Amendement ingediend in de raadsvergadering van 11 november 2014
Amendement medeondertekend door EA
Amendement verworpen

De raad van de gemeente Enschede, in vergadering bijeen op dinsdag 11 november 2014, besprekende het raadsvoorstel Deregulering in het fysieke domein;

Constaterende dat:
•    Het college onder punt 1 van het raadsvoorstel voorstelt om een herziening van diverse bestemmingsplannen in voorbereiding nemen, om -daar waar  mogelijk- aanlegvergunningenstelsels uit die plannen te verwijderen;
•    Het college dit voorstel doet zonder vooraf een visie te hebben op de wijze waarop ruimtelijk-juridisch beleid het best, goedkoopst en meest effectief kan worden vormgegeven in de veranderende maatschappij die vraagt om steeds meer flexibiliteit;

Overwegende dat:
•    De veranderende maatschappij en toenemende leegstand vraagt om eenvoudiger en flexibeler bestemmingsplannen;
•    Aanlegvergunningenstelsels in Enschede zijn ingezet om (wortelpakketten van) waardevolle bomen en landschappelijke, cultuurhistorische en ecologische waarden te beschermen;
•    Indien de aanlegvergunningenstelsels worden geschrapt, deze waarden via andere regels beschermd dienen te worden, bijvoorbeeld via het bestemmingsplan zelf;
•    Dit juist kan leiden tot ingewikkelder en minder flexibele bestemmingsplannen;
•    Het verwijderen van zoveel mogelijk aanlegvergunningenstelsels uit onze bestemmingsplannen, en dus het wijzigen van de bestemmingsplannen voor een aanzienlijk deel van onze gemeente, een tijdrovende en kostbare aangelegenheid is;
•    Een duidelijke en onderbouwde visie op de toekomst van ons ruimtelijk-juridisch beleid voorwaarde is om een goede afweging te kunnen maken in hoeverre aanlegvergunningenstelsels hier in de toekomst wel of geen rol in dienen te spelen en te kunnen bepalen of de (maatschappelijke)kosten van een brede bestemmingsplanherziening opwegen tegen de baten van het schrappen van zoveel mogelijk aanlegvergunningenstelsels;

Besluit:
•    Beslispunt 1 van het raadsvoorstel te wijzigen in:
o    "Aanlegvergunning:
a.    Het opstellen van een visie op de wijze waarop ons ruimtelijk-juridisch beleid het meest effectief en efficiënt kan worden vormgegeven in de veranderende maatschappij die vraagt om steeds meer flexibiliteit;
b.    Deze visie met de raad te delen en op basis daarvan een voorstel aan de raad te doen om al dan niet -daar waar mogelijk- aanlegvergunningenstelsels uit onze bestemmingsplannen te schrappen;

En gaat over tot de orde van de dag.

Geef ze van katoen
De kunst van het recyclen

do 21 sep, 19.30 - Theater Concordia

di 26 sep, 19.30 - Stadhuis