Motie ingediend in de raadsvergadering van 18 april 2016
Motie ingediend door GL, SP, PVDA en EnschedeAnders
Motie verworpen


De Raad van de gemeente Enschede in vergadering bijeen op maandag 18 april 2016, besprekende de evaluatie inrichting klachtencommissaris,

Constaterende dat:

  • Het college van B&W een strikte beperking van het werkterrein van de klachtencommissaris tot 'gedragingen' van de gemeentelijke organisatie voor ogen staat;
  • In het coalitieakkoord de wens is uitgesproken te komen tot een onafhankelijke ombudsman die klachten professioneel, onafhankelijk en vertrouwelijk onderzoekt en vervolgens aanbevelingen geeft voor optimaal handelen van de gemeente; 
  • Bij raadsbesluit in november 2014 is vastgelegd dat de klachtencommissaris zorg draagt voor het invullen van voorwaarden die leiden tot herstel van vertrouwensrelatie tussen burger en overheid, met oog voor behoorlijk handelen van de gemeente;
  • In dit kader door de klachtencommissaris aansluiting is gezocht bij de behoorlijkheidsnormen, ontwikkeld door de Nationale Ombudsman;
  • De Nationale Ombudsman de diverse overheden aanraadt deze normen als uitgangspunt voor het overheidsoptreden te nemen;
  • De behoorlijkheidsnormen zich niet beperken tot de gedragingen van medewerkers en bestuurders, maar ook direct raken aan besluitvorming, beleid en uitvoering;
  • Beoordeling van 'gedragingen' ook aan genoemde elementen kan raken, aangezien hieraan soms te wijten is dat niet aan de behoorlijkheidsnormen wordt voldaan;
  • Adviserend wordt gewerkt door de klachtencommissaris en deze ook geen mogelijkheden heeft om gemeentelijk beleid of uitvoering daarvan te wijzigen; 

Overwegende dat:

  • Uit de praktijk blijkt dat de behoorlijkheidsnormen van de Nationale Ombudsman een krachtig analytisch instrument bieden om gemeentelijk beleid en de uitvoering daarvan tegen het licht te houden;
  • Het waardevol is dat college en raad door de klachtencommissaris worden geadviseerd als de behoorlijkheidsnormen in het geding zijn, ook ingeval dat een gevolg is van bestaand beleid;
  • Net als voor de Nationale Ombudsman, een aantal uitzonderingen nodig zijn die het de klachtencommissaris niet toestaan om uitspraken te doen, zoals over besluiten van de raad met een algemeen verbindend karakter (vgl. art. 9;22 AWB);

Draagt het college op:

In het vervolg te blijven uitgaan van de mogelijkheid voor de klachtencommissaris advies te geven over gemeentelijk beleid, indien volgens hem/haar de behoorlijkheidsnormen in het geding zijn.

En gaat over tot de orde van de dag.