Motie ingediend bij de bespreking van de programmabegroting 2014-2017 op 11 november 2013
Stemmen gestaakt (19 voor, 19 tegen)
Motie opnieuw - licht gewijzigd - in stemming gebracht op 16 december 2013
Motie mede ingediend door D66, CDA, Enschede Solidair, Fractie Margriet Visser, Fractie Peter van der Vloet
Motie unaniem aangenomen

De raad van de gemeente Enschede, in vergadering bijeen op maandag 16 december 2013,

constaterende dat:
• De gemeente burgers en partners nadrukkelijk vraagt met ideeën, alternatieven en concrete plannen te komen om middelen te besparen en maatschappelijke doelen te verwezenlijken, zoals het bevorderen van participatie, sociale samenhang en duurzaamheid;
• De werkloosheid met name onder jongeren in onze gemeente erg hoog is en nog steeds toeneemt;
• Het college voornemens is om de raad in december een voorstel voor te leggen over het gemeentelijk vastgoed;
• Verschillende maatschappelijke initiatieven op zoek zijn naar ruimtes om hun activiteiten in te kunnen ontplooien;
• Een groot aantal bedrijfs- en kantoorpanden in Enschede geheel of gedeeltelijk leeg staat;
• De raad op 14 oktober jl. een motie heeft aangenomen waarin specifiek aandacht werd gevraagd voor de huisvesting van bewonersbedrijf Beien;
• Op de motiemarkt op 28 oktober jl. aandacht werd gevraagd voor de huisvesting van activiteiten waarin jongeren met een afstand tot de arbeidsmarkt werkervaring kunnen opdoen;

overwegende dat:
• Maatschappelijke initiatieven een essentiële bijdrage kunnen leveren aan het versterken van sociale samenhang, verhogen van participatie, bestrijden van werkloosheid en verduurzamen van de gemeente;
• College en gemeenteraad meermaals nadrukkelijk hebben aangegeven dergelijke initiatieven van groot belang te vinden en waar mogelijk te willen ondersteunen;
• De toenemende werkloosheid extra inzet van zowel gemeente als maatschappij vereist;
• Er voor leerlingen uit o.a. het praktijkonderwijs grote behoefte is aan stage- en werkervaringsplaatsen;

draagt het college op:
• Maatschappelijke initiatieven te ondersteunen door waar mogelijk onder gunstige voorwaarden ruimte ter beschikking te stellen vanuit het door de gemeente beheerde maatschappelijk vastgoed en daarbij speciale aandacht te besteden aan initiatieven die zich richten op participatie, sociale samenhang, duurzaamheid en werkervaring voor jongeren en mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt;

en gaat over tot de orde van de dag.

do 30 nov, 20.00 - Stadhuis

do 7 dec, 19.30 - Dinkelzaal HUB Twente

GroenLinks053 RT @FBEnschede: Project Fietsmaatjes van @Twente_Mobiel vandaag uitgebreid in @tubantia https://t.co/Q8DT3Fmczm
GroenLinks053 RT @jesseklaver: Op dit moment gaat 1/3 van de tijd van een hulpverlener in de ggz naar administratief werk. Zij noemen dit terecht #regelg
GroenLinks053 Banengroei milieusector in vrijwel rechte lijn omhoog https://t.co/6s5XjitCiE via @NUnl https://t.co/w4sLdOCbbp
GroenLinks053 GLOWING NATURE, een interactieve en mysterieuze ervaring met levende lichtgevende algen. https://t.co/IVVLgbpURu
GroenLinks053 RT @vogelnieuws: Schokkend: ook in Nederland worden roofvogels gedood door afschot of vergiftiging! https://t.co/E4jR3ecDIc
GroenLinks053 RT @AnitaSempel: Als raadslid maak ik me grote zorgen over de tekorten in de jeugdzorg. Zijn we verstandig en houden we de jeugdzorg toegan…
JelleKort RT @GroenLinks053: GroenLinks Enschede Nieuwsbrief LinksVoor 17 november 2017 - https://t.co/4VnAsbJgJ1
AnitaSempel Als raadslid maak ik me grote zorgen over de tekorten in de jeugdzorg. Zijn we verstandig en houden we de jeugdzorg… https://t.co/PEsQZSUj2v
GroenLinks053 GroenLinks Enschede Nieuwsbrief LinksVoor 17 november 2017 - https://t.co/4VnAsbJgJ1
GroenLinks053 De open dagen van de Universiteit Twente zijn begonnen! Wij wensen alle aankomende studenten veel succes met hun st… https://t.co/0nsoqkdL85
GroenLinks053 @Speksteenkach @RobinWessels75 Goedemorgen Robin, zie vraag!
GroenLinks053 RT @JelleKort: Open dagen @UTwente. Welkom in mooi, innovatief en vooral gezellig Twente. Veel succes bij het maken van je keuze.
JelleKort @joepvanaaken Ze maken gasturbines waar door komst van groene energie minder vraag naar is.
JelleKort Open dagen @UTwente. Welkom in mooi, innovatief en vooral gezellig Twente. Veel succes bij het maken van je keuze.
JelleKort Veel Twentse bedrijven pakken nog te weinig hun rol in verduurzaming. #Siemens maakt duidelijk wat de gevolgen kunnen zijn.
GroenLinks053 RT @CedericDuboisch: Wat? Heb je @denieuwsbv gemist met @BasEickhout? Geen nood! Want hier is de podcast! https://t.co/IZMJpnjLzd #COP23
GroenLinks053 RT @urgenda: Wat een goed nieuws: Internationaal treinverkeer wordt goedkoper om te concurreren met luchtvaart #hetkanwel https://t.co/Y8Z
GroenLinks053 Enschede regenboogstad: Stem op een van de 5 kunstwerken voor het Hoedemakerplein en win een dinerbon voor 2 person… https://t.co/HGUS9t6phW