Amendement ingediend in de raadsvergadering van 22 februari 2016
Amendement ingediend door GL en EnschedeAnders
Amendement aangenomen

De raad van de gemeente Enschede, in vergadering bijeen op maandag 22 februari 2016, besprekende de raadsvoorstellen “Wijziging Huwelijksbeleid” en “Wijziging Leges- en kwijtscheldingsverordening 2016”;

Constaterende dat:

• Punt 1d. van het raadsvoorstel “Wijziging Huwelijksbeleid” luidt: “het kosteloze huwelijk of geregistreerd partnerschap (met beroep op kwijtschelding), af te schaffen”;
  • Dit ‘kwijtscheldingshuwelijk’ een paar met een inkomen onder de kwijtscheldingsgrens, de mogelijkheid biedt om bij het sluiten van een huwelijk cq het aangaan van een geregistreerd partnerschap, van de volledige huwelijksceremonie te kunnen genieten. Dus inclusief toespraak van de bijzonder ambtenaar, >alle bijbehorende egards en in aanwezigheid van familie en vrienden;
  • Het gratis huwelijk slechts een sobere, administratieve handeling is, waarbij naast het bruidspaar maximaal 4 andere personen aanwezig mogen zijn;

Overwegende dat:

• Aan het in stand houden van het ‘kwijtscheldingshuwelijk’ slechts zeer beperkte kosten zijn verbonden (uitgaande van 4 à 5 aanvragen per jaar gaat het jaarlijks om ca. €2000 + ca. 2 uur ambtelijke hulp bij het invullen van formulieren);
  • Afschaffen van het ‘kwijtscheldingshuwelijk’ ertoe leidt dat mensen die geen gewoon huwelijk kunnen betalen, niet meer in staat worden gesteld om ten overstaan van hun familie en vrienden elkaar het jawoord te geven, en verder zijn veroordeeld tot een zeer sobere handeling, ontdaan van alle egards en feestelijkheid;
  • Het raadsvoorstel geen noodzakelijke redenen noemt om het ‘kwijtscheldingshuwelijk’ af te schaffen;
  • De invoering van het flitshuwelijk naar verwachting jaarlijks €3500 aan extra inkomsten oplevert;
  • Deze extra inkomsten kunnen worden aangewend om het ‘kwijtscheldingshuwelijk’ in stand te houden;

Besluit:

• Punt 1d. van het raadsvoorstel “Wijziging Huwelijksbeleid” te schrappen;
  • Het raadsvoorstel “Wijziging Leges- en kwijtscheldingsverordening 2016” niet in stemming te brengen en het college op te dragen een nieuw voorstel tot wijziging van de Legesverordening 2016 en Kwijtscheldingsverordening 2016 aan de raad voor te leggen, met dien verstande dat het ‘kwijtscheldingshuwelijk’ in stand wordt gehouden;
  • Kosten van het ‘kwijtscheldingshuwelijk’ te dekken uit de te verwachten extra inkomsten van ca. €3500 per jaar door de invoering van het ‘flitshuwelijk’;

En gaat over tot de orde van de dag.

do 30 nov, 20.00 - Stadhuis

do 7 dec, 19.30 - Dinkelzaal HUB Twente

GroenLinks053 RT @FBEnschede: Project Fietsmaatjes van @Twente_Mobiel vandaag uitgebreid in @tubantia https://t.co/Q8DT3Fmczm
GroenLinks053 RT @jesseklaver: Op dit moment gaat 1/3 van de tijd van een hulpverlener in de ggz naar administratief werk. Zij noemen dit terecht #regelg
GroenLinks053 Banengroei milieusector in vrijwel rechte lijn omhoog https://t.co/6s5XjitCiE via @NUnl https://t.co/w4sLdOCbbp
GroenLinks053 GLOWING NATURE, een interactieve en mysterieuze ervaring met levende lichtgevende algen. https://t.co/IVVLgbpURu
GroenLinks053 RT @vogelnieuws: Schokkend: ook in Nederland worden roofvogels gedood door afschot of vergiftiging! https://t.co/E4jR3ecDIc
GroenLinks053 RT @AnitaSempel: Als raadslid maak ik me grote zorgen over de tekorten in de jeugdzorg. Zijn we verstandig en houden we de jeugdzorg toegan…
JelleKort RT @GroenLinks053: GroenLinks Enschede Nieuwsbrief LinksVoor 17 november 2017 - https://t.co/4VnAsbJgJ1
AnitaSempel Als raadslid maak ik me grote zorgen over de tekorten in de jeugdzorg. Zijn we verstandig en houden we de jeugdzorg… https://t.co/PEsQZSUj2v
GroenLinks053 GroenLinks Enschede Nieuwsbrief LinksVoor 17 november 2017 - https://t.co/4VnAsbJgJ1
GroenLinks053 De open dagen van de Universiteit Twente zijn begonnen! Wij wensen alle aankomende studenten veel succes met hun st… https://t.co/0nsoqkdL85
GroenLinks053 @Speksteenkach @RobinWessels75 Goedemorgen Robin, zie vraag!
GroenLinks053 RT @JelleKort: Open dagen @UTwente. Welkom in mooi, innovatief en vooral gezellig Twente. Veel succes bij het maken van je keuze.
JelleKort @joepvanaaken Ze maken gasturbines waar door komst van groene energie minder vraag naar is.
JelleKort Open dagen @UTwente. Welkom in mooi, innovatief en vooral gezellig Twente. Veel succes bij het maken van je keuze.
JelleKort Veel Twentse bedrijven pakken nog te weinig hun rol in verduurzaming. #Siemens maakt duidelijk wat de gevolgen kunnen zijn.
GroenLinks053 RT @CedericDuboisch: Wat? Heb je @denieuwsbv gemist met @BasEickhout? Geen nood! Want hier is de podcast! https://t.co/IZMJpnjLzd #COP23
GroenLinks053 RT @urgenda: Wat een goed nieuws: Internationaal treinverkeer wordt goedkoper om te concurreren met luchtvaart #hetkanwel https://t.co/Y8Z
GroenLinks053 Enschede regenboogstad: Stem op een van de 5 kunstwerken voor het Hoedemakerplein en win een dinerbon voor 2 person… https://t.co/HGUS9t6phW