Amendement ingediend in de raadsvergadering van 11 juli 2016
Amendement ingediend door GL
Amendement verworpen

De raad van de gemeente Enschede, in vergadering bijeen op maandag 11 juli 2016, besprekende de zomernota 2016;

Constaterende dat:
•    In de zomernota wordt voorgesteld €150.000 / 2 FTE te bezuinigen door “herschikking en reductie personeel EWO;”
•    Uit beantwoording van technische vragen blijkt dat hiervan €80.000 / 1 FTE betrekking heeft op de beleidscapaciteit voor duurzaamheid;
•    In de zomernota op p. 28 als onderbouwing hiervoor staat geschreven: “Er zijn mogelijkheden om beleidscapaciteit op het gebied van duurzaamheid in de gemeente efficiënter in te richten;”
•    De gemeenteraad op 8 juni 2015 het actieplan duurzaamheid in de gemeente heeft vastgesteld;
•    Met dit actieplan o.a. de volgende doelen heeft gezet om nog deze raadsperiode te bereiken:
o    De aanwijzing voor locaties voor de plaatsing van 3 ha windturbines en 21 hectare aan zonneweides in een structuurvisie;
o    Herziening van diverse bestemmingsplannen ten behoeve van de realisatie van 2 zonne-centrales en de plaatsing van 2 windturbines;
o    Convenanten en afspraken met diverse stakeholders mbt energiebesparing en verduurzaming;

Overwegende dat:
•    Er nog bergen werk verzet moet worden om in het actieplan duurzaamheid gestelde doelen tijdig te bereiken;
•    De noodzaak en urgentie om zo snel mogelijk te transformeren naar een duurzame maatschappij breed wordt onderkend;
•    De mogelijkheden om beleidscapaciteit op het gebied van duurzaamheid in de gemeente efficiënter in te richten, daarom benut dient te worden om snellere en betere resultaten te behalen;
•    Het daarom onwenselijk is te besparen op budget cq beleidscapaciteit voor duurzaamheid;

Besluit:
1.    Aan punt 1. van het raadsvoorstel als nieuw sub punt 3. toe te voegen:
“3.    Met dien verstande dat de voorgenomen bezuinigingen op de beleidscapaciteit voor duurzaamheid van €80.000 / 1 FTE niet wordt doorgevoerd, maar de ruimte die ontstaat door beleidscapaciteit op duurzaamheid efficiënter in te zetten, te benutten om meer en snellere resultaten op duurzaamheid te pogen te bereiken;
- Te bezien of een vergelijkbare besparing kan worden gerealiseerd door op andere beleidsvelden binnen EWO en/of Leefomgeving de beleidscapaciteit efficiënter in te zetten;
- Indien deze besparing niet elders binnen EWO en/of Leefomgeving kan worden gerealiseerd, indien nodig bij de programmabegroting 2017-2020 met een alternatief dekkingsvoorstel te komen, niet zijnde duurzaamheid;”

En gaat over tot de orde van de dag.

di 26 sep, 19.30 - Stadhuis

Rondleiding in het Stadhuis Enschede
voor GroenLinks-leden

do 28 sep, 19.00 Stadhuis