Motie ingediend in de raadsvergadering van 14 november 2016
Motie ingediend door GL
Motie ingetrokken

De raad van de gemeente Enschede, in vergadering bijeen op maandag 14 november 2016, besprekende het raadsvoorstel 'Concept-Programmabegroting 2017-2020';

Constaterende dat:
• In de concept-programmabegroting wordt gesproken over een 'social impact bond', waarin arbeidstoeleiding van Enschedese bijstandsgerechtigden naar de Duitse arbeidsmarkt aan bedrijven wordt overgelaten;
• Hierin door private partijen wordt geïnvesteerd, onder de voorwaarde dat besparingen op het bijstandsbudget als gevolg hiervan tot een maximum van 1,1 miljoen euro door de gemeente worden uitgekeerd;
• Door wethouder Welman in de stedelijke commissie van 7 november 2016 is gesteld dat de gemeente op dit moment niet over de benodigde 'netwerken' in Duitsland zou beschikken en daarin via deze 'social impact bond' wordt voorzien;

Overwegende dat:
• Arbeidstoeleiding naar de Duitse arbeidsmarkt kansrijk lijkt en daarom interessant is om bij voldoende resultaat tot de standaard werkwijze ('core business') van de gemeente Enschede te maken;
• Het van belang is gebruik te maken van de aanwezige professionals binnen de gemeente (Werkplein);
• Het aangaan van samenwerking en het vormen van 'netwerken' geen unieke 'asset' van het bedrijfsleven is, maar een kerncompetentie van de gemeentelijke organisatie is of behoort te zijn;
• Van (grote) commerciële winst op de uitvoering van een gevoelige overheidstaak het verkeerde signaal kan uitgaan;

Draagt het college op:
• De afgesproken 'social impact bond' zo snel als zonder meerkosten mogelijk te ontbinden en de resultaten daarvan in het gemeentelijk beleid op te nemen;
• Bij voldoende te verwachten resultaat de bemiddeling van werkzoekenden naar werk in Duitsland, zoveel mogelijk onder te brengen bij het Werkplein en daarvoor zonder 'social impact bond'-constructie' de benodigde competenties in huis te halen, aansluiting te zoeken bij benodigde Duitse 'netwerken' en eventuele andere partners;

En gaat over tot de orde van de dag.

do 22 juni, 19.30 - Stadhuis

vr 30 juni, 9.30 - Stadhuis

di 4 juli, 20.00 - Stadhuis

vr 14 juli, 13.00 - Stadhuis