Motie ingediend in de raadsvergadering van 26 januari 2015
Motie aangenomen

De gemeenteraad van Enschede, in vergadering bijeen op maandag 26 januari 2015,

Constaterende dat:
1.    Dagblad Tubantia op afgelopen vrijdag 23 januari ruime aandacht schonk aan de plannen van bestuur en directie van ArtEZ om de opleiding Jazz & Pop te verplaatsen van Enschede naar Arnhem en Zwolle en in Enschede alleen nog het cluster Mediamuziek, docent muziek en muziektherapie aan te bieden;
2.    Deze plannen al sinds december de ronde doen, maar de Raad van Bestuur van ArtEZ hier nog niet mee naar buiten gekomen is;
3.    De opleiding Klassiek vorig jaar al uit Enschede naar Zwolle is verhuisd;
4.    De conservatoriumopleidingen één van de pijlers vormen onder het idee van Enschede Muziekstad, waarin de stad in de afgelopen jaren veel heeft geïnvesteerd;
5.    Enschede in het cultuurbeleid van de provincie wordt gezien als hotspot met een speerpunt op muziek.

Overwegende dat:
1.    De berichten over de verhuizing voor veel onrust zorgen, zowel binnen de opleiding als daarbuiten;
2.    Enschede van oudsher een traditie kent ten aanzien van de jazzmuziek en een bakermat is voor goede jazzmuzikanten, gelet op het jazzpodium de Tor;
3.    Een volwaardig conservatorium onlosmakelijk onderdeel vormt van Enschede Muziekstad;
4.    Investeringen van de gemeente Enschede in het profileren van Enschede Muziekstad met bijbehorende voorzieningen ernstige schade wordt toegebracht;
5.    Enschede verzwakt als culturele hotspot van de regio als geen sprake meer is van een volwaardig conservatorium, wat het draagvlak voor ArtEZ ook aantast;

Spreekt uit:
1.    Ernstig bezorgd te zijn over de voorgenomen plannen van ArtEZ om de opleiding Jazz en Pop weg te halen uit Enschede.

En draagt het college van Enschede op:
1.    Opheldering te vragen bij de Raad van Bestuur van ArtEZ;
2.    De zorg en teleurstelling van de Gemeenteraad over te brengen aan de Raad van Bestuur van Artez;
3.    Alles wat binnen zijn mogelijkheden ligt in het werk te stellen om de waardevolle opleiding Jazz & Pop voor Enschede te behouden;
4.    De gemeenteraad op korte termijn te informeren over de resultaten van deze inspanningen.

En gaat over tot de orde van de dag.

di 26 sep, 19.30 - Stadhuis

vr 29 sep, 13.00 - Stadhuis

di 17 okt, 19.30 - Stadhuis

GroenLinks053 Gezocht kandidaat gemeenteraadsleden #GroenLinks #Enschede! Meer informatie vind je hier: https://t.co/WLonsGY38i https://t.co/52IuQHdoyK