Motie ingediend in de raadsvergadering van 10 maart 2014
Motie mede ondertekend door SP, Fractie Margriet Visser
Motie verworpen

De raad van de gemeente Enschede, in vergadering bijeen op maandag 10 maart 2014, besprekende het Bestemmingsplan 't Vaneker (NL.IMRO.0153.BP00032-0003.);

Constaterende dat:
•    Het bestemmingsplan 't Vaneker het gehele Vaneker (Zuidkamp + Schil) omvat en het overgrote deel van het geplande woningbouwprogramma op het Vaneker mogelijk maakt;
•    De rekenkamer in haar onderzoek naar het Vaneker in juni 2011 onder meer schreef: "Een van de noodzakelijke voorwaarden is dat het proces wordt opgedeeld in stappen. Elke nieuwe stap wordt slechts gezet als de voorgaande stap is afgerond, er lessen uit zijn getrokken en de vervolgstap wordt gemarkeerd met duidelijke doelstellingen en randvoorwaarden. Belangrijk is dat steeds lessen worden getrokken en deze worden meegenomen in vervolgstappen."
•    De rekenkamer in datzelfde onderzoek aanbeveelde: "Om optimaal lering te kunnen trekken uit de eerste fase van de planontwikkeling adviseert de rekenkamer om fase 1 af te sluiten met een reflectie en een schriftelijke verantwoording aan de raad in het licht van de beoogde doelen en ambities. Op basis van deze verantwoording wordt het voorstel geformuleerd voor de volgende fase in het traject."
•    Het college in haar brief aan de raad, dd 7 juli 2011, als reactie op het rekenkameronderzoek schreef: "De aanbeveling om tegen het eind van de eerste fase reflectie in te bouwen en op basis daarvan met een plan voor het vervolg te komen inclusief faseringsvoorstel, stappenplan en mogelijke ontwikkelscenario’s achten ook wij noodzakelijk en nemen wij over."

Overwegende dat:
•    De toezeggingen om over het Vaneker per fase te kunnen besluiten, waarbij steeds kon worden geleerd van voorgaande fases, voor de raad doorslaggevend was om in 2011 met het bestemmingsplan Vaneker 1e fase te kunnen instemmen;
Spreekt haar afkeuring uit over het feit dat het college - met het voorleggen van een bestemmingsplan voor het gehele Vaneker - haar afspraken met de raad, de aanbevelingen van de rekenkamer en haar eigen toezeggingen niet nakomt;

En gaat over tot de orde van de dag.

do 22 juni, 19.30 - Stadhuis

vr 30 juni, 9.30 - Stadhuis

di 4 juli, 20.00 - Stadhuis

vr 14 juli, 13.00 - Stadhuis