Motie ingediend in de raadsvergadering van 9 november 2015
Motie ingediend door GL, PvdA, EA
Motie aangenomen

De raad van de gemeente Enschede in vergadering bijeen op 9 november 2015, besprekende het beleidskader Enschedese Arbeidsmarktaanpak 2016-2018;

Constaterende dat:
• De Tweede Kamer onlangs de motie 'Preventie en bestrijding stille armoede en sociale uitsluiting' (kamerstuk 24 515) heeft aangenomen;
• In deze motie de regering wordt opgeroepen experimenteerruimte binnen de Particpatiewet te geven die ruimte geeft voor uiteenlopende experimenten;
• Hierin de behoefte van enkele gemeenten wordt aangehaald om te experimenteren met de Participatiewet door minder verplichtingen op te leggen en de mogelijkheid te creëren voor bijverdienen, teneinde uitstroom uit de bijstand te bevorderen en tevens armoede en sociale uitsluiting tegen te gaan;
• Hierin tevens wordt gepleit voor verschillende experimenten om de effecten van mogelijke keuzes beter in beeld te kunnen brengen;
• Afgelopen zomer de motie 'Onderzoek experiment basisinkomen' door de gemeenteraad is aangenomen;
• Het college sindsdien de andere gemeenten die willen experimenteren met de Participatiewet volgt, maar zelf geen initatief heeft genomen;

Overwegende dat:
• Enschede mede onder invloed van een structureel tekort aan arbeidsplaatsen veel zeer langdurige bijstandssituaties kent, hetgeen kan leiden tot armoede en sociale uitsluiting;
• In de praktijk tijdelijk en deeltijd werk veel beschikbaar zijn;

Van mening zijnde dat:
• Een nieuw perspectief nodig is binnen zowel bijstandsbeleid en -uitvoering;
• Veel vaker vertrouwen het uitgangspunt moet zijn en verplichtingen verminderd kunnen worden;
• Bijverdienen in de bijstand een goede methode is om armoede en sociale uitsluiting tegen te gaan;

Draagt het college op:
Een groot experiment op te zetten binnen de Participatiewet waarin op zoek wordt gegaan naar mogelijkheden verplichtingen te verminderen voor bijstandsgerechtigden die langdurig afhankelijk zijn van een uitkering, alsmede voor het tegengaan van armoede en sociale uitsluiting door middel van bijverdienen in de bijstand.

En gaat over tot de orde van de dag.

do 30 nov, 20.00 - Stadhuis

do 7 dec, 19.30 - Dinkelzaal HUB Twente

GroenLinks053 RT @FBEnschede: Project Fietsmaatjes van @Twente_Mobiel vandaag uitgebreid in @tubantia https://t.co/Q8DT3Fmczm
GroenLinks053 RT @jesseklaver: Op dit moment gaat 1/3 van de tijd van een hulpverlener in de ggz naar administratief werk. Zij noemen dit terecht #regelg
GroenLinks053 Banengroei milieusector in vrijwel rechte lijn omhoog https://t.co/6s5XjitCiE via @NUnl https://t.co/w4sLdOCbbp
GroenLinks053 GLOWING NATURE, een interactieve en mysterieuze ervaring met levende lichtgevende algen. https://t.co/IVVLgbpURu
GroenLinks053 RT @vogelnieuws: Schokkend: ook in Nederland worden roofvogels gedood door afschot of vergiftiging! https://t.co/E4jR3ecDIc
GroenLinks053 RT @AnitaSempel: Als raadslid maak ik me grote zorgen over de tekorten in de jeugdzorg. Zijn we verstandig en houden we de jeugdzorg toegan…
JelleKort RT @GroenLinks053: GroenLinks Enschede Nieuwsbrief LinksVoor 17 november 2017 - https://t.co/4VnAsbJgJ1
AnitaSempel Als raadslid maak ik me grote zorgen over de tekorten in de jeugdzorg. Zijn we verstandig en houden we de jeugdzorg… https://t.co/PEsQZSUj2v
GroenLinks053 GroenLinks Enschede Nieuwsbrief LinksVoor 17 november 2017 - https://t.co/4VnAsbJgJ1
GroenLinks053 De open dagen van de Universiteit Twente zijn begonnen! Wij wensen alle aankomende studenten veel succes met hun st… https://t.co/0nsoqkdL85
GroenLinks053 @Speksteenkach @RobinWessels75 Goedemorgen Robin, zie vraag!
GroenLinks053 RT @JelleKort: Open dagen @UTwente. Welkom in mooi, innovatief en vooral gezellig Twente. Veel succes bij het maken van je keuze.
JelleKort @joepvanaaken Ze maken gasturbines waar door komst van groene energie minder vraag naar is.
JelleKort Open dagen @UTwente. Welkom in mooi, innovatief en vooral gezellig Twente. Veel succes bij het maken van je keuze.
JelleKort Veel Twentse bedrijven pakken nog te weinig hun rol in verduurzaming. #Siemens maakt duidelijk wat de gevolgen kunnen zijn.
GroenLinks053 RT @CedericDuboisch: Wat? Heb je @denieuwsbv gemist met @BasEickhout? Geen nood! Want hier is de podcast! https://t.co/IZMJpnjLzd #COP23
GroenLinks053 RT @urgenda: Wat een goed nieuws: Internationaal treinverkeer wordt goedkoper om te concurreren met luchtvaart #hetkanwel https://t.co/Y8Z
GroenLinks053 Enschede regenboogstad: Stem op een van de 5 kunstwerken voor het Hoedemakerplein en win een dinerbon voor 2 person… https://t.co/HGUS9t6phW