Motie ingediend in de raadsvergadering van 8 december 2014
Motie medeondertekend door EA
Motie verworpen

De Raad van de gemeente Enschede, in vergadering bijeen op maandag 8 december 2014 en besprekend het Raadsvoorstel “Advies Commissie van Wijzen ‘Technology Base Twente’”.

Constaterende dat:
In besluitpunt 2 van dit raadsvoorstel aan B&W en GS wordt opgedragen een plan van aanpak voor de verderere uitwerking van het advies voor te leggen aan Raad en Staten;

Overwegende dat:
Lezende het Advies van de Commissie van Wijzen enkele vragen en dilemma’s worden opgeroepen, zoals:
-    Wanneer wordt duidelijk of de verschillende elementen uit de visie van de Commissie van Wijzen realiseerbaar en economisch haalbaar zijn?
-    Welke politieke verantwoordelijkheden c.q. politieke kaders gelden voor de gebiedsontwikkeling Luchthaven Twente e.o.?
-    Wat is een optimale combinatie van functies binnen het concept ‘Technology Base Twente’?
-    Hoe wordt uniciteit van ‘Technology Base Twente’ gewaarborgd?
-    Naar welke governancestructuur moet worden toe gewerkt om de ontwikkeling van ‘Technology Base Twente’ tot stand te kunnen brengen?

Draagt het college op:
In het op te stellen plan van aanpak, na consultatie van o.a. topteam, onder meer in te gaan op:

1.    Wanneer een conclusie wordt getrokken over het reailiteitsgehalte van (de verschillende elementen van) het Advies van de Commissie van Wijzen op basis van concrete/onderbouwde marktkansen;
2.    Hoe kan worden gekomen tot een heroverweging van de politieke kaders voor de gebiedsontwikkeling Luchthaven Twente e.o. en wanneer deze opnieuw worden vastgesteld.
3.    Hoe wordt gekomen tot een op elkaar afgestemde combinatie van functies binnen de gebiedsontwikkeling van Luchthaven Twente e.o. en het concept ‘Technology Base Twente’ i.h.b., rekening houdend met o.a. synergie, hinder, milieubelasting, verwachte werkgelegenheid etcetera. Wat is de rol van het kwaliteitsteam en van de overheden hierbij? Wanneer wordt de gewenste combinatie van functies duidelijk?
4.    Hoe uniciteit van ‘Technology Base Twente’ wordt gewaarborgd, zodat andere bedrijventerreinen in Twente (i.h.b. Kennispark) hiervan geen concurrentie ondervinden. Hoe wordt de verbinding met de andere Twentse bedrijventerreinen gelegd, indien een ontwikkeling binnen de gebiedsontwikkeling Luchthaven Twente e.o. niet mogelijk of wenselijk is? Wat is de rol van de overheden hierbij?
5.    Hoe met ADT moet worden omgegaan gezien toekomstige (publiek-private) samenwerkingsrelaties;
6.    Hoe de gemeenteraad periodiek wordt geïnformeerd over de activiteiten van topteam en kwaliteitsteam.

do 22 juni, 19.30 - Stadhuis

vr 30 juni, 9.30 - Stadhuis

di 4 juli, 20.00 - Stadhuis

vr 14 juli, 13.00 - Stadhuis