Amendement ingediend in de raadsvergadering van 2 juli 2015
Amendement verworpen

De raad van de gemeente Enschede, in vergadering bijeen op donderdag 2 juli, besprekende het raadsvoorstel "Deregulering in het fysieke domein: uitwerking raadsbesluit 11 november 2014;"

Constaterende dat:
• De kapvergunningplicht wordt afgeschaft voor bomen binnen het stedelijk gebied die niet op het overzicht van beschermwaardige bomen en boomgebieden voorkomen;

Overwegende dat:
• Op basis van voorliggende voorstel alleen bomen met een stamomtrek van minimaal 100 cm op 130 cm boven maaiveld in aanmerking kunnen komen op de kaart beschermwaardige bomen te worden opgenomen;
• Het zeer denkbaar is dat een boom voldoet aan één of meerdere criteria om als beschermwaardig te worden aangewezen, ook als de betreffende boom een stamomtrek heeft die (iets) kleiner is dan 100 cm op 130 cm boven maaiveld;
• Ook in deze gevallen een eerlijke afweging moet kunnen worden gemaakt of de betreffende boom bijzonder genoeg is om op de lijst beschermwaardige bomen op te nemen;
• Op basis van voorliggende voorstel binnen beschermwaardige boomgebieden alleen de bomen met een stamomtrek van minimaal 100 cm op 130 cm boven maaiveld bescherming genieten;
• De waarde van een boomgebied als geheel veelal groter is dan de 'som der delen', de afzonderlijke bomen;
• Door het niet beschermen van de kleinere bomen binnen een boomgebied onvoldoende belang wordt gehecht aan de waarde als geheel;
• In de APV geen artikel is opgenomen omtrent bescherming van vogels (in het broedseizoen) en bijzondere flora- en faunasoorten;
• Iedereen geacht wordt de wet te kennen, maar niet iedereen die de APV naslaat op regels omtrent kappen, meteen uit zichzelf bedenkt dat ook de landelijke natuurwetgeving relevante passages kan bevatten;
• De APV op meerdere plekken verwijzingen bevat naar landelijke wetgeving;

Besluit:
• punt 1 uit het raadsvoorstel te wijzigen in:
"Het afschaffen of vereenvoudigen van tien vergunning-ontheffingsstelsels door het vaststellen van de wijziging van de Algemene Plaatselijke Verordening gemeente Enschede 2009, met in achtneming van onderstaande wijzigingen:
• Artikel 4:10 lid F van de APV te wijzigen in:
"Beschermwaardige boom: Binnen de bebouwde kom: een boom als opgenomen op het overzicht beschermwaardige bomen. Buiten de bebouwde kom: alle bomen met een stamomtek van minimaal 100 centimeter op 130 centimeter hoogte boven het maaiveld;"
• Artikel 4:10 lid H van de APV te wijzigen in:
"Beschermwaardig boomgebied: Gebied dat aangegeven is op het overzicht beschermwaardige bomen, waarbinnen het voor alle bomen verplicht is een vergunning aan te vragen;"
• Onder de afdeling "het bewaren van houtopstanden" van de APV als artikel 4:11.7 toe te voegen:
"Artikel 4:11.7 Bescherming nestende vogels en bijzondere soorten
Een ieder heeft de plicht om, alvorens een boom te vellen, snoeien, knotten of kandelaberen, eerst te controleren op de aanwezigheid van nestende vogels of bijzondere dier- en plantensoorten, en bij aanwezigheid daarvan maatregelen ter bescherming te treffen, zoals gesteld in de landelijke natuurwetgeving;"

En gaat over tot de orde van de dag;

do 30 nov, 20.00 - Stadhuis

do 7 dec, 19.30 - Dinkelzaal HUB Twente

GroenLinks053 RT @FBEnschede: Project Fietsmaatjes van @Twente_Mobiel vandaag uitgebreid in @tubantia https://t.co/Q8DT3Fmczm
GroenLinks053 RT @jesseklaver: Op dit moment gaat 1/3 van de tijd van een hulpverlener in de ggz naar administratief werk. Zij noemen dit terecht #regelg
GroenLinks053 Banengroei milieusector in vrijwel rechte lijn omhoog https://t.co/6s5XjitCiE via @NUnl https://t.co/w4sLdOCbbp
GroenLinks053 GLOWING NATURE, een interactieve en mysterieuze ervaring met levende lichtgevende algen. https://t.co/IVVLgbpURu
GroenLinks053 RT @vogelnieuws: Schokkend: ook in Nederland worden roofvogels gedood door afschot of vergiftiging! https://t.co/E4jR3ecDIc
GroenLinks053 RT @AnitaSempel: Als raadslid maak ik me grote zorgen over de tekorten in de jeugdzorg. Zijn we verstandig en houden we de jeugdzorg toegan…
JelleKort RT @GroenLinks053: GroenLinks Enschede Nieuwsbrief LinksVoor 17 november 2017 - https://t.co/4VnAsbJgJ1
AnitaSempel Als raadslid maak ik me grote zorgen over de tekorten in de jeugdzorg. Zijn we verstandig en houden we de jeugdzorg… https://t.co/PEsQZSUj2v
GroenLinks053 GroenLinks Enschede Nieuwsbrief LinksVoor 17 november 2017 - https://t.co/4VnAsbJgJ1
GroenLinks053 De open dagen van de Universiteit Twente zijn begonnen! Wij wensen alle aankomende studenten veel succes met hun st… https://t.co/0nsoqkdL85
GroenLinks053 @Speksteenkach @RobinWessels75 Goedemorgen Robin, zie vraag!
GroenLinks053 RT @JelleKort: Open dagen @UTwente. Welkom in mooi, innovatief en vooral gezellig Twente. Veel succes bij het maken van je keuze.
JelleKort @joepvanaaken Ze maken gasturbines waar door komst van groene energie minder vraag naar is.
JelleKort Open dagen @UTwente. Welkom in mooi, innovatief en vooral gezellig Twente. Veel succes bij het maken van je keuze.
JelleKort Veel Twentse bedrijven pakken nog te weinig hun rol in verduurzaming. #Siemens maakt duidelijk wat de gevolgen kunnen zijn.
GroenLinks053 RT @CedericDuboisch: Wat? Heb je @denieuwsbv gemist met @BasEickhout? Geen nood! Want hier is de podcast! https://t.co/IZMJpnjLzd #COP23
GroenLinks053 RT @urgenda: Wat een goed nieuws: Internationaal treinverkeer wordt goedkoper om te concurreren met luchtvaart #hetkanwel https://t.co/Y8Z
GroenLinks053 Enschede regenboogstad: Stem op een van de 5 kunstwerken voor het Hoedemakerplein en win een dinerbon voor 2 person… https://t.co/HGUS9t6phW