen. Over welke visuele hinder heeft het college het dan? De volkstuincomplexen in Enschede liggen op relatief afgelegen plekken aan kleine wegen en zijn veelal omzoomd door struikgewas en bomen. Van de 11 volkstuincomplexen in Enschede is er slechts één waar meerdere omwonenden zicht op hebben, namelijk het complex tegenover kinderboerderij Noord waar op korte afstand diverse flats staan. Ook is slechts één van de elf locaties zichtbaar vanaf een doorgaande verkeersweg: vlak ten westen van de Auke Vleerstraat ligt een volkstuinencomplex dat niet door een groene omzoming aan het zicht wordt onttrokken. Visuele hinder of verrommeling van het landschap is voor GroenLinks in deze dus geen reden zulke strenge regels toe te passen voor volkstuinen.

Een groot deel van de volkstuinders heeft een volkstuin genomen vanwege gebrek aan tuinruimte bij de eigen woning, bijvoorbeeld omdat hij of zij in een appartementengebouw woont. De volkstuin is dan niet alleen maar een plek om wat groente en fruit te verbouwen, maar ook een plek om gewoon lekker buiten te zijn, net zoals mensen die wel een tuin bij hun woning hebben daar met lekker weer graag in zitten. Het college geeft als tweede reden voor de strenge regels aan dat men recreatief gebruik wil voorkomen. Ook dat is discutabel, want voor veel volkstuinders is het tuinieren zelf al recreatief. En al zou iemand een paar tuinstoelen naast of in de berging zetten, GroenLinks ziet daar echt geen probleem in.

Vertegenwoordigers van volkstuinen geven aan een bouwhoogte van 1,80 meter te wensen. GroenLinks vindt dat alleszins redelijk en zeer goed te verdedigen. Verder komen er wat GroenLinks betreft zo min mogelijk regels. Net zoals je behoorlijk vrij bent in het gebruik van je achtertuin, moeten ook gebruikers van volkstuinen hun tuin naar eigen inzicht kunnen gebruiken. En of dat nu is om voor eigen gebruik groente en fruit te verbouwen, als tuin met een zitje en een paar mooie planten, of dat iemand de hele volkstuin volzet met komkommers om met de verkoop een paar tientjes bij te verdienen, is GroenLinks om het even.

do 30 nov, 20.00 - Stadhuis

do 7 dec, 19.30 - Dinkelzaal HUB Twente

GroenLinks053 RT @FBEnschede: Project Fietsmaatjes van @Twente_Mobiel vandaag uitgebreid in @tubantia https://t.co/Q8DT3Fmczm
GroenLinks053 RT @jesseklaver: Op dit moment gaat 1/3 van de tijd van een hulpverlener in de ggz naar administratief werk. Zij noemen dit terecht #regelg
GroenLinks053 Banengroei milieusector in vrijwel rechte lijn omhoog https://t.co/6s5XjitCiE via @NUnl https://t.co/w4sLdOCbbp
GroenLinks053 GLOWING NATURE, een interactieve en mysterieuze ervaring met levende lichtgevende algen. https://t.co/IVVLgbpURu
GroenLinks053 RT @vogelnieuws: Schokkend: ook in Nederland worden roofvogels gedood door afschot of vergiftiging! https://t.co/E4jR3ecDIc
GroenLinks053 RT @AnitaSempel: Als raadslid maak ik me grote zorgen over de tekorten in de jeugdzorg. Zijn we verstandig en houden we de jeugdzorg toegan…
JelleKort RT @GroenLinks053: GroenLinks Enschede Nieuwsbrief LinksVoor 17 november 2017 - https://t.co/4VnAsbJgJ1
AnitaSempel Als raadslid maak ik me grote zorgen over de tekorten in de jeugdzorg. Zijn we verstandig en houden we de jeugdzorg… https://t.co/PEsQZSUj2v
GroenLinks053 GroenLinks Enschede Nieuwsbrief LinksVoor 17 november 2017 - https://t.co/4VnAsbJgJ1
GroenLinks053 De open dagen van de Universiteit Twente zijn begonnen! Wij wensen alle aankomende studenten veel succes met hun st… https://t.co/0nsoqkdL85
GroenLinks053 @Speksteenkach @RobinWessels75 Goedemorgen Robin, zie vraag!
GroenLinks053 RT @JelleKort: Open dagen @UTwente. Welkom in mooi, innovatief en vooral gezellig Twente. Veel succes bij het maken van je keuze.
JelleKort @joepvanaaken Ze maken gasturbines waar door komst van groene energie minder vraag naar is.
JelleKort Open dagen @UTwente. Welkom in mooi, innovatief en vooral gezellig Twente. Veel succes bij het maken van je keuze.
JelleKort Veel Twentse bedrijven pakken nog te weinig hun rol in verduurzaming. #Siemens maakt duidelijk wat de gevolgen kunnen zijn.
GroenLinks053 RT @CedericDuboisch: Wat? Heb je @denieuwsbv gemist met @BasEickhout? Geen nood! Want hier is de podcast! https://t.co/IZMJpnjLzd #COP23
GroenLinks053 RT @urgenda: Wat een goed nieuws: Internationaal treinverkeer wordt goedkoper om te concurreren met luchtvaart #hetkanwel https://t.co/Y8Z
GroenLinks053 Enschede regenboogstad: Stem op een van de 5 kunstwerken voor het Hoedemakerplein en win een dinerbon voor 2 person… https://t.co/HGUS9t6phW