Motie ingediend in de raadsvergadering van 30 mei 2016
Motie verworpen

De raad van de gemeente Enschede, in vergadering bijeen 30 mei 2016,

Constaterende dat:
-Op 11 januari 2016 de Centrale Raad van Beroep in een aantal richtinggevende uitspraken heeft bepaald dat er bij het opleggen van bestuurlijke boetes op grond van de Participatiewet rekening moet worden gehouden met de draagkracht van de betrokkenen;
-Dit ertoe leidt dat in nagenoeg alle gevallen de boetes die kunnen worden opgelegd fors lager liggen dan de boetes die eerder door het College zijn opgelegd aan bijstandsgerechtigden;
-Er op dit moment nog boetes worden geïnd die zijn terug te voeren op boetebesluiten waarin geen rekening is gehouden met de financiële draagkracht van betrokkenen;
-Het College op dit moment in haar beleid de nieuwe lijn van de Centrale Raad van beroep volgt, waarbij er in vergelijkbare gevallen een groot verschil in opgelegde boetes bestaat;
-Het gaat om verschillen van duizenden euro’s per boete;
-Dit leidt tot rechtsongelijkheid;

Overwegende dat:
-Het College door middel van het opnieuw vaststellen van boetes dan wel het buiten invordering stellen van (een deel van) boetes deze rechtsongelijkheid kan opheffen;
-Boetes die geen rekening houden met draagkracht kunnen leiden tot grotere schuldenproblematiek en uitstroom uit de bijstand kunnen belemmeren;

Draagt het College op:
Binnen vier weken met een raadsvoorstel te komen waarin is uitgewerkt hoe wordt omgegaan met boetes vastgesteld voor genoemde jurisprudentie of waarbij hiermee niet volledig rekening is gehouden, met als uitgangspunt dat boetes in het vervolg worden geïnd in lijn met jurisprudentie, in het bijzonder het draagkrachtbeginsel.

En gaat over tot de orde van de dag.

do 30 nov, 20.00 - Stadhuis

do 7 dec, 19.30 - Dinkelzaal HUB Twente

GroenLinks053 RT @jesseklaver: Op dit moment gaat 1/3 van de tijd van een hulpverlener in de ggz naar administratief werk. Zij noemen dit terecht #regelg
GroenLinks053 Banengroei milieusector in vrijwel rechte lijn omhoog https://t.co/6s5XjitCiE via @NUnl https://t.co/w4sLdOCbbp
GroenLinks053 GLOWING NATURE, een interactieve en mysterieuze ervaring met levende lichtgevende algen. https://t.co/IVVLgbpURu
GroenLinks053 RT @vogelnieuws: Schokkend: ook in Nederland worden roofvogels gedood door afschot of vergiftiging! https://t.co/E4jR3ecDIc
GroenLinks053 RT @AnitaSempel: Als raadslid maak ik me grote zorgen over de tekorten in de jeugdzorg. Zijn we verstandig en houden we de jeugdzorg toegan…
JelleKort RT @GroenLinks053: GroenLinks Enschede Nieuwsbrief LinksVoor 17 november 2017 - https://t.co/4VnAsbJgJ1
AnitaSempel Als raadslid maak ik me grote zorgen over de tekorten in de jeugdzorg. Zijn we verstandig en houden we de jeugdzorg… https://t.co/PEsQZSUj2v
GroenLinks053 GroenLinks Enschede Nieuwsbrief LinksVoor 17 november 2017 - https://t.co/4VnAsbJgJ1
GroenLinks053 De open dagen van de Universiteit Twente zijn begonnen! Wij wensen alle aankomende studenten veel succes met hun st… https://t.co/0nsoqkdL85
GroenLinks053 @Speksteenkach @RobinWessels75 Goedemorgen Robin, zie vraag!
GroenLinks053 RT @JelleKort: Open dagen @UTwente. Welkom in mooi, innovatief en vooral gezellig Twente. Veel succes bij het maken van je keuze.
JelleKort @joepvanaaken Ze maken gasturbines waar door komst van groene energie minder vraag naar is.
JelleKort Open dagen @UTwente. Welkom in mooi, innovatief en vooral gezellig Twente. Veel succes bij het maken van je keuze.
JelleKort Veel Twentse bedrijven pakken nog te weinig hun rol in verduurzaming. #Siemens maakt duidelijk wat de gevolgen kunnen zijn.
GroenLinks053 RT @CedericDuboisch: Wat? Heb je @denieuwsbv gemist met @BasEickhout? Geen nood! Want hier is de podcast! https://t.co/IZMJpnjLzd #COP23
GroenLinks053 RT @urgenda: Wat een goed nieuws: Internationaal treinverkeer wordt goedkoper om te concurreren met luchtvaart #hetkanwel https://t.co/Y8Z
GroenLinks053 Enschede regenboogstad: Stem op een van de 5 kunstwerken voor het Hoedemakerplein en win een dinerbon voor 2 person… https://t.co/HGUS9t6phW
GroenLinks053 Tijdens de #raad053 afgelopen maandag, zijn de volgende moties van GroenLinks Enschede aangenomen! 😀😀😀 lees ze hier… https://t.co/GPTD8ii7MK